تهران- ایرنا- امام جمعه پیرانشهر با اشاره به این که اختلاف‌های مذاهب اسلامی کمتر از یک درصد است، اظهار داشت: دشمنان اسلام تلاش می‌کنند تا مسائل اختلافی کوچک را بزرگ جلوه دهند.

ماموستا محمدصالح حاجی هاشم آبادی با اشاره به دیدار جمعی از نخبگان اهل سنت در آغاز هفته وحدت با رهبر معظم انقلاب به خبرنگار معارف ایرنا گفت: امت اسلامی امروز با بیش از دو میلیارد مسلمان، معادل یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می دهد و امت اسلامی باید وحدت داشته باشد.

وی افزود: اگر مردم مسلمان در کشورهای مختلف وحدت و عزت داشته باشند، می توانند به نفع همه مردم جهان برنامه ریزی کنند. چون اسلام دین کاملی است که همیشه به فکر جامعه و مردم است. اگر این وحدت و عزت را طبق فرمایش بزرگان همچون رهبر معظم انقلاب داشته باشیم و اختلافات جزیی را کنار بگذاریم، وحدت را به دست خواهیم آورد که باعث انسجام و عزت امت اسلامی خواهد شد.

امام جمعه پیرانشهر در استان آذربایجان غربی تاکید کرد: خدای ما یکی است؛ قرآن و پیامبر و ائمه ما یکی است. ما هیچ مشکلی نداریم ولی در ادیان دیگر مثل یهودیان و مسیحیان شاهد اختلافات ریشه ای هستیم. با این حال آن ها اتحادیه اروپا تشکیل می دهند ولی همانطور که مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفتند، آنها مرز ندارند در حالی که ما نباید مرز می داشتیم و باید از این مرزها عبور می کردیم.

وی درباره اختلافات جزیی میان اهل سنت و شیعه گفت: همه فرقه ها و مذاهب اسلامی، نقاط اشتراک فراوانی دارند؛ به گونه ای که می توان گفت اختلافاتی بسیار جزیی وجود دارد و ۹۹ درصد مسائل مذهبی مسلمانان، مشترک است و معتقدیم اختلافات جزیی قابل بحث نیست.

هاشم آبادی افزود: مجتهدین در برخی روایت ها و نظرات گفته اند که مثلا اینگونه وضو بگیرید یا یکی می گوید نماز را دست بسته بخوانید و دیگری به شکلی دیگر که اینها اختلاف نیست. بلکه نظریات فقهی مجتهدین است که نمی توان اسم اختلاف بر روی آن گذاشت ولی دشمن تلاش کرده تا این مسائل کوچک را در ذهن مردم بزرگنمایی کند درحالی که این مسائل، اختلاف سلیقه و اختلاف نظر است.

ماموستا محمدصالح حاجی هاشم آبادی، امام جمعه پیرانشهر

وی با اشاره به اهمیت مساله فلسطین به ویژه کشتار مردم مظلوم غزه به دست رژیم صهیونیستی اظهار داشت: ما امروز داغدار مردم فلسطین و غزه هستیم که پاره تن اسلام است. رژیم منحوس و کودک کش صهیونیستی ضمن به شهادت رساندن مسلمانان به شخصیت آن ها جسارت و توهین می کند که به طرز فجیعی این جنایت ها را انجام می دهد و ما هر روز شاهد این وضعیت هستیم. امیدواریم سال آینده جشن پیروزی امت اسلامی را بگیریم و شاهد وجود این جرثومه نباشیم.

به گزارش ایرنا، سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تاکید بر مساله فلسطین» با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهوری و شخصیت های کشوری و لشکری و همچنین نخبگان و اندیشمندان کشورهای اسلامی پنجشنبه ۲۹ شهریور در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد. البته وبینارهای غیرحضوری این اجلاس از یکشنبه (۲۴ شهریور) آغاز شد و بیانیه پایانی این کنفرانس شنبه (۳۱ شهریور) منتشر شد.

در مجموع ۱۴۴ تن از علما و فرهیختگان خارجی از ۳۶ کشور در قالب ۹ وبینار و ۹۰ تن از علما و نخبگان فرهنگی در قالب ۶ وبینار سخنرانی کردند و امسال ۷۸ نفر از شخصیت های فرهیخته دینی و رسمیِ ۳۰ کشور که بیشتر آنان وزیر، مفتی، روسای سازمان های بین المللی یا در طراز معاونان این سه منصب هستند، در کنفرانس حضور پیدا کردند.

بیش از ۳۱۳ مقاله به دبیرخانه کنفرانس رسید که ۴۴ مقاله از ۱۷ کشور خارجی است و کتابچه خلاصه مقالات در کنفرانس عرضه شد. همچنین ۱۲ کتاب در حوزه وحدت جهان اسلام در اجلاس امسال رونمایی شد.