قم - ایرنا - مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در سال زراعی جاری، ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت پنبه اختصاص یافت که انتظار داریم ۲ هزار و ۲۰۰ تُن محصول از آن برداشت شود.

سید محمد سعادتی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در این خصوص بیان داشت: امسال در سطح ۸۰ هکتار از مزارع پنبه استان از هورمون پیکس(تنظیم کننده رشد)‌ استفاده شده‌است که این اقدام می‌تواند در افزایش بهره‌وری و ارتقا کمی و کیفی روند تولید پنبه در قم، نقش بسزایی داشته باشد.

وی افزود: پنبه از جمله گیاهان راهبردی است که محصول تولیدی آن در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین خاطر سازمان جهاد کشاورزی قم هر ساله با مشارکت بهره‌برداران برای کشت این محصول و افزایش کمی و کیفی سطح تولید آن در استان‌، اقدام‌های لازم را در دستور کار دارد.

به گزارش ایرنا، پنبه از جمله محصولات کشاورزی است که به دلیل مزایای قابل توجه اقتصادی از آن به عنوان طلای سفید یاد می‌شود، همچنین تولید و فرآوری این محصول، فرصت‌های شغلی بسیاری را به وجود می‌آورد که همین نکات موجب توجه مسئولان و بهره‌برداران بخش کشاورزی قم به این گیاه شده‌است.

از طرف دیگر پنبه از جمله گیاهان مورد توجه در اجرای طرح الگوی کشت استان است و مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی با همکاری بهره‌برداران، استفاده از ارقام مقاوم‌تر پنبه در برابر شرایط آب‌وهوایی قم را در دستور کار قرار دادند تا سطح تولید این محصول مهم را در استان افزایش دهند.

به گفته کارشناسان این حوزه، پنبه تولید شده در اراضی کشاورزی قم به دلایل مختلف نظیر مهارت بالای بهره‌برداران در پرورش این گیاه، از سطح کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار است که همین نکته بار دیگر اهمیت کشت این محصول و انجام مراحل فرآوری آن در استان را برجسته می‌سازد.

گفتنی است بخش کشاورزی قم در زمینه‌های مختلف در سطح کشور دارای جایگاه مطلوبی است که از جمله آن می‌توان به رتبه ششم در تولید گوشت ماهیان خاویاری، رتبه هفتم تولید خاویار پرورشی، رتبه دهم ماهیان زینتی، رتبه سوم در تولید مرغ تخم‌گذار و تخم مرغ، رتبه سوم تولید توت و رتبه‌های ملی دیگر در تولید سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد.

این بخش ۶ درصد از ارزش‌افزوده استان قم را به خود اختصاص داده است، همچنین ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۰۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.