تهران - ایرنا - کارشناس بازار سرمایه با اعلام اینکه بورس در حال خروج از رکود است، گفت: با توجه به عبور از بخشی از تکانه‌های سیاسی و منطقه‌ای، بازار سرمایه کف‌سازی خوبی را در طول هفته‌های گذشته‌ داشته است و می‌توان در ماه‌های آینده شاهد رشدی منطقی بود.

به گزارش ایرنا از بازار سرمایه ایران، نیما میرزایی روز سه شنبه با تحلیل روند بازار سرمایه در ماههای اخیر افزود: بازار سرمایه پس از یک رشد پیاپی که از سال ۹۷ تجربه کرد، برای مدتی وارد دوره‌ای از رکود و مرحله فرسایشی سنگین شد، در این مدت عمده سهامداران با بررسی وضعیت تورم و مقایسه بازار سهام با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری به جاماندگی معنادار این بازار پی بردند.

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ریسک‌های منطقه‌ ای و مباحث داخلی مانند نرخ دلار نیمایی، نرخ گاز و افزایش نرخ بهره در زمستان سال گذشته باعث جاماندگی بازار سهام نسبت به تورم و بازارهای موازی شدند.

افزایش خوش‌بینی‌ به بازار سرمایه

میرزایی با اعلام این‌که برخی از اتفاقات رخ داده در ماه‌های گذشته سبب افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت بازار سرمایه و سهامداران شد، گفت: برنامه‌های اقتصادی دولت جدید و مورد توجه قرار دادن خواسته سهامداران در برخی تصمیمات این دولت، به تغییر روند و موازنه بازار سرمایه به سمت خریداران منجر شد.

با عبور بازار از مرحله تردید، می‌توان دوباره شاهد تقویت بیشتر تابلوی معاملات و قیمت نمادهای ارزنده در بازار باشیم

این کارشناس بازار سرمایه با اعلام این‌که با عبور بازار از مرحله تردید، می‌توان دوباره شاهد تقویت بیشتر تابلوی معاملات و قیمت نمادهای ارزنده در بازار باشیم، افزود: این تغییر یک شبه رخ نمی‌دهد، بازگشت پول به بازار موضوعی است که پس از چندین بار تجربه رخ می‌دهد.

او گفت: افزایش ارزش معاملات در هفته‌های اخیر، تحت تاثیر تعیین تکلیف بازار سرمایه و اعلام برنامه‌های رئیس جدید سازمان بورس بوده است، بر این اساس پس از مدت‌ها شاهد بازگشت اعتماد به بازار سرمایه و ورود دوباره سرمایه‌گذاران به این بازار هستیم.

استقبال بازار سرمایه از رئیس سازمان بورس

میرزایی به استقبال بازار سرمایه از وجود ارتباط قوی بین رئیس سازمان بورس با دولت جدید اشاره کرد و گفت: در صورت انجام پیگیری‌های لازم برای کاهش سیاست‌های انقباضی، می‌توان نسبت به بازگشت رونق در بورس خوش‌بین بود و به مرور شاهد ورود گسترده نقدینگی به بازار سرمایه باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: افزایش ارزش معاملات سهام یکی از نشانه‌های ورود پول به بازار سرمایه است که سیگنال‌ مثبتی را در خصوص ورود مجدد سهامداران به بورس و سرمایه‌گذاری در این بازار می‌دهد.

افزایش ارزش معاملات سهام یکی از نشانه‌های ورود پول به بازار سرمایه است

او ادامه داد: هفته گذشته وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس مطالبی را مطرح کردند که همه جزو خواسته‌های به حق سهامداران بود، در سال‌های گذشته مساله قیمت‌گذاری ارز و تک نرخی شدن ارز جزو اولویت مهم اقتصاد و بازار سرمایه بودند که به نظر می‌رسد، صحبت‌های مطرح شده در خصوص این موارد، وضعیت بازار سرمایه را بهبود داده و می‌توان خوشبین بود که با عملی شدن این وعده‌ها شاهد ثبات بیشتر و روند صعودی بازار باشیم.

میرزایی مجموعه این عوامل می‌توانند باعث افزایش اعتماد سهامداران شوند، گفت: اکنون در حال خروج از رکود معاملات بورس هستیم، با توجه به عبور از یک سری تکانه‌های سیاسی و منطقه‌ای، بازار سرمایه کف‌سازی خوبی را در طول هفته گذشته‌های داشت که بر این اساس می‌توان رشد قابل توجهی را در بازار طی ماه‌های آینده شاهد باشیم.

تقویت سودسازی شرکت‌های بورسی

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بازگشت به سیاست‌های اصولی و منطقی اقتصاد، زمینه‌ساز تقویت سودسازی شرکت‌های بورسی است که نتیجه آن در صورت‌های مالی و تابلوی معاملات بورس منعکس می‌شود.