گنبدکاووس- ایرنا- امام جمعه اهل سنت شهرستان گنبدکاووس با یادآوری حادثه تلخ سال ۱۳۹۴ در مناسک حج و جان باختن حدود هفت هزار نفر از حجاج بیت الله الحرام، پیشنهاد داد: اماکن مذهبی از جمله «مکه» مکرمه باید با خرد جمعی و هماهنگی کشورهای جهان اسلام اداره شود.  

به گزارش خبرنگار ایرنا، آخوند عبدالباسط نوریزاد روز دوشنبه در همایش «لاله‌های سفید» ویژه بزرگداشت شهدای منا بیان کرد: اداره حرمین شریفین نباید منحصر به کشور خاصی باشد زیرا مکه و مدینه قبله‌گاه همه مسلمانان جهان است.

وی بابیان اینکه بعضا به این اماکن نگاه اقتصادی می‌شود، افزود: متولیان حرمین شریفین باید تلاش کنند تا کیفیت میزبان مطلوب شود تا حوادث مشابه سال ۱۳۹۴ برای حجاج رخ ندهد.

آخوند نوریزاد اضافه کرد: حادثه تلخ منا به دلایل مختلفی از جمله بی‌تدبیری و عدم مدیریت حکام کشور عربستان رخ داد و خانواده‌های زیادی از هموطنان مان را داغدار کرد.

به گفته وی، جان باختگان حادثه منا که در حالت احرام به شهادت رسیدند در روز قیامت هم در لبیک گویان محشور خواهند شد.

امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس ادامه داد: با اینکه از دیدگاه مسلمانان حج یک فریضه الهی است اما دشمنان اسلام تلاش دارند با مخدوش کردن آن، این فریضه معنوی را خشن و ترسناک جلوه دهند.

آخوند نوریزاد همچنین با تبریک هفته دفاع مقدس (۳۱ شهریور تا ۶ مهر) گفت: مردم ایران برای حفظ دین، آرمان‌ها و موازین انقلاب، دفاع از استقلال، دفع تجاوز، رسیدن به آرامش و امنیت عمومی و تمامیت ارضی کشور هشت سال ایستادگی و مقاومت کردند.

وی افزود: دشمنان اسلام و انقلاب پس از شکست در جنگ تحمیلی، تلاش زیادی برای ایجاد تفرقه بین جوانان انجام دادند تا بین اعتقادات این قشر با آرمان‌های نظام فاصله بیندازند.

دستیار استاندار گلستان در امور اهل سنت هم در این مراسم بیان کرد: بیشتر شهدای منا از نخبگان و شخصیت‌های برجسته علمی، اخلاقی و مذهبی استان گلستان بودند.

آخوند ابوبکر خوجملی افزود: شهدا شمع محفل بشریت هستند و وظیفه ما حفظ آرمان‌های آنهاست.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گنبدکاووس هم در این مراسم برلزوم مراقبت از خون ارزشمند شهدا توسط نسل جوان جامعه تاکید کرد و گفت: هفته دفاع مقدس یادآور رشادت‌های شهدا، ایثارگران، رزمندگان و جانبازان ما در دوران هشت سال دفاع مقدس است.

سرهنگ سیدعلی حسینی افزود: خانواده شهدا، نور چشمان جامعه هستند و عزت و افتخار امروز نظام جمهوری اسلامی به واسطه خون شهداست.

امام جمعه گنبدکاووس هم در این همایش با اشاره به اینکه شهدا منا تا ابد زائر خدا هستند، بیان کرد: دست رژیم جعلی اسرائیل در حادثه منا مشهود بود.

حجت الاسلام محمود ترابی افزود: وحدت، همدلی و برادری در محور مقاومت برای نجات مسلمانان غزه مشهود است که از جنگ نمی‌ترسند.

به گزارش ایرنا، درسال ۹۴ در فاجعه منا حدود هفت هزار حاجی جان خود را از دست دادند که ۴۷۷ نفر از آنان ایرانی و از این تعداد ۴۹ نفر حاجیان گلستانی بودند؛ اکثریت قریب به اتفاق جانباختگان فاجعه منا در استان گلستان از اهل سنت این استان بویژه از کاروان‌های گنبدکاووس و بندرترکمن بودند.

گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.