چابهار - ایرنا - مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار (جنوب سیستان و بلوچستان) گفت: با پایان فصل مونسون و شروع دوباره فعالیت لنج ها و قایق های صیادی سوخت رسانی به این بخش مهم مجددا آغاز شده است.

سید کیومرث کمالیار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بخش بزرگی از جامعه صیادی در جنوب سیستان و بلوچستان همه ساله با آغاز فصل مونسون از ۱۵ خردادماه تا اواخر شهریور ماه فعالیت خود را در این بخش به دلیل تغییرات جوی متوقف و با پایان این فصل مجددا رهسپار دریا شده و آغازگر فعالیت در این بخش مهم می شوند.

وی افزود: بیش از یک‌هزار و ۳۵۰ قایق صیادی و بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ لنج صیادی و باری نشان دهنده حجم گسترده فعالیت اقتصادی در حوزه ماهیگیری در جنوب سیستان و بلوچستان است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار ادامه داد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار بر حسب وظیفه ذاتی خود ضمن تامین سوخت این شناورها که با تاییدهای سازمانهای متولی مبنی بر فعالیت آنها انجام می‌شود و در حوزه نظارت بر مصرف آنها به جهت حفظ و صیانت از سرمایه های ملی نهایت تلاش خود را انجام می دهد.

وی بیان کرد: علت اصلی شکل گیری مونسون، تغییر سالانه بسیار زیاد دما در مناطق بزرگ خشکی در مقایسه با سطوح اقیانوس‌های همسایه است.

کمالیار افزود: بر این اساس ناحیه اقیانوسی حاره‌ای، به ویژه دریای عرب، خلیج بنگال و اقیانوس هند مهمترین منبع دمایی و رطوبتی هستند که انرژی لازم برای ادامه گردش بزرگ مقیاس مونسون و فعالیت پیوسته آن برروی شبه قاره هند را فراهم می کند.

وی اظهار کرد: باران‌های موسمی تابستانی آسیا، برای حدود ۱۰۰ روز، تقریبا همزمان با بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، از روزهای پایانی خرداد ماه آغاز شده و در روزهای آغازین مهرماه به پایان می‌رسد که با تأخیر زمانی چند هفته آثار فعالیت آن در جنوب شرقی ایران (سیستان و بلوچستان) نیز مشاهده می‌شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار گفت: چنانچه سیستم مونسونی هند بسیار فعال بوده و از رطوبت خیلی زیادی برخوردار باشد به عرض های شمالی و غربی تر متمایل شده و در استان‌هایی مانند کرمان، هرمزگان، فارس، یزد و اصفهان نیز بارندگی رخ خواهد داد اما در مواقعی که رطوبت انتقالی کم باشد، در این نواحی با ایجاد ابرهای جوششی کم ضخامت تر، طوفان گرد و خاک و افزایش نسبی دما پدید می آید.