تهران- ایرنا- دولت استرالیا اعلام کرد ممنوعیت استفاده از نرم‌افزار و سخت‌افزار چینی در خودروهای هوشمند توسط آمریکا را به دلیل نگرانی‌های امنیتی زیر نظر دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای خبری روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، دولت آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا می‌گوید به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی، از نزدیک شاهد اقدامات واشنگتن برای ایجاد ممنوعیت استفاده از نرم‌افزار و سخت‌افزار چینی در خودروهای هوشمند است.

انتظار می‌رود وزارت بازرگانی آمریکا، ممنوعیت پیشنهادی را روز دوشنبه (به وقت آمریکا) با اشاره به نگرانی‌ها در مورد احتمال دسترسی و ردیابی اطلاعات رانندگان آمریکایی توسط شرکت‌های چینی و احتمال دستکاری وسایل نقلیه آنها از طریق سیستم‌های ارتباطی خودروها و نرم افزار رانندگی خودکار اعلام کند.

وزارت کشور استرالیا اعلام کرد: از نزدیک تحولات در این مورد را زیر نظر داشته است و به طور فعال با دولت آمریکا برای درک پیامدهای هر مقررات پیشنهادی در ارتباط بوده است. این وزارتخانه در مورد اینکه آیا دولت استرالیا اقدامات مشابهی را در نظر خواهد گرفت یا خیر توضیح نداد.

تصمیم واشنگتن به دنبال تحقیقات چند ماهه وزارت بازرگانی به دستور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و هشدارهای جینا ریموندو وزیر بازرگانی این کشور در مورد خطرات فناوری خودروهای ساخت چین، از جمله اینکه داده‌ها می‌تواند با پکن به اشتراک گذاشته شود و برای غیرفعال کردن خودرو ازراه دور استفاده شود، صورت می‌گیرد.

انتظار می‌رود که این ممنوعیت در آینده شامل فناوری خودروهای ساخت روسیه شود.

رویترز گزارش داده است که مقررات جدید آمریکا واردات و فروش وسایل نقلیه از چین با ویژگی‌های بلوتوث، ماهواره‌ای و بی‌سیم و همچنین وسایل نقلیه خودران را که می‌توانند بدون راننده پشت فرمان کار کنند، ممنوع می‌کند. انتظار می رود ممنوعیت این نرم افزار در سال ۲۰۲۷ اعمال شود و ممنوعیت سخت افزار در ژانویه ۲۰۲۹ ( ۱۰ بهمن ۱۴۰۷) یا سال ۲۰۳۰ اعمال شود.

دولت چین پیشتر نگرانی های آمریکا در مورد خطرات امنیتی فناوری خودروهای ساخت چین را به عنوان یک «روایت نادرست» رد کرده و معتقد است که از شرکت ها نمی خواهد اطلاعات خصوصی کاربران را در سایر کشورها با نقض قوانین محلی جمع آوری کنند.

دولت استرالیا از آمریکا و اتحادیه اروپا در اعمال تعرفه بر خودروهای برقی ساخت چین پیروی نکرده است زیرا به دنبال تشویق به جذب آنها در راستای هدف اقلیمی خود در سال ۲۰۳۰ برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان ۴۳ درصد نسبت به سال ۲۰۰۵ است.

چین اکنون سومین تامین کننده بزرگ خودروهای جدید در بازار استرالیا است و حدود ۸۰ درصد از خودروهای الکتریکی فروخته شده در استرالیا، از جمله مدل های تسلا، در چین تولید می شوند.