به گزارش ایرنا، عطا الله رفیعی آتانی روز دوشنبه در نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص طرح من شهردارم افزود: این طرح با مطالعه و دقت نظر اجرایی و عملیاتی شد و تلاش کردیم مشکلات و درخواستهای شهروندان به گوش مدیریت شهری برسد.
وی اظهار کرد: استقبال از این طرح مناسب بود و این طرح نوآورانه جایزه جهانی کسب کرد و این طرح کمک کرد به مدیران شهرداری تا طرحها و برنامههای خود را منطبق با درخواست شهروندان تنظیم کنند.
به گفته رییس مرکز مطالعات شهر تهران، علاوه بر به کارگیری نیروهای درون شهرداری در مرکز مطالعات از شخصیتهای علمی و بزرگی بیرون از شهرداری نیز برای همکاری در مرکز مطالعات دعوت به عمل آمد که یکی از موثرترین کارهای ما ایده من شهردارم بود.
وی ادامه داد: در دوره نخست برای یک هزار و ۲۰۰ پروژه که در معرض نظر مردم قرار گرفت ۵۰۰ هزار نفر نظرات خود را اعلام کردند که پروژهها نیز بر همین اساس اجرایی شد همچنین در گام دوم نیز بیش از یک میلیون رای دهنده در این طرح شرکت کردند ایدهای که مورد استقبال قرار گرفت و قطعا موجب تقویت دموکراسی و مردمسالاری دینی خواهد شد.
رفیعی آتانی گفت: در این دوره مدیریت شهری گروههای علمی مرکز مطالعات ۲ برابر شد و در حالی که در گذشته مرکز با عنوان مطالعات فنی و عمرانی شناخته میشد در این دوره مطالعات اجتماعی نیز به شکل گستردهای آغاز شد و هفت گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد از سوی دیگر مطالعات اقتصادی در سطح یکی از معاونتهای مرکز ارتقا داده شد و به مطالعات حقوق شهری نیز توجه ویژه شد و به صورت کلی مطالعات حوزه انسانی را گسترش دادیم که این امر با تغییر کمی و کیفی همزمان محقق شد.
وی با اشاره به شکلگیری شبکه نخبگانی در دل مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که مورد مطالعه قرار گرفت و دادههای بسیاری نیز به همراه داشت سنجش میزان خطرپذیری رانندگان در تهران بود برای سال جاری نیز بیش از ۳۰۰ پروژه علمی برای انجام در مرکز مطالعات تعریف شده است.
رفیعی آتانی در خصوص بودجه مرکز مطالعات شهر تهران نیز یادآور شد: رقم ۷۰ میلیارد تومان برای این بودجه در نظر گرفته شده که این بودجه تنها برای صرف پروژههای پژوهشی به عنوان بودجه در شورا مصوب شده و ما باید بودجه و برنامه پروژهها را به تصویب شورا برسانیم.
وی افزود: این بودجه نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است چرا که بخشی از آن در سال گذشته هزینه نشد که آن هم به علت عدم وجود تعامل با پژوهشگران است در حقیقت ما محدودیت بودجه نداریم اما مجری پژوهشی نیازمندیم رقم پژوهشها در ابتدای آغاز کار من در مرکز ۵۰ میلیارد تومان بود که امروز به ۷۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
رفیعی آتانی درخصوص انجام مطالعات در حوزه ترافیک و آلودگی هوا نیز گفت: شهرداری در این حوزه براساس واضحات اقدام میکند به شکلی که توسعه حمل و نقل عمومی و تغییر آن از سوختهای فسیلی برای حرکت به سمت برقی سازی را دنبال میکند و از سوی دیگر مدیریت تقاضای حمل و نقل در این حوزه بسیار تاثیرگذار است که البته همه این اقدامات نیازمند همراهی دولت جدید نیز خواهد بود.
وی تاکید کرد: پژوهشگران در این بخشها و سایر بخشهای مدیریت شهری طرحهای مختلفی ارائه کردند که همه این طرح و برنامهها در قالب کتاب هایی ویرایش و به چاپ رسیده که قطعا برای مدیریت شهری میتواند راهگشا باشد.