تهران- ایرنا- شهرآورد ۱۰۴ در حالی برگزار می‌شود که این دیدار آخرین فرصت سرمربی استقلال برای ماندن روی نیمکت استقلال است و برای اولین‌بار سرخابی‌ها با مالکان جدید مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

به گزارش عصر سه‌شنبه ایرنا، یک‌صدوچهارمین دربی پایتخت در هفته ششم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال فردا از ساعت ۱۹ در ورزشگاه امام خمینی شهر اراک برگزار می‌شود. صرف نظر از افت حساسیت این دیدار به‌دلیل برگزاری آن خارج از تهران به دلیل عدم آماده‌سازی ورزشگاه آزادی، مولفه‌های دیگری در افزایش هیجان و حساسیت این نبرد موثر است.

شرایط بهتر پرسپولیس

دو تیم با شرایط متفاوت پا به این دیدار می‌گذارند. استقلال هفته گذشته به سختی توانست یک امتیاز را در مازندران و مقابل شاگردان ساکت الهامی کسب کند. شاگردان جواد نکونام با تساوی ۲ بر ۲ مقابل نساجی مازندران متوقف شدند. در سوی مقابل پرسپولیس شرایط نسبتا بهتری دارد. سرخ‌پوشان پایتخت موفق شدند با نتیجه ۲ بر صفر آلومینیوم اراک را در ورزشگاه شهدای شهر قدس مغلوب کنند و با روحیه بالاتری نسبت به استقلال پا به این دیدار می‌گذارند.

در حال حاضر استقلال و پرسپولیس جزو ۳ تیم بالانشین لیگ برتر نیستند. البته آنها یک بازی کمتر نسبت به رقبا انجام داده‌اند. پرسپولیس با ۸ امتیاز در رتبه چهارم قرار گرفته و استقلال نیز با ۵ امتیاز در رتبه نهم ایستاده است. سپاهان اصفهان با ۱۳ امتیاز در حال حاضر صدرنشین لیگ برتر است.

آخرین فرصت نکونام برای بقا روی نیمکت

شرایط سرمربیان دو تیم روی نیمکت نیز کاملا متفاوت است. خوان کارلوس گاریدوی اسپانیایی که در ابتدای این فصل هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت، تاکنون نتایج قابل قبولی را با این تیم کسب کرده است و مورد حمایت مدیریت این باشگاه قرار دارد. اما شرایط نکونام روی نیمکت استقلال کاملا متفاوت است. استقلال بعد از باخت مقابل استقلال خوزستان در هفته سوم دچار حواشی زیادی شد و شایعات زیادی در رابطه با اخراج نکونام به گوش می‌رسید.

این حواشی و شایعات باعث شد تا نکونام با مدیریت باشگاه استقلال وارد جنجال شود و دو طرف مصاحبه‌هایی علیه یکدیگر انجام دهند. استقلال البته توانست الغرافه قطر را در لیگ نخبگان آسیا مغلوب کند و این نتیجه باعث شد تا نکونام کمی از زیر فشارها و انتقادات خارج شود اما باز هم با توقف مقابل نساجی در هفته گذشته، این شایعات به وجود آمد که دربی ۱۰۴ آخرین فرصت نکونام برای ماندن روی نیمکت استقلال است.

بیشترین تساوی شهرآورد در مهرماه و برتری نزدیک استقلال

تیم‌های استقلال و پرسپولیس تاکنون ۱۳ بار در ماه مهر به مصاف یکدیگر رفتند که بیشتر این دیدارها با تساوی به پایان رسیده است. چهار برد سهم استقلال و ۲ برد سهم پرسپولیس در شهرآوردهای مهرماه بوده است. آبی‌پوشان پایتخت در این ماه نتایج بهتری کسب کرده‌اند. هفت دیدار نیز با تساوی به پایان رسیده که نشان می‌دهد دیدارهایی که مصادف شده با ماه شروع سال تحصیلی بیشتر با تساوی به پایان رسیده است.

اولین دربی با مالکان جدید سرخابی‌ها

پس از سال‌ها انتظار سرانجام ۸۵ درصد از سهام دو تیم باشگاه پرطرفدار پایتخت در اردیبهشت سال جاری توسط وزارت ورزش و جوانان با کش‌وقوس فراوان واگذار شد.

آبی‌پوشان پایتخت به هلدینگ خلیج فارس که در حوزه پتروشیمی فعالیت دارد، سپرده شدند و پرسپولیس به کنسرسیومی متشکل از چند بانک‌ واگذار شد که بانک شهر با ۳۰ درصد بیشترین سهام را دارد. دربی ۱۰۴ پس از این اتفاق تاریخی برگزار می‌شود و برای اولین‌بار این دو تیم بدون مالک مشترک و و منابع مالی متفاوت مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.