زنجان - ایرنا - مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: موزه شهدای زنجان گنجینه‌ای ارزشمند در راستای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های جوان است.

عباس برزگر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موزه آثار شهدای استان زنجان، در اواخر دهه ۷۰ و با مرمت بنای تاریخی خانه توفیقی افتتاح شد و پس از گذشت ربع قرن از عمر آن آثار بسیار ارزشمندی از شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس در این فضای معنوی نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه بنای توفیقی از بناهای اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی بوده و به ثبت آثار ملی کشور رسیده است، اظهار داشت: بنای توفیقی در بافت تاریخی و قدیمی شهر در محله معروف به غربیه بالا قرار دارد.

برزگر با بیان اینکه این ساختمان تاریخی علاوه بر آثار شهدا مکان مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی است، عنوان کرد: نمایش آثار سینمایی پیرامون دفاع مقدس و همچنین برپایی نمایشگاه‌های مختلف آثار هنری، تجسمی و عکاسی از دیگر فعالیت‌هایی است که در این مجموعه فرهنگی و تاریخی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اسناد موجود در این موزه، تصریح کرد: آثار شهدا و ایثارگران زنجانی موجود در این موزه شامل وصایای شهدا، مناجات‌نامه، زندگی‌نامه، یادداشت‌ها، البسه و لوازم شهدا و ایثارگران و آثار هنری آنهاست که منابع مهم و معتبری برای تحقیق و پژوهش در سبک زندگی این عزیزان به شمار می‌رود و می‌تواند در معرفی فرهنگ ایثار، شهادت و حماسه ماندگار دفاع مقدس به نسل جوان و حتی گردشگران خارجی تأثیرگذار باشد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با بیان اینکه موزه شهدای زنجان در عمارت توفیقی در دو طبقه احداث شده است،‌ گفت: بخش‌ آثار شهدای دانشجو، شهدای غواص، شهدای بمباران مدارس، شهدای دوران اسارت در عراق و آزادگان و همچنین شهدای دوران انقلاب اسلامی از مهم‌ترین بخش‌های این موزه در طبقه اول است و در طبقه دوم نیز بخش‌های ویژه برادران شهید، شهدای مقاومت و مدافع حرم و همچنین بخش فرماندهان شهید استان قرار دارد.

برزگر خاطرنشان کرد: در این موزه آثار ارزشمند شهدای استان و هر آنچه متعلق به رزمندگان زنجانی هشت سال دفاع مقدس بوده، نگهداری می‌شود و در اتاق شهدای آزاده و جانباز نیز آثار و وصایای شهدای آزاده و جانبازی قرار دارد که پس از جنگ به مقام شهادت نائل شده‌اند.

وی تعداد آثار مکتوب شهدا در بایگانی این موزه را ۱۴ هزار و ۹۹۰ اثر عنوان ‌کرد و افزود: بیش از هزار اثر حجمی نیز در موزه شهدای زنجان در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.

این مسئول در ادامه به نقش موزه‌ها در انتقال فرهنگ و شناساندن پیشینه اقوام اشاره کرد و گفت: دفاع مقدس بی‌شک سال‌های ماندگاری در تاریخ و فرهنگ ایران است که حماسه‌ها و رشادت‌های جوانان در آن برهه تاریخی بارها با آثار هنری به تصویر کشیده شده است ولی دیدن آثار و یادگارهای آن دوران می‌تواند جوانان امروز را بدون تحریف با جوانان دفاع مقدس آشنا و ارزش‌های بی‌مانند دوران طلایی دفاع مقدس را حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: موزه شهدای زنجان یادمانی بی‌نظیر، زنده و محکم از ایثارها، شهادت‌ها و بزرگواری‌های فرزندان این آب و خاک است که همه روزه در ساعات اداری و در ساعات غیر اداری با هماهنگی قبلی پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه مندان به آثار شهدا و پژوهشگران برای بازدید از این مکان فرهنگی، تاریخی و همچنین آشنایی با آثار شهدای والامقام است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان در خصوص جمع‌آوری آثار شهدای زنجانی، گفت: ۱۵۰ هزار اثر از شهدای والامقام زنجانی در راستای برگزاری کنگره ملی سه هزار و ۵۳۵ شهید استان توسط کمیته جمع‌آوری آثار و تکریم شهدا، گردآوری و پس از نمایه‌گذاری در اختیار دبیرخانه این کمیته قرار داده شد.

وی اضافه کرد: وصایای شهدای والامقام زنجانی نیز در قالب هشت جلد گردآوری شده و تاکنون ۲ جلد آن به چاپ رسیده است که امیدواریم با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی بتوانیم این وصایای ارزشمند شهدا را در اختیار عموم قرار دهیم.