تهران- ایرنا- وزرای صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی که از روز گذشته (یکشنبه) عازم طبس شده‌اند، در جلسه ای مشترک، تصمیماتی به منظور پرداخت حقوق و دستمزد جانباختگان حادثه معدن طبس و نحوه حمایت‌های بیمه ای از خانواده های ایشان اتخاذ کردند.

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این نشست مقرر شد حقوق و دستمزد جانباختگان به همراه بیمه و نحوه حمایت از خانواده های آسیب‌دیده در یک ماه آینده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منظور شود.

همزمان مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت بودجه ۲۰ میلیارد تومانی به منظور آسفالت و بهسازی ۳۰ کیلومتر از جاده متصل به معدن «معدنجو» اختصاص دهد.

در این جلسه که «سید محمد اتابک» وزیر صمت و «احمد میدری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه «رضا علیزاده» رئیس کمیسیون صنایع و معادن و همچنین «علی نیکزاد» نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، راهکارهایی فوق ارائه و نهایی شد.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس نیز ضمن پذیرش تعهداتی، گزارشی از اقدامات انجام شده و نتایج حاصله به منظور ارائه به قوه مقننه تهیه خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، حادثه انفجار ۲ معدن شرکت معدنجوی طبس ساعت ۲۱ شامگاه شنبه رخ داد و تصاعد آنی گاز متان سبب شد ۶۹ کارگر در این معادن محبوس شوند.

با آغاز عملیات امدادی توسط تیم‌های تخصصی HSE معدن، در وهله نخست تعداد ۱۳ کارگر که جان خود را از دست داده بودند به بیرون کشیده شد و با ادامه عملیات این آمار به ۳۰ فوتی و ۱۷ مصدوم در بلوک نخست رسید.

عملیات امدادی بلوک دوم نیز عصر روز گذشته در دستور کار قرار گرفت و مرحله به مرحله با تخلیه گاز پیش رفت و تا پایان شب تعداد فوتی‌ها با اعلام رسمی پزشکی قانونی به ۳۱ نفر رسید.

با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، عملیات امدادی همچنان ادامه دارد و استاندار خراسان جنوبی امروز آخرین آمار فوتی‌ها را ۳۸ نفر اعلام کرد.

بنا بر اعلام تیم تخصصی امدادی، از ورودی تونل معدن بلوک C تا محل حبس معدنچیان هزار متر فاصله است که تا شب گذشته تیم‌ها به ۴۰۰ متری کارگران رسیدند و بامداد امروز پیکر بی جان چهار کارگر از این معدن به بیرون منتقل شد.

طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است و بیشترین معادن زغال سنگ کشور را دارد.