به گزارش ایرنا، با آمدن ماه مهر و پاییزی که خیابان ها و کوچه های شهر همه به خوبی خبر از آمدنش می دهند، دختران و پسران کوچک دست در دست پدر یا مادر با گام هایی سنگین و مردد کمی عقب تر از گام های مصمم پدران و مادران راه مدرسه را در پیش گرفته اند.
گام هایی که به خصوص در مورد برخی بچه های کلاس اولی هر چقدر به درهای ورودی مدرسه نزدیک تر می شود سنگین تر و در نهایت با تلاش پدر یا مادر راهی مدرسه می شوند.
دانش آموزان به صف می ایستند تا آیین های متداول و مرسوم را به جا بیاورند همخوانی آنها با سرود ملی خود به تنهایی نمایی استوار از اراده شان را برای ساختن آینده ای روشن را ترسیم می کند، صلابتی که آن همه تردید و حزن در ورود به مدرسه را از یاد و خاطر غمگین ترین دانش آموز هم می برد.
دانش آموزان هر پایه به کلاس خود هدایت می شوند از جذابیت های روزهای آغازین مدرسه همین نو شدن ها است، کتونی که با طرح های ظریف سفید و صورتی با کوله ۲ رنگ سفید و صورتی هماهنگ شده است، جامدادی رنگارنگی که به همان اندازه و بیشتر همه رنگ ها را با انواع مدادرنگی در خود جای داده است، دفترهای نو با طرح جلدهای رنگارنگ یا طرح های سیاه قلمی که در زیبایی کم از آبرنگ ها ندارد و بسته کتاب هایی که به تعداد و مرتب روی میز دانش آموزان چیده شده است.
ترسیم پاییزی مهربان برای همه ماه مدرسه و شروعی دوباره و اینکه هر آغازی همیشه با کمی سختی هم ممکن است، همراه باشد، آنگاه که هر صبح کودک دانش آموز را به چه سختی باید از خواب بیدار و راهی مدرسه اش شود شاید آن لحظاتی که شاهد سخت جدا شدن کودک از رختخواب هستی دوران کودکی خود به یاد اوری و این گفته وودی آلن هم در ذهنت نقش ببند که بیشتر جنبه طنز دارد که ما چقدر انسان های ناسپاسی هستیم که هر روز شکرگزار این نیستیم که دیگر مجبور نیستیم هر روز از خواب بیدار شویم و به مدرسه برویم"
گفته ای که بیشتر جنبه طنز دارد چون همه خوب می دانیم زندگی یعنی همین تغییر و رفتن و مصداق کامل دوچرخه سواری که کمترین درنگ و ایستایی در آن برابر با افتادن و جاماندن است.
مدرسه تعلیم زندگی و آموختن شیوه درست زندگی کردن است، مدرسه تعلیم نوع دوستی است تا وقتی همکلاسی ات سرکلاس حاضر نیست پیگیر می شوی چرا نیامده حتی اگر توانی برای حل مشکلش نداری اما دوست داری به هر راهی که میدانی بروی تا شاید کمکش کرده باشی و این نگرانی را می توان در حلقه اشک چشمان ریحانه دید.
او می گوید که دوستم امسال نمی تواند به مدرسه بیاید چون پدرش به او گفته دیگر لازم نیست به مدرسه بروی زیرا توان تامین هزینه های تحصیل ات را ندارم.
دختر دانش آموز به نقل از دوستش می گوید: ریحانه می خواهد امسال پول هایش را جمع کند تا بتواند سال دیگر لباس فرم مدرسه و لوازم التحریر تهیه و در مدرسه ثبت نام کند.
وارد مدرسه که می شوی از هلهله و هیاهوی ظاهر که عبور می کنی به درد دل هایی می رسی که اگر در زمان به هنگام خود رسیدگی شوند می توان به راه تعالی و شکوفایی کودکان امروز و آینده سازان این سرزمین امیدوار تر شد.
۱۳۵ کودک بازمانده از تحصیل در بروجرد شناسایی شد
دانش آموزان بازمانده از تحصیل مسئله ای که همواره مطرح و مورد توجه بوده است، در همین خصوص رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) بروجرد بیان کرد: ۱۳۵ دانش آموز بازمانده از تحصیل در این شهرستان شناسایی و پیگیری و مشاوره های لازم برای هدایت تحصیلی آنها انجام شده است.
محمد پیرهادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر دانش آموزان بازمانده از تحصیل که شناسایی شده اند در مناطق شهری سکونت دارند.
وی با تاکید بر ضرورت ارائه مشاوره های لازم به خانواده دانش آموزان بازمانده از تحصیل اظهار کرد: مشاوره های لازم در خصوص هدایت این افراد در مسیر تحصیل انجام شده ولی در بسیاری موارد به دلیل مشکلات مالی و ضعف معیشتی خانواده از تحصیل فرزندان استقبال نمی شود.
رییس کمیته امداد بروجرد تصریح کرد: هم اکنون یک هزار و ۸۷۳ دانش آموز در مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم زیر پوشش نهاد حمایتی کمیته امداد بروجرد قرار دارند.
پیرهادی با بیان اینکه دانش آموزان زیر پوشش در زمینه تامین لوازم تحصیلی حمایت می شوند، یادآور شد: یکی از راهبردهای تعریف شده در کمیته امداد کمک به رشد و ادامه تحصیل دانش آموزان زیر پوشش است که سرفصل های کاری متنوعی در این خصوص تدوین شد.
فقر اقتصادی و فرهنگی مهمترین علل ترک تحصیل
علل متعدد ترک تحصیل دانش اموزان را می توان به عوامل اقتصادی، فرهنگی و زیرساختی دسته بندی کرد که این عوامل برحسب محل سکونت افراد متفاوت است.
جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی می گوید: ترک تحصیل فرزندان در مناطق شهری بیشتر علل اجتماعی و اقتصادی دارد که ناشی از فقر خانواده و یا از هم گسیختگی خانواده به خاطر طلاق والدین و یا نداشتن توان اقتصادی خانواده در تامین هزینه آموزشی دانش اموزان است.
مجتبی ترکارانی افزود: با توجه به نابرابری های اجتماعی موجود در جامعه شهری، دلایل ترک تحصیل انها بیشتر دلیل اجتماعی و اقتصادی دارد، ولی در مناطق روستایی علت ترک تحصیل و یا جاماندن فرزندان بیشتر کمبود و مشکلات زیرساختی و بعد فرهنگی و اقتصادی دارد.
وی ادامه داد: به این معنا که به خاطر نبود مدرسه در روستاها و یا مناطق عشایری به خصوص در مقاطع دبیرستان فرزندان روستایی مجبورند به صورت پیاده روزانه مسیر طولانی را برای رفتن به مدرسه طی کنند که این موضوع با توجه به فضای فرهنگی روستاها برای دختران می تواند باعث مشکلات اجتماعی شده و به ترک تحصیل دختران در روستاها بیانجامد، بنابراین ضرورت دارد در کنار توجه به ایجاد زیر ساخت های آموزشی تلاش شود که فضای امن و سالمی برای تحصیل دختران و پسران روستایی با تامین سرویس مناسب و رفت و آمد ایمن فراهم کنند.
پژوهشگر اجتماعی بیان کرد: در این راستای انجمن های مردم نهاد معدودی وجود دارد که تمرکز خود را بر حمایت از دانش اموزان در مناطق محروم قرار داده اند تا هم بتوانند از ترک تحصیل انها جلوگیری کنند و هم با کمک های اقتصادی، اجتماعی و اموزشی باعث شوند که این دانش اموزان از توانایی ها و استعدادهای خود بیشتر استفاده کنند.
ترکارانی افزود: انجمن "دانش پویان بنی آدم" که در سال ۱۴۰۲ با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و نیک اندیشان جامعه لرستان تشکیل و ثبت شده توانسته در سال گذشته با حضور در مدارس مناطق روستایی و عشایری بخش سپید دشت دانش اموزان نیازمند را شناسایی و در حد توان کمک های آموزشی و رفاهی جهت کمک به این دانش اموزان تهیه و توزیع کند.
وی بیان کرد: ضرورت دارد انجمن های مردم نهاد بیشتری در حوزه ترک تحصیل دانش اموزان در مناطق شهری و روستایی فعال شود و با شناسایی این دانش اموزان جامانده و بررسی علل ترک تحصیل انها با همکاری دیگر نهادهای دولتی به ارائه خدمات اموزشی و مالی به این خانواده ها، امکان ادامه تحصیل دانش اموزان را میسر کنند.
استاد جامعه شناسی یادآور شد: همچنین اقدامات فرهنگی نیز در بعضی مناطق برای ادامه تحصیل دختران ضرورت دارد که به طور قطع سیاستگذاران فرهنگی و انجمن های علمی و آموزشی باید به آنها توجه نمایند.