تهران- ایرنا- محققانی با هدایت «هیروشی اونو» از مرکز علوم پزشکی ریکن (RIKEN) در کشور ژاپن کشف کردند که آنتی‌ژن‌های غذا مانند پروتئین‌های شیر به توقف رشد تومورها در شکم به‌خصوص در روده کوچک کمک می‌کنند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از نیوزمدیکال، آزمایش‌ها مشخص کرده است که چگونه این پروتئین‌ها موجب تحریک سیستم ایمنی روده‌ای (intestinal) می‌شوند و به آن اجازه می‌دهد تا به طور موثر ایجاد تومورهای جدید را متوقف سازد. این مطالعه در نشریه «مرزهای ایمنی‌شناسی» (Frontiers in Immunology) منتشر شده است.

آنتی‌ژن‌های غذا در رسانه‌ها بازتاب منفی دارند زیرا منشاء واکنش‌های حساسیت‌زا (آلرژیک) به غذاهایی مانند بادام‌زمینی، نان، تخم‌مرغ و شیر هستند. این آنتی‌ژن‌ها حتی زمانی که به واکنش‌های آلرژیک منجر نمی‌شوند همچنان اشیای خارجی قلمداد می‌شوند که لازم است توسط سیستم ایمنی بدن مهار شوند.

اونو و تیم تحقیقاتی او در گذشته گزارش داده‌اند که آنتی‌ژن‌های غذا موجب فعال‌ شدن سلول‌های ایمنی در روده کوچک می‌شوند اما نه در روده بزرگ. در همین حال، برخی از سلول‌های ایمنی فعال شده توسط باکتری‌های شکم معلوم شده که تومورهای داخل شکم را سرکوب می‌کنند. این محققان در مطالعه جدید این دو زمینه فکری را کنار هم آورده و آزمایش کردند که آیا آنتی‌ژن‌های غذا تومورها را در روده کوچک سرکوب می‌کنند.

این محققان با انجام آزمایش‌هایی روی موشها به این نتیجه رسیدند که سرکوب تومورها ارتباط مستقیمی با حضور آنتی‌ژن‌ها و نه با ارزش تغذیه‌ای غذا یا یک آنتی‌ژن خاص دارد. سه رژیم غذایی مورد استفاده در آزمایش‌ها بر سلول‌های ایمنی به‌خصوص سلول‌های «تی» در روده کوچک تاثیر گذاشت. آزمایش‌های بیشتر نیز فرایند بیولوژیک این مساله را نشان داد.

این یافته‌ها پیامدهای بالینی (کلینیکی) دارند. برنامه‌ غذایی پایه‌ای (elemental) کلینیکی همانند برنامه‌ غذایی عاری از آنتی‌ژن شامل آمینواسیدهای ساده است اما پروتئین ندارد. این کار هضم را کاهش می‌دهد و می‌تواند به افراد دچار مشکلات گوارشی جدی کمک کند.