قزوین - ایرنا - پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین در یک مطالعه نظام مند اعلام کردند که بیشترین انتشار بیماری بابزیوز در سگ‌های خانگی در فصل تابستان و در مناطق گرم و مرطوب رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر میلاد بدری، دکترای تخصصی انگل‌شناسی پزشکی و مجری اصلی این طرح روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: نتایج مطالعات نشان داد که بیشترین گونه درگیر، مربوط به گونه انگلی بابزیا کنیس بود و انتشار بابزیوز در سگ‌ها بیشترین میزان را در مناطق با آب‌وهوای گرم و مرطوب به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: نتایج این مطالعه می‌تواند باعث افزایش آگاهی جامعه و ارتقاء دانش علمی مسوولان بهداشت عمومی، متخصصان دامپزشکی و متخصصان بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: بر اساس انتشار بابزیوز در سگ‌ها در مناطق مختلف، می‌توان برنامه‌های مدیریتی و پیشگیرانه را برای کاهش انتقال بیماری در نظر گرفت. به عنوان مثال، در مناطق با انتشار بالای بابزیوز، می‌توان برنامه‌های کنترل کنه‌ها و دسترسی به درمان‌های مخصوص این بیماری را تقویت کرد.

دکتر بدری با تاکید بر بیشترین میزان انتشار بابزیوز در سگ‌ها در فصل تابستان، و لزوم ارایه برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی و پیشگیری در این فصل، گفت: سگ‌هایی که به صورت خانگی نگهداری می‌شوند، بیش‌ترین انتشار بابزیوز را دارند، در نتیجه، ترویج استفاده از آنتی‌کنه‌ها و داروهای پیشگیری می‌تواند کمک کننده باشد.

به گزارش ایرنا، بیماری‌های منتقله توسط کنه‌ها، اهمیت بهداشتی بالایی دارد، چراکه علاوه بر سرایت در حیوانات، می‌توانند به انسان‌ها هم منتقل شوند.

بابزیوز بیماری است که از طریق نیش کنه آلوده به انگل بابزیا به سگ منتقل و این بیماری توسط انگل های تک سلولی به نام بابزیا ایجاد می شود که به گلبول های قرمز سگ حمله کرده و آنها را از بین می برد و می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند کم خونی، نارسایی کلیه یا حتی مرگ شود.

در راستای کمک به کنترل این بیماری‌ها به دلیل اهمیت بررسی‌های جهانی برای تخمین انتشار بابزیوز در سگ‌ها و عوامل خطر مرتبط با آن، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین مطالعه مروری نظام مند، با عنوان"شیوع عفونت بابزیا در سگ های جهان" با هدف برآورد انتشار جهانی و عوامل خطر مرتبط با انگل بابزیا در سگ‌ها انجام دادند.