مشهد- ایرنا- آغاز مهرماه و فصل بازگشایی مدارس، همواره با افزایش گره‌های ترافیکی همراه بوده است که این چالش در کلانشهرها، صدای والدین و شهروندان را درآورده است.

به گزارش ایرنا، با پایان فصل تابستان، رسیدن ماه مهر و شوق دانش‌آموزان برای حضور در کلاس درس و آموختن، نشاطی به جامعه بخشیده است اما این حس خوب پاییزی با چاشنی ترافیک همراه شده و کلافگی و سردرگمی را در پی داشته است.

ترافیک، چالش همیشگی مهرماه و به خصوص نخستین روزهای بازگشایی مدارس است اما هیچگاه چاره جویی درخور و موثری برای جلوگیری از تکرار آن صورت نگرفته و همه ساله شاهد این معضل هستیم.

شناور شدن ساعت آغاز کار ادارات، زمان‌بندی‌های ساعات متفاوت برای آغاز کلاس های درسی در پایه های مختلف و تقویت حمل و نقل عمومی از راهکارهایی است که هر سال به عنوان مسکن موقتی مورد استفاده قرار می گیرد که البته در برخی مناطق پاسخگو است و در برخی مناطق نیز دردی را دوا نمی کند.

شهروندان کلانشهر مشهد نیز هنوز از ترافیک تابستانی رهایی نیافته، گرفتار ترافیک مهرماه شده اند و نابسامانی های سرویس مدارس و ناگزیر شدن والدین به رساندن دانش آموزان به مدرسه بر دامنه این معضل افزوده است.

یکی از شهروندان مشهدی ساکن در منطقه «قاسم آباد» با گلایه از حجم سنگین ترافیک مهرماه، به خبرنگار ایرنا گفت: ساعت هفت صبح پس از خروج از منزل به سمت محل کارم در بلوار خیام، بیش از ۴۵ دقیقه در مسیر بلوار استقلال و میدان آزادی در پشت ترافیک معطل می شوم.

حامد عرفانی افزود: در برخی نقاط نیز قفل های ترافیکی وجود دارد که گاه تا ۲۰ دقیقه خودروها هیچ حرکتی ندارند.

وی ادامه داد: این ترافیک سنگین در حکم بازی با روان مردم است و از ابتدای صبح در آنان ایجاد کلافگی می کند.

شهروند دیگری که ساکن بلوار وکیل آباد است، نیز اظهار کرد: در بازه زمانی ساعت هفت تا هشت صبح، حجم ترافیک در محدوده بلوار نمایشگاه تا میدان پارک پرحجم و نیمه سنگین است.

حسین عباسی اضافه کرد: ساماندهی سرویس های مدارس باید در شهریور به صورت کامل انجام شود، اینکه در مهرماه هنوز والدین دنبال سرویس مدرسه باشند و گاه مجبور شوند که با خودرو شخصی دانش آموز خود را به مدرسه برسانند، از مهم‌ترین عوامل ترافیک است.

شهروند دیگری که ساکن شهرک غرب است، به خبرنگار ایرنا گفت: عمدتا حدود ساعت هشت صبح برای رفتن به محل کار از منزل خارج می شوم و در کمتر از ۱۵ دقیقه به محل کارم در بلوار ارشاد می رسم اما از اول مهرماه و با ترافیک سنگینی که در این مسیر وجود دارد، پیمودن این مسیر بسیار طولانی شده است.

قاسم عطایی افزود: بیشترین حجم ترافیک مربوط به بزرگراه امام علی (ع)، خیابان سیدرضی، بلوار دانشجو و تقاطع آزادی است.

وی اضافه کرد: یک یا ۲ سرنشین بیشتر خودروهای شخصی دانش آموزان هستند و مشخص است که والدین مشغول رساندن فرزندان خود به مدارس هستند و این در حالی است که اگر از سرویس مدرسه استفاده شود، بخشی از این ترددها کاهش می یابد.

افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در روزهای ابتدایی مهر

طبق آمار حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس استان خراسان رضوی نامنویسی کرده اند که ۴۵ تا ۴۷ درصد جمعیت دانش آموزی استان در مشهد ساکن است.

در روزهای ابتدای مهر ماه به دلیل نابسامانی سرویس مدارس، گره های ترافیکی در مسیرهای منتهی به مجتمع های آموزشی وجود داردرییس پلیس راهور خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در نخستین روز مهر امسال، میزان ترافیک در کلانشهر مشهد ۳۰ درصد افزایش یافت که البته امسال شرایط ترافیکی خیلی بهتر از سال‌های گذشته بود.

سرهنگ هادی امیدوار افزود: شناور کردن ساعات کاری ادارات و مدارس، نقش موثری در تعدیل میزان ترافیک ایفا کرده است.

وی اضافه کرد: در روزهای ابتدایی مهر به دلیل نابسامانی سرویس مدارس، گره های ترافیکی در مسیرهای منتهی به مجتمع های آموزشی وجود دارد که با همکاری شهروندان می توان این موضوع را به خوبی مدیریت کرد.

رییس پلیس راه خراسان رضوی ادامه داد: برخی از والدین نیز اصرار دارند که مقابل در ورودی مدارس توقف کنند و این در حالی است که در هر مدرسه دست کم ۳۰۰ دانش آموز دارد و خیابان‌ها گنجایش توقف این میزان خودرو در یک ساعت خاص را ندارد.

سرهنگ امیدوار افزود: تمرکز مجتمع های آموزشی در مناطق خاص از جمله بلوار سجاد، خیابان فرامرز عباسی و بلوار دکتر حسابی از دیگر دلایل ترافیک خودروی مهرماه است.

وی ادامه داد: تا کنون به خوبی گره های ترافیکی مشهد مدیریت شده است اما اگر شهروندان همکاری لازم را داشته باشند، شاهد تسهیل تردد در نقاط مختلف شهر خواهیم بود.

استقرار ۱۰۰ گروه گشتی راهور در مشهد

رییس پلیس راهور خراسان رضوی اظهار کرد: برای روان سازی ترافیک در ماه مهر، طرح ویژه پلیس راهور به اجرا درآمده است.

سرهنگ امیدوار افزود: در این طرح ۱۰۰ گروه گشت موتوری و خودروی پلیس راهور در محل هایی که مدارس و مجتمع های آموزشی وجود دارد، مستقر شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰۰ نفر نیروی پیاده در حوالی مدارس و مکان هایی که دارای گره ترافیکی باشند، مدیریت ترافیک را عهده دار هستند.

رییس پلیس راهور خراسان رضوی افزود: این طرح دست کم تا نیمه مهر ادامه دارد و تلاش می شود در سطح شهر شاهد کمترین مشکل ترافیکی باشیم.

افزایش ۲۵ درصدی تقاضای سفر درون شهری از اول مهر

تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و ترغیب دانشجویان و دانش آموزان برای استفاده از این ناوگان از دیگر راهکارهای کاهش ازدحام و ترافیک خودروی است که البته این روزها مترو و اتوبوسرانی مشهد نیز خدمت رسانی پرازدحامی را تجربه می کنند.

با توجه به ازدحام دانش آموزان در ایستگاه‌های اتوبوس در مسیر ۳۳ مرکز آموزشی دخترانه هنگام تعطیلی، اتوبوس ویژه در نظر گرفته شده استبه گفته معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، از ماه مهر با توجه به بازگشایی مدارس، ۲۵ درصد به حجم سفرهای درون شهری افزوده می شود و با برنامه ریزی های صورت گرفته و تقویت ناوگان حمل و نقل درون شهری، سعی شده است تا ترافیک خودروهای شخصی مدیریت شود.

پوریا محمدیان یزدی افزود: مسیرهای میدان استقلال، بلوار سجاد، خیابان احمد آباد، بولوار بعثت و خیابان هفت تیر، با توجه به تمرکز مدارس دراین مناطق، از نظر ترافیکی هنگام آغاز و پایان کار مراکز آموزشی، شلوغ ترین مسیرهای شهر است.

وی ادامه داد: با همکاری پلیس راهور سعی می شود تا با اقدامات در نظر گرفته شده، از بار ترافیکی این مناطق کاسته شود.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: با توجه به ازدحام دانش آموزان در ایستگاه‌های اتوبوس در مسیر ۳۳ مرکز آموزشی دخترانه هنگام تعطیلی، برای تسهیل در رفت و آمد دانش آموزان، اتوبوس ویژه در نظر گرفته شده است.

وی گفت: امسال با همکاری آموزش و پرورش و فرمانداری مشهد، کار سرویس مدارس به صورت ویژه انجام می شود، ۷۰ هزار دانش آموز در سامانه حمل و نقل دانش آموزی "سپند" ثبت نام کرده اند و هفت هزار خودرو نیز برای سرویس دانش آموزی در نظر گرفته شده است.

محمدیان یزدی اضافه کرد: از شهروندان تقاضا می شود به جای استفاده از خودرو شخصی، از ناوگان حمل و نقل عمومی و سرویس مدارس استفاده کنند تا از بار ترافیک خودروی کاسته شود.

معاون شهردار مشهد افزود: همچنین با هماهنگی با معاونت تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش، در نقاط و مدارس مستعد حضور دوچرخه سواران در مناطق هفتگانه آموزشی و منطقه «تبادکان»، نسبت به نصب چرخ‌بند دوچرخه های شخصی در مدارس جامع هدف اقدام می شود.

محمدیان اضافه کرد: تعدادی ایستگاه به منظور سهولت دسترسی به دوچرخه های اشتراکی نیز در نزدیک‌ترین نقطه عمومی ایجاد می شود تا ضمن بهره گیری شهروندان، امکان استفاده برای دانش آموزان فاقد دوچرخه و معلمان نیز فراهم شود.

نام نویسی ۷۰ هزار دانش آموز برای سرویس مدارس

امسال نخستین سالی است که آیین نامه سرویس مدارس اجرا می شود، در آیین نامه جدید، ۳۸ ماده تدوین شده و عمده تغییرات آن شامل مرجعیت شهرداری در صدور گواهی صلاحیت، پایش و رصد و نظارت بر عملکرد تاکسی ها و ثبت نام از طریق سامانه «سپند» است.

در بخش هزینه سرویس نیز تلاش شده هزینه ها برای والدین مقرون به صرفه باشد و با متخلفین ، برخورد قانونی می شودطبق گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد، تمام تصمیمات برای تقاضای سرویس مدارس در مشهد بر اساس ثبت تقاضا است و هفت هزار و ۵۰۰ تاکسی برای سرویس مدارس این کلانشهر در سال تحصیلی جدید پیش‌بینی شده است.

مرتضی چایچی مطلق افزود: حدود ۷۰ هزار نفر از اولیا در حوزه خدمات دهی شهرداری مشهد در راستای سرویس دهی مدارس ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: در سامانه حمل و نقل سرویس دهی مدارس، اشکالات و چالش هایی وجود داشت که سعی شد نواقص برطرف شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد افزود: در بخش هزینه سرویس نیز تلاش شده هزینه ها برای والدین مقرون به صرفه باشد و در این حوزه با متخلفان که قوانین را رعایت نکنند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

در مجموع با هماهنگی بیشتر بین دستگاه های مرتبط از جمله استانداری، آموزش و پرورش، شهرداری و پلیس راهور و اجرای به موقع تصمیم گیری ها با همراهی شهروندان، می توان تا حد زیادی باز ترافیکی مهر را سبک تر کرد.