قزوین - ایرنا - شیوع و افزایش ابتلا به دیابت در سنین مختلف نشان ‌می‌دهد که قزوینی‌ها در رعایت تغذیه مناسب و با شیرینی کم بی توجه‌ هستند تا جایی که وجود آمارهای نگران کننده در این زمینه نیازمند توجه بیشتری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دیابت یک بیماری‌های مهم بوده که این روزها حوزه درمان و پزشکی با آن درگیر شده و از آنجایی که این بیماری نزدیک به ۲۰ سال کشور و به طبع آن استان قزوین را درگیر خود کرده، با رشد بسزایی نیز همراه است.

دیابت عوارضی همچون خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی به همراه دارد و بنابراین ضروری است که نگاه ویژه تری نسبت به این مساله لحاظ شود.

آنطور که در خبرها آمده، تاکنون در استان قزوین ۵۰ هزار و ۹۹۶ بیمار دیابتی شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته اند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۷۹۶ نفر مرد و ۳۲ هزار و ۲۰۰ نفر زن است.

آمارها همچنین بیانگر آن هستند که برنامه ریزی های درست و اصولی در جهت استفاده از غذاهای سالم و خوراکی های مفید بایستی مورد توجه قرار بگیرد که انجام آن و این اتفاق تنها با همکاری دستگاه‌های مختلف و ذیربط امکان پذیر خواهد بود.

در همین راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین با منیژه نوری مقدم، کارشناس متخصص بیماری های مزمن مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قزوین به گفت و گو نشسته است.

ایرنا. ابتدا در مورد بیماری دیابت توضیحاتی ارایه فرمایید.

دیابت تنها یک بیماری نیست بلکه شبکه ای درهم پیچیده از عوامل فیزیولوژیک و محیطی است و زمانی که فرد دچار این بیماری می شود، با کنترل عوامل به وجود آورنده آن می توانیم به فرد بیمار دیابت کمک کنیم.

همچنین در تعریف دیابت باید گفت، مواد غذایی در بدن انسان به عنوان یک سوخت برای تولید انرژی عمل می کند که در نهایت به یک قند ساده به نام گلوکز تبدیل می شود، گلوکز وارد جریان خون و سپس سلول ها می شود و برای تولید انرژی و رشد بدن مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتی که قند به علت وارد نشدن به سلول ها در خون باقی بماند، قند خون افزایش می یابد که این روند بیماری دیابت را ایجاد می کند.

ایرنا. چند نوع دیابت وجود دارد؟

به طور کلی ۲ نوع دیابت وجود دارد، دیابت تیپ یک که به علت از بین رفتن کامل سلول‌های سازنده انسولین در بدن و توقف ترشح انسولین ایجاد می‌شود، از آنجا که بدون وجود انسولین، قند موجود در خون نمی تواند مورد استفاده سلول ها قرار گیرد، بیماران مبتلا به دیابت نوع یک به طور معمول احساس بی‌حالی و خستگی و کاهش وزن دارند و بیشتر در کودکان، نوجوانان و جوانان دیده می‌شود.

اما در دیابت نوع ۲ که بسیار آرام پیشرفت می کند، سلول‌های سازنده انسولین هنوز تا حدی می توانند انسولین ترشح کنند، اما یا مقدار آن کافی نیست و یا انسولین موجود، نمی‌تواند وظیفه خود را در بدن به درستی انجام دهد و در واقع نوعی مقاومت نسبت به انسولین ایجاد می‌شود.

این نوع دیابت بیشتر در افراد بالغ و بعد از ۳۰ سالگی رخ می دهد و مبتلایان به دیابت نوع ۲، عمدتا چاق هستند و سابقه ابتلا به دیابت در اقوام آنها نیز وجود دارد.

ایرنا. شرایط بیماران دیابتی در استان قزوین چگونه است؟

بنا به شرایط جغرافیایی، بیشتر بیماران دیابتی قزوین دچار تیپ نوع ۲ آن هستند، دیابتی های تیپ یک (وابسته به انسولین) در قزوین کمتر از یک درصد را شامل می شوند.

به دلیل مصرف بالای شیرینی جات که باعث تجمع گلوکز در خون می شود، در استان قزوین بیشتر شاهد دیابت تیپ ۲ هستیم که با محدود کردن مصرف شیرینی در بین شهروندان می توانیم به جلوگیری از پایین آمدن سن ابتلا به این بیماری کمک کنیم و با ایجاد فعالیت های فیزیکی سوخت و ساز گلوکز را بالا ببریم.

به دلیل مصرف بالای شیرینی جات که باعث تجمع گلوکز در خون می شود در استان قزوین بیشتر شاهد دیابت تیپ ۲ هستیم.

ایرنا. علایم و عوارض مبتلا شدن به این بیماری چیست؟

علائم شاخص ابتلا به دیابت از جمله تعریق زیاد، لاغرشدن، پرنوشی و پر ادراری را شامل می شود که شهروندان با مشاهده این علایم باید آزمایش دوره‌ای انجام دهند و همچنین براساس آمارهای بهداشتی، افراد دیابتی به طور میانگین ۳۲ درصد گرفتار مشکلات قلبی و عروقی، ۲۱ درصد گرفتار مشکلات عروق کرونر، ۱۰ درصد گرفتار آنفارکتوس قلبی و ۷.۶ درصد گرفتار سکته مغزی می‌شوند و ۱۳۲ درصد خطر مرگ‌ و میر ناشی از مشکل قلبی عروقی بیشتری دارند.

همچنین کوری چشم، نارسایی کلیه، قطع انگشتان پا نیز از جمله عوارض شدید بیماری های دیابت در صورت عدم کنترل این بیماری به شمار می‌رود.

ایرنا. مراجعه بیماران دیابتی به سازمان تامین اجتماعی قزوین تا چه حد است؟

سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور بیمارستان ها و مراکز درمانگاهی دارد که در تمام این مراکز غربالگری دیابت و فشارخون انجام می‌شود و در همین راستا سال گذشته ۲۱ هزار پرونده در سازمان تامین اجتماعی قزوین مربوط به دیابتی‌ها تشکیل شد که امروز در استان قزوین از ۱۰۰ هزار نوع پرونده ای که در سازمان تامین اجتماعی تشکیل شده، ۲۵ هزار پرونده مربوط به دیابتی ها بوده که ۱۵ درصد نسبت به آمار کشوری رشد داشته است.

سبک زندگی، نوع تغذیه و افزایش چاقی باعث شده تا کاهش میانگین سنی را در مبتلایان به این بیماری شاهد باشیم.

ایرنا. توصیه شما برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت در استان چیست؟

در حال حاضر اولویت های برنامه ای بهداشتی درمانی سازمان تامین اجتماعی استان قزوین مربوط به بیماری‌های دیابت و فشار خون است که علاوه بر غربالگری هایی که صورت می گیرد نیز خانواده ها باید از مصرف فست فود و شیرینی جات در طول هفته پرهیز کرده و تغذیه سالم و اصولی را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

همچنین ورزش را در برنامه هفتگی خود داشته باشند و مراجعه منظم به پزشک در جهت کنترل قند خون و انجام بررسی های مورد نیاز را هرگز به روزهای بعدی موکول نکنند.