تهران- ایرنا- معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه جلوی تندیس فروشی ها گرفته می شود، گفت: این سیاست در وزارت صمت و دستگاه های متولی زیر نظر کمیسیون ملی برند پیگیری شده و برندسازی شرکت‌ها ارزیابی و تایید صلاحیت می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علیرضا شاه‌میرزایی» امروز (دوشنبه) در نشست «رتبه بندی، اعتباربخشی و ساماندهی حوزه برند» در محل سازمان مدیریت صنعتی اظهار داشت: سیاست وزارت صمت در دوره جدید، ساماندهی برندهاست که در این زمینه کمیسیون برند که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است برنامه های مختلف را دنبال می کند.

وی افزود: کمیسیون ملی برند که زیر نظر وزارت صنعت، معدن تجارت است، طبق قانون رفع موانع تولید شاخص ها و تایید صلاحیت برند شرکت ها را تایید می کند و بر این اساس با حمایت از کسب و کارها، تبلیغات و برندسازی انجام می‌شود.

معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: زمانی که تبلیغات صنعتی و کسب و کارها ادامه پیدا کند برندهای ایرانی ایجاد می شوند، اما گاهی برندهایی تبلیغ می شود که ایرانی نیستند یا گاهی برند ایرانی است ولی شرکت با روش های متقلبانه رزومه ایجاد و از روش های تندیس فروشی استفاده می کند.

وی با بیان اینکه همه فرایند برندسازی به بخش خصوصی سپرده شده است، گفت: رویدادهای تبلیغاتی توسط بخش خصوصی و تشکل ها برگزار می شود و سازمان مدیریت صنعتی فقط نقش تایید شاخص ها و برندها را بر عهده دارد.

شاه میرزایی تاکید کرد: باید در بهبود فضای کسب و کار اقدام جدی انجام دهیم و باید تجارت عادلانه به جای تجارت زیرزمینی تقویت شود؛ از این رو در حوزه برندسازی نیاز به برنامه ریزی و فرهنگ سازی داریم.

وی با تاکید بر اینکه تندیس فروشی به کسب و کارها صدمه وارد می کند، گفت: این اقدام راه را برای رشد کسب و کارها می بندد و با ایجاد اعتماد به نفس کاذب از رشد شرکت ها و رقابت آنها در عرصه های ملی و بین المللی می‌کاهد.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت افزود: کسانی که تندیس فروشی می کنند با دریافت پول شرکت هایی را برتر اعلام می کند، این در حالی است که شرکت های برتر راضی به پرداخت این پول ها نیستند.

وی عنوان کرد: در کشور صنعت تبلیغات کسب و کار بزرگی است و برندهای خوبی داریم که باید تقویت شود. در سایر کشورها بر روی برند ملی کار می کنند، بخشی از برندهای کلی توسط نهادهای متولی از جمله میراث فرهنگی و گردشگری است و سایر برندها توسط شرکت های بخش خصوصی است.

شاه میرزایی با اشاره به اینکه باید در کسب و کارهای مختلف برندسازی را انجام دهیم، گفت: کمتر از ۱۰ درصد برندها در کشور تقلبی است و باید برای ارزیابی برندها، پول کثیفی جابه جا نشود. باید همه بخش های تبلیغاتی کمک کنند تا ارزیابی ها دقیق انجام شود که سازمان مدیریت صنعتی بر اساس شاخص ها ارزیابی ها را تایید صلاحیت می کند.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ برندسازی و مارکتینگ را در کشور ایجاد کنیم، گفت: در مرحله نخست باید به شکل علمی برندسازی را پیاده سازیم کنیم و در مرحله بعدی در موضوع جرم انگاری برند را مطرح کنیم.

معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز داشت: همچنین انحصار تبلیغاتی منجر به بسته شدن راه های تبلیغاتی می شود و این امر از سوی شورای رقابت پیگیری می شود.

وی با اشاره به خدمات پس از فروش در کالاهای وارداتی، اظهار داشت: هر گونه تجهیزات که در کشور وارد می شود باید ارزیابی شود، طبق قانون وارد کننده باید شناسنامه خدمات پس از فروش را به تایید سازمان استاندارد یا نهادهای مربوطه برساند؛ به عنوان مثال واردات تلفن همراه نیازمند تاییدیه وزارت ارتباطات است.

شاه میرزایی خاطرنشان‌کرد: واردکنندگان هم رتبه بندی می شوند و بر اساس خدمات پس از فروش و شفافیت، سهمیه ارز وارداتی دریافت می‌کنند.