تهران- ایرنا- هفته پنجم لیگ برتر فوتبال با ادامه روند صعودی پرسپولیس و روند نزولی استقلال، آن هم در آستانه دربی روز چهارشنبه همراه بود.

به گزارش ایرنا، لیگ برتر فوتبال در حالی هفته پنجم را پشت سرگذاشت که با استفاده از دستگاه‎‌های کمک داور ویدئویی، انتقادها و اعتراض‌ها به داوری در هفته‌های اخیر در لیگ کاهش محسوسی داشته است، اگر چه همچنان در برخی صحنه‌های داوری مسابقات، اظهارونظرهای متفاوتی صورت می‌گیرد.

با این حال در شرایطی که استفاده از VAR، حواشی مسابقات را کمتر از قبل کرده است، در گزارشی، فراز و فرودهای هفته پنجم بیست و چهارمین دوره لیگ برتر را مرور کرده‌ایم.

ترکش شکست در آسیا به لیگ رسید

هفته پنجم، هفته قطع شدن بردهای متوالی سپاهان بود، آن هم در شرایطی آنها با ۴ برد متوالی در ۴ هفته اول برای سایر مدعیان خط و نشان کشیده بودند تا به عنوان مدعی اول ادامه مسیر بدهند. با این حال در هفته پنجم، آنها در دربی اصفهان به مشکل خوردند و با تساوی برابر ذوب‌آهن، روند پیروزی‌های متوالی‌شان که آنها را به صدر چسبانده بود، متوقف شد تا فاصله‌شان با سایر مدعیان، بیشتر نشود.

البته توقف در دربی اصفهان را می‌توان از پس‌لرزه‌های شکست عجیب سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا هم به حساب آورد. ژوزه مواریس و شاگردانش پس از یک شروع خوب در لیگ، در اولین بازی‌شان در لیگ قهرمانان آسیا برابر الفیصلی اردن شکست خوردند، شکستی که در شروع دوباره سپاهان در لیگ برتر، آثارش نمایان شد و آنها در اولین دیدار پس از بازگشت از امان، در فولاشهر برابر ذوب‎‌آهن نتوانستند روند پیروزهایشان ادامه بدهند.

باید دید افت سپاهان کوتاه‎‌مدت خواهد بود و زردپوشان دوباره به جاده برد برخواهند گشت یا شکست در آسیا و قطع شدن نوار بردها در لیگ، آنها را در سراشیبی بحران قرار خواهد داد. بازی تراکتور و سپاهان در هفته ششم که روز جمعه برگزار می‌شود، می‌تواند خیلی از گره‌ها را باز کند.

پرسپولیس گاریدو هم مدعی است

پرسپولیس با خوان کارلوس گاریدو روی یک روند صعودی در لیگ ادامه می‌دهد، آن هم سرمربی‌ اسپانیایی که با توجه به تجربه ناموفق در لیگ عربستان و امارات، برخی نسبت به موفقیت قرمزها با او خوش‌بین نبودند. با این حال پرسپولیس مدل گاریدو، معادلات را به‌هم زده است و آنها پس از دو مساوی متوالی در ۲ هفته اول لیگ، در دو بازی اخیرشان دو برد متوالی داشته‌اند.

پس از پیروزی برابر فولاد در هفته سوم که اولین برد سرخ‌پوشان در فصل جدید بود، آنها این هفته آلومینیوم اراک را شکست دادند تا مانند تمام فصل‌های اخیر همچنان یکی از مدعیان جدی جام باشند و برای دفاع از عنوان قهرمانی محکم جلو بروند.

باز شدن پای علی‌ علیپور به گلزنی در آستانه دربی هم سبب شد تا هواداران این تیم که در هفته‌های اخیر به آمار ضعیف مهاجمان پرسپولیس نقد داشتند، به ساق‌های مهاجمانشان در بازی‌های پیش‌رو، نگاه امیدوارانه‌تری داشته باشند.

بحران در اردوی آبی‌ها

برخلاف پرسپولیس که با گاریدو روی ریل افتاده است، در اردوی رقیب سنتی قرمزها یعنی آبی‌ها، جواد نکونام و شاگردانش روزهای نه‌چندان آرامی را تجربه می‌کنند. اگر چه یک برد مهم برابر الغرافه در لیگ قهرمانان، استقلالی‌ها را به ادامه این روند در لیگ امیدوارتر کرد، با این حال در هفته پنجم استقلال برابر نساجی به تساوی رسید تا با توجه به حواشی خارج زمین، در داخل زمین مسابقه هم اوضاع آنطور که نکونام می‌خواهد پیش نرود.

استقلال اگر چه با برد شمس‌آذر، فصل جدید را با برد آغار کرد اما آبی‌پوشان در سه بازی اخیرشان در لیگ، ۲ مساوی و یک باخت داشته‌اند و با قرار گرفتن در نیمه دوم جدول و رده نهم جایی در جمع مدعیان ندارند.

به نظر می‌رسد برخلاف فصل پیش که اختلافات شدید نکونام با علی خطیر، مدیرعامل وقت استقلال، در زمین مسابقه کمتر نتایجش را نشان داد، در فصل جاری ترکش‌های دعوای سرمربی آبی‌ها و سمیعی، به داخل زمین هم رسیده است و این در آستانه دربی چهارشنبه‌شب، خبر خوبی برای هواداران ‌آبی‌پوشان نیست

انزلی پا به پای ثروتمندها

انزلی‌چی‌ها با گذشت ۵ هفته از لیگ نشان‌ داده‌اند که می‌توانند یکی از سورپرایزهای لیگ بیست و چهارم باشند. آنها با مازیار زارع که دوباره به نیمکت این تیم برگشته، در فصل جدید با ۳ برد در ۵ مسابقه گذشته از لیگ، یکی از تیم‌های بالانشین جدول هستند.

ملوان در هفته پنجم توانست شمس‌آذر را در انزلی شکست دهد تا پس از شکست هفته گذشته برابر سپاهان و اتفاق تلخ فوت هوادار این تیم در ورزشگاه فولادشهر، دوباره شاگردان زارع به جاده برد برگردند. به خصوص که در صورت رخ ندادن اتفاق ناگوار بازی با سپاهان و عادی بودن شرایط در آن مسابقه، شاید این تیم هفته قبل هم دست خالی از اصفهان به انزلی برنمی‌گشت.

با این حال ملوان با ۱۰ امتیاز از ۵ مسابقه، در پایان هفته پنجم در رده سوم جدول است و آنها با وجود بودجه محدودشان همپای تیم‌های سپاهان و تراکتور که در فصل نقل و انتقالات ریخت و پاش زیادی داشته‌اند، حرکت می‌کنند.

آلومینیوم در حال خم شدن

آلومینیوم اراک برخلاف فصل قبل در حال تجربه یک فصل ناامیدکننده است. اراکی‌ها که در لیگ بیست و سوم با مقام هفتم به کارشان پایان دادند و تبدیل به گربه سیاه تیم‌هایی مانند پرسپولیس شده بودند، فصل جاری را به شکل ضعیفی آغاز کرده‌اند.

اراکی‌ها با سعید دقیقی، در هفته پنجم برابر پرسپولیس شکست خوردند تا دومین باخت این تیم در ۵ بازی گذشته رقم بخورد. آنها تا امروز ۳ مساوی و ۲ باخت داشت‍ه‌اند و همچنان در حسرت برد در فصل جدید هستند و ادامه این روند می‌تواند آنها را پس از ۴ سال دوباره به لیگ دسته اول بفرستد.