قزوین - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین گفت: ۹۸ درصد موقوفات استان قزوین تثبیت مالکیت شده و سند تک برگی دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام سید مصطفی مجیدی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران قزوین اظهار کرد: با صدور ۵۰۸ سند تک برگ هفت هزار و ۶۳۷ موقوفه سند تک برگ گرفته و تنها ۲ درصد موقوفات استان بدون سند باقی مانده است.

وی اضافه کرد: استان قزوین از نظر تعداد موقوفات جزو ۱۰ استان برتر کشور بوده و این میزان از تثبیت مالکیت، قزوین را جزو استان های ممتاز در این حوزه قرار داده است.

حجت الاسلام مجیدی بیان کرد: اداره کل اوقاف قزوین برای ۱۱۸ پلاک موقوفه با منابع طبیعی اختلاف نظر داشت که با نشست‌های پشت سر هم امروز تنها چهار مورد آن باقی مانده و مابقی موقوفات رفع اختلاف شده است.

این مسوول در خصوص برنامه اداره کل اوقاف قزوین برای تبدیل به احسن برخی از موقوفات گفت: ۴۴ هکتار از اراضی مسکونی و تجاری شهر خاکعلی معادل سه دانگ سهم اوقاف بوده و موقوفه محسوب می شود که در راستای تبدیل به احسن آن و واگذاری مالکیت به اهالی خاکعلی قرار شد تا با پرداخت مبلغ یک هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال تمامی اراضی به ساکنان خاکعلی واگذار شود که مورد استقبال شهردار خاکعلی قرار نگرفت.

حجت الاسلام مجیدی در خصوص مشکلات حقوقی و قانونی موقوفات خزانه در شهر الوند بیان کرد: پرونده قضایی موقوفه خزانه الوند در جریان بوده اما رای قطعی آن صادر نشده است، در حالی که برخی با اطلاع رسانی نادرست به گونه‌ای القا می کنند که حکم صادر شده و این ملک از موقوفه خارج شده که این خلاف واقع بوده و مشکلاتی را برای جامعه به وجود آورده است.

وی در خصوص طرح توسعه بقای متبرکه چهار انبیای قزوین بیان کرد: به منظور توسعه، احداث و مرمت چهار انبیای قزوین از سوی اوقاف سه هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و اجرای آن برعهده میراث فرهنگی است، تا جایی که در قالب این طرح به زودی املاک و واحدهای مجاور این بقیه متبرکه تملک شده و دسترسی مناسبی به این مکان زیاراتی شکل می گیرید.

حجت الاسلام مجیدی در مورد طرح توسعه امامزاده حسین (ع) قزوین بیان کرد: متولی توسعه امامزاده حسین (ع) اوقاف نیست بلکه ما تنها یک عضو از اعضای طرح توسعه هستیم و سعی کردیم تکلیفمان در این حوزه را انجام دهیم با این حال سازمان بازآفرینی هزینه تملک ۳۱ پلاک باقی مانده اطراف این امامزاده را پذیرفته و به زودی نیز عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی در مورد طرح‌های هفته اوقاف بیان کرد: به منظور توسعه ۴۰۰ متری امامزاده زهیر (ع) قزوین ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و به منظور توسعه ۵۵ بقعه متبرکه نیز مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین یادآور شد: ۸۰۰ هکتار از اراضی موقوفه قزوین برای ساخت نهضت ملی مسکن و طرح مسکن ایثارگران ساماندهی شده که در حال واگذاری به شرکت های تعاونی است و همچنین امروز کلنگ توسعه دامداری اوقاف نیز به زمین می خورد که این دامداری تا ۸۰۰ راس افزایش کاربری پیدا کرده و توسعه آن به ۲۱ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

طرح شهرک ویلایی اوقاف در ۵۰۰ هکتار از روستای رزجرد

حجت الاسلام مجیدی در ادامه به طرح شهرک ویلایی در روستای رزجرد پرداخت و بیان کرد: یکی از اقدامات ویژه اوقاف قزوین بعد از هشت سال تعیین و تکلیف شده و امسال با تصویب شورای عالی برنامه ریزی استان به شورای معماری ارجاع داده شد تا جانمایی آن صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: احداث درمانگاه شبانه روزی مجهز با کمک خیرین و احداث کتابخانه عمومی در شهر بیدستان از دیگر اقدامات مبارک اوقاف قزوین بود که پنج شنبه جاری با حضور مسوولان به بهره برداری می رسد.

به گفته این مسوول، برای کتابخانه حدود سه هزار میلیارد ریال و درمانگاه شبانه روزی ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

میرکل اوقاف و امور خیریه قزوین خاطرنشان کرد: اوقاف قزوین همزمان با شروع سال تحصیلی جدید بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بسته لوازم تحریر و کیف با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال بین دانش آموزان نیازمند توزیع کرده و در حوزه کمک هزینه جهزیه نیز از ابتدای سال ۳۰۰ جهزیه هفت قلمی معادل ۱۰۰ میلیارد ریال به نوعروسان قزوینی کمک شده است.

مساعدت روزانه به سه هزار ارباب رجوع حضوری معادل ۵۰ میلیارد ریال و ۶۳۰ میلیارد ریال وقف از سوی همشهریان در حوزه مسکونی و فرهنگی از دیگر اقدامات اوقاف و امور خیریه است.