لندن – ایرنا – نخست وزیر ایرلند با انتقاد از جوسازی‌ سفارت رژیم صهیونیستی در دوبلین درباره مکاتبه رئیس‌جمهوری این کشور با همتای ایرانی خود، هشدار داد که این رژیم باید نگران «وضعیت وحشتناک انسانی» در غزه باشد.

به گزارش ایرنا از منابع خبری ایرلندی، سایمون هریس که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، به خبرنگاران گفت که مکاتبه «مایکل دی هیگینز» با «مسعود پزشکیان» رییس‌جمهوری ایران بخشی از پروتکل‌های تعریف‌شده دیپلماتیک میان سران کشورها است.

وی با اشاره به «وضعیت وحشتناک انسانی» در غزه گفت: «به‌نظرم سفارت اسرائیل باید بیشتر نگران این واقعیت باشد که ۱۴ هزار کودک در غزه کشته و حداقل ۲۰ هزار نفر ناپدید شده‌اند.»

نخست وزیر ایرلند خاطر نشان کرد: «تمرکز من اینجا در نیویورک درباره تبادل نامه (میان روسای جمهوری ایرلند و ایران) نیست، بلکه این واقعیت است که هنوز یک فاجعه انسانی وحشتناک و خونین در خاورمیانه در حال وقوع است.»

وی اضافه کرد: «من هیچ علاقه‌ای ندارم با اسرائیل که همچنان اجازه می‌دهد این وضعیت وحشتناک بشردوستانه ادامه پیدا کند، جایی که کودکان روزانه جان خود را از دست می‌دهند و میلیون‌ها نفر از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه محروم شده‌اند وارد مشاجره شوم.»

سفارت رژیم صهیونیستی در دوبلین پیش‌تر با انتقاد از نامه دی هیگینز به پزشکیان، آن را پیامی اشتباه به مردم ایران خوانده بود. رئیس جمهوری ایرلند نیز در یک کنفرانس خبری در نیویورک، مکاتبه با یک رئیس جمهوری جدید را امری استاندارد توصیف کرد و افزود که او در نامه خطاب به مسعود پزشکیان، بر صلح در خاورمیانه و اهمیت دیپلماسی تاکید کرده است.

دی هیگینز با بیان اینکه از نحوه افشای نامه‌اش توسط سفارت (رژیم) اسرائیل آگاه نیست، افزود که سفیر این رژیم برای رایزنی در این زمینه در دسترس نبود.

گفتنی است که رژیم صهیونیستی خرداد ماه گذشته در اعتراض به تصمیم سه کشور اروپایی ایرلند، نروژ و اسپانیا برای شناسایی کشور مستقل فلسطین، سفرای خود را فراخوانده است.