تهران- ایرنا- برای نخستین بار در روسازی راه و باند فرودگاه، ماده نیکوفلاک (NICOFLOK) به عنوان یک افزودنی به سیمان برای تثبیت مصالح تراشه آسفالت از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاییدیه فنی گرفت.

به گزارش ایرنا از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، برای نخستین بار نیکوفلاک به‌ عنوان یک ماده افزودنی به سیمان برای تثبیت مصالح تراشه آسفالت (RAP) به‌عنوان لایه اساس CTB در روسازی راه و باند فرودگاه از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاییدیه فنی گرفت.

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، به‌طور معمول در سطح دنیا و در داخل کشور برای تثبیت مصالح تراشه آسفالت در روسازی راه‌ها از افزودنی سنتی سیمان به تنهایی استفاده می‌شود. به‌طوری که برای تثبیت مخلوط مصالح تراشه آسفالت حاصل از تراش لایه آسفالتی مضمحل شده قدیمی و مصالح دانه‌ای لایه اساس زیرین (روش‌های تثبیت موسوم به FDR) از سیمان به تنهایی می‌توان استفاده کرد.

در مطالعه حاضر، بر اساس یک پروتکل ارزیابی خاص که با همکاری بخش‌های مهندسی راه و روسازی و ژئوتکنیک و زیرساخت در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین شد، تاثیر افزودنی نیکوفلاک که پودری به رنگ خاکستری است بر رفتار و عملکرد مصالح RAP تثبیت شده به‌عنوان لایه اساس راه و باند فرودگاه، همچنین رفتار و عملکرد مکانیکی، دینامیکی (تحت بارهای سیکلی) و مونوتونیک پساسیکلی و دوام در شرایط حدی جوی (چرخه‌های متوالی‌تر- خشک و یخبندان- ذوب) مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت.

بر همین‌ اساس، برای انجام آزمایشات سه محوری سیکلی از دستگاه سه‌محوری قطر بزرگ بخش ژئوتکنیک و زیرساخت در مرکز استفاده شد. آزمایش سه‌محوری سیکلی مناسب‌ترین و دقیق‌ترین و البته پرهزینه‌ترین روش برای تعیین مدول برجهندگی به عنوان یک پارامتر اساسی در طراحی روسازی است. می‌توان گفت برخی از نتایج خروجی این تحقیق نظیر مدول برجهندگی و نسبت میرایی و تأثیر فرکانس بارگذاری بر پارامترهای دینامیکی، برای اولین بار در سطح کشور و خاورمیانه ارائه می‌شود.

در ادامه دو حالت تثبیت با سیمان تنها و سیمان- نیکوفلاک مقایسه شد و تاثیر نیکوفلاک بر بهبود مشخصات و عملکرد لایه اساس CTB حاوی مصالح RAP تعیین شد. آن چه که در مقایسه روش تثبیت مصالح RAP با سیمان- نیکوفلاک نسبت به حالت سیمان تنها، می‌توان برشمرد این است که مقاومت‌های فشاری و کششی در حالت تثبیت با سیمان- نیکوفلاک افزایش می‌یابد. همچنین لایه تثبیت شده با سیمان- نیکوفلاک از دوام بیشتری در شرایط جوی شدید برخوردار بوده و مقاومت پساسیکلی در حالت سیمان- نیکوفلاک نیز نسبت به حالت سیمان تنها بیشتر است.

مهمترین اثر این است که نیکوفلاک سرعت دستیابی به مقاومت را تا ۲ برابر یا بیشتر (بسته به مولفه‌های طرح مخلوط شامل درصد سیمان، آب، نیکوفلاک، انرژی تراکم) افزایش می‌دهد و مدت زمان یک پروژه تثبیت را حداقل تا ۲ برابر کاهش می‌دهد. به طور کلی در تثبیت لایه CTB حاوی RAP می‌توان از افزودنی نیکوفلاک به ‌همراه سیمان در راستای کاهش زمان اجرا و بهبود عملکرد دوام و به تبع آن افزایش عمر مفید روسازی راه و باند استفاده کرد.