تهران- ایرنا- شبکه تلویزیونی سی ان ان در مطلبی با شاره به حملات وحشیانه اخیر رژیم صهیونیستی علیه حزب الله که جان شمار بسیاری از غیرنظامیان را گرفته، این راهبرد را پرخطر و دارای نقایص فراوان توصیف کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این شبکه تلویزیونی، اسرائیل و حزب‌الله در نزدیک به یک سال گذشته از جنگ غزه، به طور پیوسته در حال تبادل آتش بوده‌اند، اما در هفته گذشته تل‌آویو تصمیمی دیگر گرفته و حملات علیه این گروه را به شیوه ای چشمگیر افزایش داده است.

رهبران رژیم صهیونیستی ادعا دارند که آنها از این طریق به دنبال «تشدید تنش با هدف کاهش تنش» هستند تا بدین ترتیب طرف مقابل را وادار به یک راه حل دیپلماتیک کند.

سی ان ان اما این راهبرد را پرخطر و دارای کاستی‌های بسیار دانست و افزود: این شاید روشی برای فریب آمریکا به عنوان متحد تل‌آویو باشد تا باور کند که راه حل دیپلماتیک، همچنان هدف اسرائیل است.

نویسنده این مطلب خاطرنشان می کند که هرچه میزان آسیب‌های وارد شده به حزب الله در حملات اخیر شدت یابد، احتمال موفقیت کوتاه مدت اسرائیل بیشتر می شود.

براساس استدلال نویسنده، یک جنگ زمینی تمام عیار میان ارتش خسته اسرائیل و حزب الله به عنوان یک گروه باتجربه و خشمگین در جنوب لبنان می تواند برای کابینه بنیامین نتانیاهو فاجعه بار باشد و این دقیقا همان چیزی است که حزب‌الله در آن استاد است و انتظارش را می کشد.

این رسانه آمریکایی با اشاره به حملات هفته گذشته رژیم صهیونیستی به اعضای حزب الله از طریق انفجار پیجرها که منجر به کشته شدن شمار بسیاری از زنان و کودکان شد، خاطرنشان کرده است: حزب الله اگرچه ممکن است در یک واکنش یکپارچه به حملات اسرائیل پیروز نشود، اما با گذشت زمان، آنها ممکن است قیام کنند و با شدت بیشتری پاسخ دهند.

سی ان ان سپس به هدف رژیم نتانیاهو که افزایش تنش با هدف کاهش تنش یاد شده، اشاره و تشریح کرده است: احتمالا اسرائیل امیدوار است که با تشدید حملات علیه حزب‌الله، این گروه آنقدر آسیب ببیند تا در نهایت به دلیل ترس ناشی از تلفات بیشتر غیرنظامیان تا شمال «رودخانه لیطانی» عقب‌نشینی کند و در نهایت برابر خواسته‌های دشمن سر خم کند و بدین ترتیب شهروندان اسرائیلی به شمال مناطق اشغالی بازگردند.

نگارده سپس می افزاید: شاید نتانیاهو به دلایلی برای پیشرفت سیاسی شخصی خود فکر کند که می تواند حزب الله را بمباران کند و آنقدر به آنها آسیب بزند تا تغییر کیفی در ساختار این گروه شبه نظامی ایجاد کند. اما جنگ ها هرگز به همین جا ختم نمی شوند. حزب الله دوباره خود را بازسازی خواهد کرد، زیرا این گروه بر پایه کشور لبنان و شیعیان آن بنا نهاده شده است. به باور نویسنده، درسی که ناتو اندک اندک درافغانستان آموخت، در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد؛ اینکه کشتن فرماندهان بی پایان آنها را نابود نمی کند، بلکه جانشینان خشمگین تری برای مذاکره برجای می گذارد.

سی ان ان تشریح می کند که حملات اسرائیل با نادیده گرفتن تلفات غیرنظامیان می‌تواند هزینه‌های بد و سنگینی برای تل‌آویو برجای گذارد و از همین رو دقیقا مشخص نیست که چه راهی در پیش دارد.

این شبکه در پایان تاکید می کند: برای کابینه جنگی نتانیاهو شاید نحوه عقب نشینی حزب الله مهم نباشد، اما درس خشونت در این منطقه این است که در دهه‌های آینده، اغلب به شیوه‌ای غیرمنتظره و شدید تر باید منتظر واکنش باشیم.