تهران-ایرنا- نیویورک تایمز نوشت: مشاوران جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گویند بایدن تصدیق می‌کند که فرصتی برای کمک به توافق آتش‌بس و آزادی اسرا ندارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی با اشاره به این روایت مشاوران بایدن، نوشت: خطر گسترش جنگ در منطقه تا قبل از این هرگز تا این اندازه جدی نبوده است.

به نوشته نیویورک تایمز، حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مواضع حزب الله لبنان که خشونت آمیزترین تبادل آتش بین دو طرف از سال ۲۰۰۶ تاکنون است، نه تنها به گسترش جنگ کمک کرده بلکه اختلافات بین بایدن و بنیامین نتانیاهو رئیس رژیم اسرائیل را افزایش داده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت: بایدن سال ها علنا یا مخفیانه بر ضرورت جلوگیری از جنگ منطقه ای که می تواند به رویارویی مستقیم بین ایران و رژیم اسرائیل منجر شود، هشدار داده است.

این هشدار او موضوع اصلی مذاکراتش در تل آویو را بعد از حملات ۷ اکتبر حماس به مواضع رژیم صهیونیستی تشکیل می داد. وی در این سفر به رژیم اسرائیل وعده داد که در کنار آن خواهد بود و در عین حال درباره تکرار اشتباه آمریکا بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱، به این رژیم هشدار داد.

به رغم امید اولیه بایدن به توافق صلح در خاورمیانه، اکنون مشاوران او می گویند که رئیس جمهوری تصدیق می کند که زمان برای وی رو به اتمام است. در حالی که فقط چند ماه تا استقرار بایدن در کاخ سفید مانده است، شانس دستیابی به توافق آتش بس و آزادی اسرا با حماس کمتر از زمانی است که وی در ابتدای تابستان امسال طرح صلحی را ارائه داد. این در حالیست که احتمال گسترش جنگ هرگز تا این اندازه جدی نبوده است.

نیویورک تایمز نوشت: مقامات دولت بایدن دستکم در ظاهر تاکید می کنند که تسلیم نخواهند شد. آنها می گویند که نمی توانند در شرایطی که موشک ها به نابودی و تخریب شمال اسرائیل و جنوب لبنان منجر می شود، اقدامی رو به جلو انجام دهند. آنها همچنین امیدوارند که حتی این سطح از تبادل موشک و راکت بین حزب الله و رژیم اسرائیل به جنگی منطقه ای که آنها امیدوار به جلوگیری از آن هستند، منجر نشود.

این روزنامه با اشاره به اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا درباره تلاش کشورش برای متقاعد کردن دو طرف برای پایان دادن به دور جدید خشونت و جلوگیری از گسترش جنگ نوشت: از بسیاری از جهات، سالیوان نمی تواند در ملا عام نظر متفاوتی داشته باشد. اشاره به شکست طرح های بایدن اکنون فایده ای ندارد. در حالی که سالیوان روز شنبه تاکید کرد که «باور دارم راهی برای خروج هست»، بسیاری از اطرافیان بایدن باورند که زمان برای هر طرحی از سوی رئیس جمهوری آمریکا به پایان رسیده است.

آنها اشاره می کنند که آمریکا حتی نتوانسته «طرحی را برای کاهش اختلافات» برای رسیدن به توافق نهایی ارائه دهد. سه هفته پیش دولت آمریکا مدعی شد ارائه چنین طرحی قریب الوقوع است.

نیویورک تایمز افزود، بهترین چیزی که بایدن می تواند در روزهای پایانی حضورش در کاخ سفید نسبت به آن امیدوار باشد این است که جانشین او بتواند از توافقی تحول آفرین با عربستان برای به رسمیت شناختن (رژیم) اسرائیل و موافقت این رژیم با راه حل تشکیل دو کشور (فلسطینی-صهیونیستی) استقبال کند.

اما بسیاری از اعضای تیم امنیت ملی بایدن در پشت پرده و در خفا، تلاش چندانی برای پنهان کردن ناامیدی شان از نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمی کنند. آنها اکنون علنی تر درباره فریادهای بایدن در تماس های تلفنی با نتانیاهو یا ناامیدی آنتونی بلینیکن وزیر خارجه آمریکا از دیدار از اورشلیم (قدس) صحبت می کنند. بلینکن در دیدارهای محرمانه با نتانیاهو تضمین هایی را از او دریافت کرد اما تنها ساعاتی بعد با اقدامات رژیم صهیونیستی شاهد نقض آنها بود.

اعضای تیم امنیت ملی بایدن اکنون تردید دارند که پیشنهاد شروط جدید در مذاکرات آتش بس از سوی نتانیاهو، به امید حفظ ائتلاف ضعیف خود است یا او به دنبال ماندن در قدرت و فرار از محاکمه در دادگاه است.

نیویویورک تایمز در بخشی از گزارش خود با اشاره به آتش افروزی های جدید رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و ادعاهای او درباره نابودی حزب الله نوشت: تصور این که نتانیاهو بتواند این هدف را عملی کند دشوار است همان طوری که نتوانست حماس را نابود کند.

همچنین دشوار می توان تصور کرد که نتانیاهو وقت خود را صرف نگرانی از عبور از خط قرمزهای بایدن کند. نتانیاهو می داند که اگر دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات آمریکا (نوامبر ۲۰۲۴) پیروز شود، او آزادی عمل به مراتب بیشتری برای پیشبرد رویکرد جنگی خود علیه حماس و حزب الله به شیوه ای که مناسب قلمداد می کند، خواهد داشت.

استون ای کوک عضو اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا که به تازگی از سفر به تل آویو به منظور انجام گفت وگو با مقامات صهیونیستی بازگشته است، گفت: اسرائیلی ها به ویژه جناح راست ائتلاف نتانیاهو مصمم به یافتن راه حل هستند و فکر می کنند که توصیه های خوبی از آمریکا دریافت نکرده اند.

وی خاطرنشان کرد: بایدن به نوبه خود از اهرم فشاری که در اختیار دارد علیه نتانیاهو استفاده نکرده است.

اشاره کوک به اختیارات رئیس جمهوری آمریکا برای قطع کمک های نظامی در صورت نادیده گرفتن توصیه هایش از سوی نخست وزیر رژیم اسرائیل است.