تهران- ایرنا- توانایی پیمایش خودروهای برقی یکی ازمهم‌ترین فاکتورهای این خودروها است.بُرد مسافت خودروهای برقی با شارژ کامل باتری، اولین ویژگی است که قبل از سایر امکانات و تجهیزات خودروها به آن توجه می‌شود. اما چه عواملی می‌تواند بر عملکرد باتری اثرگذار باشد؟

به گزارش ایرنا، خودروهای برقی روز به روز درحال پیشرفت و گسترش در سطح بازارهای جهانی و ایران هستند. میزان شارژدهی باتری خودروهای برقی یا به عبارتی دامنه حرکتی این مدل خودروها از اصلی‌ترین ویژگی و استاندارد خودروها است.

اولویت‌های انتخاب خودرو متناسب با سلیقه و معیارهای هر شخص تفاوت دارد؛ بعضی به طراحی و ظاهر اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و بعضی دیگر امکانات و تجهیزات خودرو را برای خرید بررسی می‌کنند. اما خرید خودروی برقی در کنار تمام این مسائل توان باتری و توانایی طی کردن مسافت اضافه می‌شود که اگر بگوییم مهم‌ترین نکته است، اغراق نکرده‌ایم.

حداکثر توان بُرد باتری خودروهای برقی یکی از اصلی‌ترین موضوع رقابت خودروسازان نیز در تولید خودروهای سوخت پاک است. بنابراین خودروسازان خودروهای خود را طبق استانداردهای مطرح جهانی آزمایش کرده و دامنه حرکتی خودروی خود را بر اساس آن‌ استانداردها اعلام می‌کنند.

استانداردهای آزمایش مسافت پیمایش خودروهای برقی

خودروسازان معمولا برای به حداقلل رساندن تفاوت در روش‌های تست و بررسی خودروهای برقی، از سه استاندارد NEDC، WLTP و EPA استفاده می‌کنند.

تجربه تست و آزمایش‌ خودروها بر اساس روش NEDC نشان داده است که تظابق کمتری نسبت به حالت طبیعی استفاده از خودرو دارد. اعداد به دست آمده در این روش معمولا حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد بیشتر از برد حرکتی واقعی خودرو است.

استاندارد NEDC در حال حاضر بیشتر در بازار چین و برای خودروهای برقی چینی استفاده می‌شود. این استاندارد اروپایی است و قبلا در اروپا نیز اجرا می‌کردند اما یک استاندارد نسبتا قدیمی است.

نسخه جدیدتر این روش، استاندارد WLTP است که نسخه به‌روزتر روش NEDC در کشورهای اروپایی اجرا می‌شود.

روش EPA یک روش سنجش آمریکایی است که اعداد به دست آمده در این روش نزدیک‌ترین حالت به مسافت واقعی خودروهای برقی است.

برای به دست آوردن اعداد دامنه حرکتی خودروی برقی، آن را در شرایط مختلف رانندگی آزمایش می‌کنند. خودروهای بنزینی نیز به همین صورت میزان مصرف آن‌ها در استفاده شهری و جاده‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ همین شرایط برای خودروهای برقی نیز بررسی و سنجش می‌شود.

در میان استانداردهای بررسی توان مسافتی خودروهای برقی، روش NEDC کمترین دقت را دارد و میزان پیمایش در واقعیت حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد کمتر از میزان اعلام شده در این استاندارد است. خودروهای چینی اکثرا در این استاندارد بررسی می‌شوند.

عملکرد تاکسی برقی‌های تهران بزرگ

تاکسی‌های برقی کرمان موتور که از خرداد ۱۴۰۳ به رانندگان تحویل داده شد، بر اساس استاندارد NEDC با شارژ کامل باتری، توانایی پیمایش ۴۰۲ کیلومتر را دارد. خودروی KMC EJ۷ بر اساس آزمایش انجام شده در شرایط ایده‌آل توانایی طی کردن ۴۰۲ کیلومتر را داشته که در شرایط متفاوت آب و هوایی و مسیرهای متفاوت این عدد متغیر است.

بسیاری از رانندگان در رابطه با عملکرد خودروهای کی‌ام‌سی EJ۷ به دلیل کیفیت بالای خودرو، راحتی، امکانات و تجهیزات رضایت داشتند.

چه مسائلی در عملکرد باتری خودروهای برقی موثر است؟

یکی از اصلی‌ترین عواملی که در عملکرد باتری اثرگذار است، گرما و سرمای شدید است. متغیر بودن پیمایش خودروها از مسائل مهمی بود که دارندگان تاکسی با آن روبه‌رو شدند. این خودروها در گرم‌ترین روزهای سال در حال فعالیت در حمل و نقل پایتخت بودند که علاوه بر گرمای شدید روزهای تابستان، کوهپایه‌ای بودن شهر تهران نیز بر عملکرد خودروها موثر بود.
همانظور که گفته شد، سنجش پیمایش خودروهای برقی در کشور چین بر اساس استاندارد NEDC انجام می‌شود که شرایط پیمایش خودرو در حالت ایده‌آل بررسی می‌شود. اما فعالیت تاکسی‌های برقی کرمان موتور در گرم‌ترین روزهای سال و همچنین شرایط کوهپایه‌ای شهر تهران (وجود سربالایی و سراشیبی‌های زیاد در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها) باعث می‌شود که حداکثر توان شارژدهی باتری در خودروهای تغییر پیدا کند.

شرایط آب و هوایی متغیر و مسیرهای پرشیب، همانطور که توضیح دادیم، همگی از عواملی هستند که بر عملکرد باتری تمام خودروهای برقی اثرگذار است.