تهران- ایرنا- مستند «آکادمی کیمیایی» به کارگردانی صالح دلدم در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شد. همچنین نسخه ترمیم‌شده «تپه‌های قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی ۵ مهرماه در خانه هنرمندان ایران رونمایی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رونمایی از نسخه ترمیم‌شده‌ی فیلم «تپه‌های قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی، اکران مستند «آکادمی کیمیایی» در گروه هنر و تجربه و حضور ۱۲۳ کشور با ۲۳۱۴ مستند در جشنواره سینماحقیقت، بخشی از اخبار سینمایی امروز هستند.

اکران «آکادمی کیمیایی» در گروه هنر و تجربه

آئین رونمایی و اکران فیلم مستند «آکادمی کیمیایی» به کارگردانی و تهیه کنندگی صالح دلدم در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. سوگول خالقی مدیر آکادمی کیمیایی در این مراسم گفت: این فیلم حدود ۱۲ سال پیش ساخته شده است. جای آقای کیمیایی در میان ما خالیست که ای کاش بودند اما متاسفانه به دلایلی نتوانستند تشریف بیاورند. خیلی ممنونم از آقای صالح دلدم که جسور هستند و با پشتکاری که دارند توانستند بالاخره بعد از چند سال مجوز این فیلم را بگیرند.

دلدم کارگردان و تهیه کننده فیلم افزود: اگر سوگل خالقی نبود این فیلم ساخته نمی‌شد. ایشان اسفند ۹۱ از من خواست که فیلمی از جشن کارگاهی که استاد کیمیایی برگزار می‌کردند تهیه کنم و همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد. بدون هیچ سناریو و فیلمنامه‌ای صرفاً با دوربین، فیلمبردار و صدابردار به کارگاه رفتیم و شروع کردیم به فیلمبرداری و جشن را برگزار کردیم و بعدها در تدوین برای این تصاویر سناریو نوشتیم که اتفاقاً تجربه بسیار خوبی بود. در میان تمام فیلم‌هایی که تاکنون ساخته‌ام این کار را بیش از بقیه دوست دارم؛ چرا که این افتخار را داشتم تا استاد کیمیایی در برابر دوربین مستند من قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های اکران این مستند گفت: من سعی کردم در این فیلم به بخشی از جامعه که عاشقان سینما هستند و دوست دارند که وارد سینما شوند، یک نگاه نو بیندازم اما متاسفانه بدون هیچ دلیلی این فیلم مدت ها امکان نمایش نداشت و همین جا از از محمد خزاعی و روح الله سهرابی تشکر کنم که شرایط اکران این فیلم را فراهم کردند.

این فیلمساز با تشکر از حضور مخاطبان گفت: نمی‌توان جلوی اندیشه و انرژی را گرفت زیرا فیلم ساختن انرژی آزاد کردن است

ناصر سهرابی مجری طرح با اشاره به اینکه فیلم هنوز حرفهایی برای زمان حال دارد، گفت: با آمدن سینما به ایران به صورت جدی نگاه ویژه‌ای نسبت به مبحث بازیگری و آموزش شکل گرفت. ۲۸ سال پیش دو یا سه کلاس بازیگری بیشتر نداشتیم ولی امروز کارگاه آزاد فیلم آقای کیمیایی نیز افزوده شده و چهره‌های بسیار خوبی نیز از این کارگاه وارد سینما شده اند.

مستند آکادمی کیمیایی به کارگردانی صالح دلدم در گروه سینمایی هنرو تجربه اکران شده است.

رونمایی از نسخه ترمیم‌شده‌ی «تپه‌های قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی

برای نخستین بار نسخه ترمیم‌شده‌ فیلم «تپه‌های قیطریه» اثر ماندگار پرویز کیمیاوی توسط انجمن مستندسازان سینمای ایران به نمایش در می‌آید. این نسخه از روی نگاتیو اسکن‌شده‌ی فیلم و با نظارت مستقیم کارگردان آن در مونیخ ترمیم شده و تا به حال هیچ نمایشی نداشته است.

در این برنامه که به همت انجمن مستندسازان سینمای ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، هفت شخصیت سینمایی و علمی درباره وجوه مختلف فیلم، سینمای کیمیاوی و اهمیت فضاهای باستانی ایران سخن خواهند گفت.

اسماعیل امامی، فیلمبردار این فیلم، پیروز کلانتری، مستندساز، منتقد و نویسنده، سعید عقیقی، منتقد، نویسنده و مدرس سینما، دکتر مهرداد ملک‌زاده، باستان‌شناس، دکتر حامد وحدتی‌نسب، باستان‌شناس و استاد دانشگاه، سامان بیات پژوهشگر و حمید جعفری، مستندساز و رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن مستندسازان سینمای ایران سخنرانان این نشست هستند.

این برنامه پنجشنبه، ۵ مهرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۹، در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و حضور در آن برای همه علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

۲۳۱۴ مستند خارجی به «سینماحقیقت» رسید؛ حضور ۱۲۳ کشور

۲۳۱۴ مستند خارجی از ۱۲۳ کشور خواستار حضور در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» شدند. با پایان مهلت دریافت آثار برای حضور در بخش بین‌الملل هجدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت»، ۱۲۳ کشور برای شرکت در این دوره از جشنواره فیلم های خود را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند.

از ۲۳۱۴ مستند خارجی که به دبیرخانه جشنواره هجدهم ارسال شده است، ۱۶۲۵ اثر در بخش کوتاه، ۵۰۰ اثر در بخش بلند و ۱۸۹ اثر در بخش نیمه بلند خواستار حضور در این دوره از جشنواره هستند.

این مستندها از ۱۲۳ کشور، ازجمله کانادا، انگلیس، هند، برزیل، اسپانیا، مصر، ترکیه، ایتالیا، روسیه، آرژانتین، آمریکا، چین، فرانسه، آلمان، مکزیک، اندونزی، پرتغال و یونان متقاضی حضور در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» هستند.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم آذرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

بازدید ۶۰۰ هزارنفری مخاطبان از «روز زن»

رئالیتی‌شوی «روز زن» به کارگردانی روزبه رحیمی‌نژاد از ۲۴ شهریور منتشر شده و تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار تماشا داشته است. «روز زن» عنوان یک رئالیتی‌شوی خانوادگی است که با هدف همراهی اعضای خانواده‌ها در خانه‌داری ساخته شده تا سختی‌ها و اهمیت خانه‌داری را در جامعه امروز نشان دهد.
«روز زن»، از این پس، روزهای دوشنبه در قالب یک مجموعه ۳ قسمتی ساعت ۲۰ در پلتفرم اکران‌مدیا منتشر می‌شود.

در گروه اول کاظم عقلمند پیشتاز بود و جایزه ۳۰۰ میلیون ریالی را دریافت کرد. همچنین ۱۰ نفر از شرکت کنندگان نیز جایزه ۳۰میلیون ریالی دریافت کردند که اطلاعات آن در اکران مدیا قابل مشاهده است. در پایان هر قسمت، کد شرکت‌کنندگان اعلام می‌شود و مخاطبان تا پایان روز پنجشنبه همان هفته فرصت دارند تا به آنان امتیاز دهند و برنده هفته را انتخاب کنند.

جایزه برنده هر هفته، مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال است‌. همچنین از میان مخاطبانی که در امتیازدهی شرکت می‌کنند به قید قرعه به ۱۰ نفر مبلغ ۳۰ میلیون ریال، هدیه داده می‌شود. سه خانواده در  هر هفته با یکدیگر به رقابت می پردازند.