تهران- ایرنا- کتاب اتوماسیون و هوش محاسباتی برای نگهداری و مدیریت راه؛ پیشرفت‌ها و کاربردها تالیف فریدون مقدس‌نژاد؛ استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سوی انتشارات بین‌المللی وایلی (Wiley Publishing) به چاپ رسیده که ماحصل آخرین تجربیات نویسنده در زمینه به‌کارگیری هوش محاسباتی در مدیریت راه‌هاست.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ این کتاب یک اثر بین‌رشته‌ای است که با هدف استفاده دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر و هوش مصنوعی، مهندسی صنایع، مهندسی برق و الکترونیک و دیگر حوزه‌های مرتبط بین‌رشته‌ای که با تکنولوژی روز مرتبط هستند، در ۱۰ فصل تالیف شده است.

پیشرفت سریع و چشمگیر در روش‌های هوش مصنوعی و محاسباتی و حسگرها و پلتفرم‌های رباتیک برداشت داده، در سال‌های اخیر تحولی در مدیریت زیرساخت‌ها از جمله راه‌ها و پل‌ها ایجاد کرده است. همچنین روش‌های پردازشی پیشرفته محققان را قادر ساخته تا برای استخراج اطلاعات پنهان با استفاده از فناوری‌های نوظهور، ایده‌های جدیدی را پیاده‌سازی کنند که زمینه روش‌های تحولی در آینده نزدیک است.

محتوای این کتاب با دو هدف اصلی طراحی شده است: کاربرد اول به عنوان کتاب درسی برای دوره‌های مدیریت روسازی و مباحث مربوط به اتوماسیون و ارزیابی بر اساس تفسیر تصویر است. کاربرد دوم به عنوان مرجعی برای مسائل واقعی روش‌های هوش مصنوعی، الگوریتم‌های جدید الهام گرفته از طبیعت، حل مسائل واقعی و پیشرفته مدیریت راه‌ها و زیرساخت‌هاست.

چند نمونه از روش‌های جدید ارائه شده در این کتاب شامل: تکنیک‌های پردازش تصویر، بینایی ماشین، روش‌های هوش مصنوعی، هوش محاسباتی، ابهام و حل مسائل فازی با پیچیدگی بالا، بهینه‌سازی بر اساس الگوریتم‌های الهام گرفته از طبیعت و استخراج دانش است.

به این موضوعات به عنوان محتوای آموزشی و با هدف ایده‌پردازی از دیدگاه‌های مختلف در مورد نظریه‌های موجود در این کتاب پرداخته شده است. نقشه راه تالیف این کتاب آشنایی با روش‌های جدید و نشان دادن برخی از کاربردهای این روش‌ها در مدیریت روسازی راه‌ها به عنوان سرمایه‌های اصلی کشورهاست.

استفاده از این روش‌ها به مدیریت روسازی راه‌ها، مهندسی عمران و مدیریت زیرساخت‌ها محدود نمی‌شود و در دیگر زمینه‌ها مانند مهندسی پزشکی، برق و الکترونیک، مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر و نجوم قابل استفاده است و به عنوان یک ره‌آورد کلی از مطالب این کتاب می‌توان اشاره کرد که ترکیب روش‌های مختلف پردازش تصویر و هوش مصنوعی می‌تواند در تولید دانش جدید برای حل مسائل پیچیده و کاربردی به طور هم‌زمان بسیار موثر و کاربردی باشد و اساساً علمی جدید در حیطه مهندسی است.

این اثر که با این عنوان تخصصی برای اولین بار در جهان منتشر می‌شود، از ۱۰ فصل در موضوعات مجزا تشکیل شده است و خواندن آن به محققانی که درگیر جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ هستند توصیه می‌شود.

روش‌های مورد بحث در این کتاب محصول سال‌ها تحقیق، همکاری هدفمند با گروه محققان و جمع‌آوری مطالب جدید توسط نویسندگان است که می‌تواند ایده‌های بسیاری برای تحقیقات در سطح تحصیلات تکمیلی و دکتری و تحقیقات پیشرفته ایجاد کند. کسب تخصص برای تفسیرهای آگاهانه و قابل اعتماد از خروجی‌های دستگاه‌های جمع‌آوری داده مانند تصاویر و داده‌های برداشت مکانیزه، یکی از نیازهای امروز رشته‌های تخصصی است که در یک مرجع وجود ندارد و نیاز به جستجو در منابع مختلف است.

این کتاب با هدف گردآوری این مباحث در یک مرجع طراحی و تدوین شده است. انواع ایده طراحی حسگر، پردازش تصویر دیجیتال و کاربردها در این اثر مورد بحث قرار گرفته است. پوشش سیستم‌های حسگر سه‌بُعدی، بهینه‌سازی فرا ابتکاری الهام‌گرفته از طبیعت، از جمله روش‌های چندسطحی مبتنی بر تصویر و روش‌های ویژگی استخراج به عنوان موضوعات قابل توسعه، در این کتاب ارائه شده است.

روش‌های آنتروپی، طبقه‌بندی و جزءبندی، استخراج الگوی مبتنی بر محتوا، روش‌های یادگیری عمیق، طبقه‌بندی سه‌بُعدی بردار پشتیبانی قطبی و الگوریتم فرا ابتکاری با الهام از رفتار طبیعت به عنوان موضوعات جدید نیز در این اثر مورد بحث قرار گرفته‌اند.

انتشارات وایلی (تاسیس ۱۸۰۷) یک شرکت انتشاراتی شناخته شده، در سطح جهان است که به صورت تخصصی در زمینه نشر کتب و مجلات علمی و دانشگاهی فعالیت دارد.

این موسسه انتشاراتی از چند گروه کوچکتر تشکیل شده است که هر کدام به صورت تخصصی در زمینه موضوعی خاصی فعالیت می‌کنند، هم اکنون دفتر مرکزی انتشارات وایلی در نیوجرسی قرار دارد و بیش از ۵ هزار کارمند داشته و دارای پوشش موضوعی بسیار گسترده‌ای است.

وایلی علاوه بر دفتر مرکزی خود دارای شعبه‌های دیگری در دیگر کشورهاست، در سال ۲۰۰۶ نمایندگی خود را در هند تاسیس کرده و سپس در سال ۲۰۱۰ شعبه دیگری در دبی افتتاح کرد و به همکاری خود با موسسات دانشگاهی مصر، لیبی و تونس ادامه داد و اکنون در شهرهای نیویورک، واینهام، بریزبن، سنگاپور و تورنتو نمایندگی دارد.