گچساران- ایرنا- بیش از ۱۰ سال از کلنگ زنی پروژه‌ای می گذرد که قرار بود بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی در جنوب کشور باشد اما عملیات ساخت این پروژه تعطیل شده و اکنون متولیان امر با تغییر دستگاه اجرایی و اختصاص اعتبارات در صدد ادامه اجرای آن هستند.

به گزارش ایرنا، ۲۲ تیر ماه سال ۹۳ شهرداری دوگنبدان از طراحی دریاچه‌ مصنوعی در بخش شرقی بوستان شهدای گمنام گچساران خبر داد و و اعلام کرد کار طراحی دریاچه بوستان شهدای گمنام گچساران در دستور کار قرار دارد که در این طرح ، احداث دریاچه با فضایی بیش از یک هکتار پیش‌بینی‌شده است.

در آبان سال ۹۴ شهردار سابق دوگنبدان (اردلان زینل زاده) دربازدید خبرنگاران از طرح های عمرانی شهرداری از اجرای طرح تکمیل و توسعه بوستان شهدای گمنام در زمینی به مساحت هفت هکتار خبر داد و گفت، یک و نیم هکتار از این میزان مساحت به دریاچه مصنوعی اختصاص داده ‌شده است. او گفت که این دریاچه قابلیت تفریحی و ورزشی دارد و با ترکیبی مانند پل خواجو و سی‌وسه‌پل دارای رستوران، اغذیه‌فروشی و قابلیت ورزشی مانند پیست اسکی، دوچرخه‌سواری، قایقرانی، زمین چمن و بسکتبال خواهد بود.

با این‌ وجود ساخت دریاچه مصنوعی گچساران که یکی از پروژه‌های منحصربه‌فرد در جنوب کشور به شمار می‌رود باگذشت نزدیک به ۱۰سال پیشرفت فیزیکی قابل قبولی نداشته و تنها با وعده های مسئولین در دوره‌های مختلف دست‌وپنجه نرم کرده است.

توقف طرح به دلیل کمبود اعتبار

شهردار دوگنبدان با بیان اینکه این طرح در زمینی به مساحت ۶۰ هزار مترمربع در حال ساخت است، افزود: از این مجموع ۴۰ هزار متر مربع آن پارک و بقیه دریاچه مصنوعی است.

رضا قشقایی ابراز کرد: بیش از ۱۹۰ میلیارد اعتبار از سوی شهرداری دوگنبدان در قالب چهار طرح در این پروژه تاکنون هزینه شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ میلیارد ریال از سوی اداره ورزش و جوانان هم در این طرح هزینه شده است،افزود: این طرح عمران شهری هم اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یکی از دلایل اصلی راکد بودن این طرح عدم تزریق اعتبار بوده است.

قشقایی عنوان کرد: پروژه دریاچه مصنوعی با حداقل های امکانات شهرداری و به صورت امانی جلو رفته است.

وی افزود: عملیات طرح دریاچه شهدای گمنام دوگنبدان در سال ۹۳ آغاز و تا سال ۹۷ اعتبار به ان اختصاص می یافت اما از سال ۹۸ تاکنون هیچ گونه اعتباری به این طرح تخصیص نشده است.

آنچه باید در مورد بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی دوگنبدان بدانیم

شهردار دوگنبدان با بیان اینکه این طرح چهار مرتبه به مناقصه رفت گفت: این طرح عمران شهری در قالب طرح دریاچه بوستان شهدای گمنام با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال در سال ۹۳، احداث پارک آبی بوستان شهدای گمنام با اعتبار ۲۴ میلیارد ریال در سال ۹۴ ،تکمیل دریاچه مصنوعی با اعتبار ۶۳ میلیارد ریال در سال ۹۵ و تکمیل پارک نفت شهدای گمنام با ۴۹ میلیارد ریال در سال ۹۷ به مناقصه رفت.

رضا قشقایی تصریح کرد: بیش از ۱۵ هزار متر مربع فضای سبز با اعتباری بیش از ۱۵ میلیارد ریال از سوی شهرداری دوگنبدان در سال گذشته در این طرح اجرا شد.

تغییر دستگاه اجرایی طرح دریاچه مصنوعی دوگنبدان/ اختصاص ۵۵۰ میلیارد ریال

به گفته متولیان امر این طرح هم اکنون پس از پنج سال تعطیلی تامین اعتبار شده و با تغییر دستگاه اجرایی بزودی عملیات اجرایی آن از سر گرفته خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت: بیش از ۵۵۰ میلیارد ریال در سالجاری برای این طرح عمران شهری از محل های مختلف در نظر گرفته شده است.

محمدمراد راغ پور ادامه داد: با تزریق این میزان اعتبار بزودی عملیات اجرایی این طرح عمران شهری آغاز خواهد شد.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.