تهران- ایرنا- اولین رئیس‌جمهوری چپ‌گرای سری‌لانکا پس از اعلام پیروزی قاطع وی در انتخابات، امروز (دوشنبه)، سوگند یاد کرد و وعده داد که اعتماد عمومی به سیاست را بازگرداند. 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، آنورا کومارا دیسانایاکه عضو حزب خلق سری‌لانکاپس از پیروزی چشم‌گیر در انتخابات روز شنبه این کشور، در دبیرخانه ریاست‌جمهوری سری‌لانکا با حضور قانونگذاران، اعضای روحانیت بودایی و نیروهای نظامی، سوگند یاد کرد.

وی بعد از ادای سوگند گفت: «تمام تلاش خود را برای بازگرداندن کامل اعتماد مردم به سیاستمداران انجام خواهم داد.»

دیسانایاکه همچنین ادامه داد: من نه یک جادوگر هستم و نه یک شعبده‌باز؛ اما چیزهایی وجود دارد که می‌دانم و چیزهایی که نمی‌دانم و با استفاده از بهترین مشاوره‌ها تمام تلاش خود را خواهم کرد. همچنین برای اجرای این کار، به حمایت همه نیاز دارم.

به گزارش رسانه‌ها، دیسانایاکه درحالی جانشین رانیل ویکرماسینگه رئیس‌جمهوری پیشین سری‌لانکا شد که دولت گذشته مالیات‌ها را به شدت افزایش داد و دیگر سیاست‌های ریاضتی را مطابق با شروط بسته نجات مالی صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعمال کرد.

اگرچه این سیاست‌ها کمبودهای بدهی دولت و ماه‌ها کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و دارو را از بین برد و اقتصاد را به مسیر توسعه بازگرداند، اما میلیون‌ها نفر را در تامین نیازهای روزمره با مشکل مواجه کرد.

ویکرماسینگه پس از اینکه در انتخابات روز شنبه با فاصله زیادی سوم شد، در بیانیه‌ای گفت: من با اطمینان می‌گویم که تمام تلاشم را کردم تا کشور را در یکی از تاریک‌ترین دوره‌های خود تثبیت کنم.

وی کمی پیش از مراسم سوگند از سمت خود استعفا داد تا راه برای تشکیل کابینه جدید دیسانایاکه هموار شود.

نامزد حزب دیسانایاکه اعلام کرده که قصد دارد تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی جدید در اواخر سال جاری، کابینه خود را تشکیل دهد.

او متعهد شده است که بسته نجات صندوق بین‌المللی پول که سال گذشته توسط دولت پیشین مذاکره شد را ادامه دهد اما شرایط آن را اصلاح کند تا بتواند مالیات‌ها را کاهش دهد.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین روز دوشنبه در پیامی به ویکرماسینگه ابراز امیدواری کرد که همکاری با سری‌لانکا را در چارچوب طرح زیرساختی «یک کمربند، یک جاده» (BRI) گسترش دهد.  

سری‌لانکا در حال خروج از بحران اقتصادی چندین ساله‌ای است که بخشی از آن به پروژه‌های بزرگ و بدهی‌های بالا به چین مرتبط است. شی جین‌پینگ در پیام خود از توسعه روابط چین و سریلانکا و افزایش اعتماد متقابل سیاسی استقبال کرد.

طرح «یک کمربند، یک جاده» چین با انتقادات غربی روبرو است که معتقدند این طرح کشورها را در دام بدهی فرو می‌برد، اما بسیاری از رهبران و مؤسسات جهانی این نظریه را رد کرده‌اند.

در دسامبر ۲۰۱۷، سریلانکا به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها، بندر هامبانتوتا را به یک شرکت چینی واگذار کرد. این کشور همچنین در سال ۲۰۲۲ در پرداخت وام‌های خارجی ناتوان شد و بحران اقتصادی شدیدی را تجربه کرد.