ارومیه- ایرنا- آزاده و رزمنده ارومیه‌ای دوران دفاع مقدس با اشاره به موفقیت های دوران هشت سال جنگ تحمیلی با امکانات کم به همت رزمندگان سلحشور ایرانی گفت: دفاع مقدس مردم ایران اسلامی، تحلیل‌گران و تئوریسین های نظامی جهان را حیرت زده کرد.

مرتضی نظری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ تحمیلی با کمترین امکانات و چه بسا با دست خالی مبارزه کردند ولی عملیات های غرورانگیز و موفقیت آمیز متعددی علیه رژیم بعث و همچنین پشتیبانان او صورت گرفت.

وی اضافه کرد: رزمندگان دست به عملیات های بی نظیری زدند که پس از پایان جنگ تحلیلگران نظامی با مشاهده محل عملیات های صورت گرفته در مناطق جنگی گفتند چگونه ممکن است با کمترین امکانات و تجهیزات جنگی چنین عملیات هایی صورت بگیرد؟

وی ادامه داد: در دورانی که منافقی چون بنی صدر در جنگ حضور داشت و علاوه براین رزمندگان از داشتن سیم خاردار هم بی نصیب بودند، با سلاح اندک و مهمتر از همه سلاح‌ ایمان در مقابل متجاوز ایستاده و مقاومت کرده و اجازه ندادند وجبی از خاک کشور جدا شود.

صلح پس از فتح خرمشهر دشمن را قوی تر می کرد

رزمنده دوران دفاع مقدس در خصوص اینکه چرا پس از فتح خرمشهر صلح برقرار نشد، اظهار کرد: قبول صلح دراین دوران به دشمن فرصت می داد تا خود را تقویت کرده و با نیرویی مضاعف دوباره جنگ را شروع کند همانگونه که پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت نیروهای رژیم بعثی عراق و منافقین دست به حمله زدند و قصد رسیدن به تهران را داشتند که عملیات مرصاد این حمله آنها را خنثی کرد.

نظری گفت: کسانی که چنین مباحثی مطرح می کنند، اطلاعی از جنایات و نقشه های شوم دشمن و حامیانش ندارند.

وی افزود: ایران در هشت سال دفاع مقدس نه با رژیم بعثی بلکه با ۳۶ کشور جهان که مجهز به سلاح های قدرتمند بوده و رژیم بعثی را حمایت می کردند، جنگید که وجود اسرایی از کشورهای مختلف گواه روشنی براین مدعاست.

وی به دلایل حمله رژیم بعثی عراق به ایران اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی که شعار نه شرقی و نه غربی داشت و صدور انقلاب به دنیا از سوی امام راحل مطرح شد، دشمنان نظام به ویژه آمریکا برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی دست به نقشه های مختلفی از جمله کودتا، حمله طبس، ترور شخصیت ها و ارکان اصیل انقلاب و ترفندهای مختلف زدند اما موفق نشدند و پس از ناکامی رژیم بعثی عراق را برای جنگ علیه ایران تحریک کردند و در زمانی که کشور تازه شاهد پیروزی انقلاب شده بود، جنگ تحمیلی را آغاز کردند.

وی افزود: رژیم بعثی اعلام کرد به زودی در تهران خواهد بود و پیام بعدی را از تهران خواهد داد اما ملت ایران با وحدت و همدلی و پشتیبانی و همراهی با رزمندگان اسلام اجازه ندادند دشمن به آرزویش برسد.

خواندن و درک فرازهای وصیت نامه شهدا یک ضرورت برای نسل امروزی است

آزاده و رزمنده دوران دفاع مقدس با تاکید بر برگزاری یادواره های شهدا افزود: باید وصیت نامه های شهدا خوانده شود تا مردم بدانند شهدا چه می گویند؛ فرازهای مختلف این وصیت نامه ها باید خوانده شده و درک شود.

رسانه ها ابعاد مختلف دفاع مقدس را تبیین کنند

نظری ادامه داد: رسانه ها نیز باید در نشر وقایع دفاع مقدس با جدیت عمل کنند و سعی کنند به شکل های مختلف جنگ تحمیلی و ابعاد مختلف آن را برای نسل امروز بیان کرده و نشان دهند چگونه رزمندگان با امکانات کم و با شوق بی نظیر مبارزه می کردند؛ ببینند حسین فهمیده ها چگونه با سن کم به دفاع از وطن می پرداختند و جان خود را تقدیم می کردند.

جای خالی ‌وقایع دفاع مقدس در متون درسی

نظری تاکید کرد: جای وقایع مربوط به دوران دفاع مقدس، رشادت رزمندگان و مبارزه آنها در مراکز آموزشی خالی است و باید در مقاطع مختلف تحصیلی بیان شود تا بین نسل امروز و دفاع مقدس پیوند ایجاد شود و نسل جوان، نوجوانان و دهه نودی ها با دلاوران و رزمندگان سرزمینشان آشنا شده و بدانند هشت سال دفاع مقدس عامل امنیت و آرامش امروز کشور است.

به گزارش ایرنا، از ۳۱ شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی توسط رژیم بعثی عراق علیه ایران اسلامی تا شش مهرماه در تقویم کشورمان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.