تهران-ایرنا- سفارت ایران در لبنان در پیامی به مناسبت سالگرد شهادت شهید رکن‌آبادی عنوان داشت: تلاش‌های شگرف وی در خدمت به مسائل ملت به ویژه مسئله فلسطین بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت پایتخت لبنان در پیامی که به مناسبت سالگرد شهادت غضنفر رکن آبادی سفیر پیشین ایران در بیروت، در حساب رسمی خود در فضای مجازی به اشتراک گذاشت، عنوان داشت: دیپلماسی همیشه سهم خود را از فداکاری‌های افتخارآمیز در راه میهن و دفاع از ملت عزیز ایران داشته است.

در ادامه این پیام آمده است: از جمله این فداکاری‌ها شهادت سفیر غضنفر رکن آبادی است که تلاش‌های شگرف وی در خدمت به مسائل ملت به ویژه مسئله فلسطین بر کسی پوشیده نیست.

سفارت ایران در لبنان همچنین خاطرنشان کرد: در این زمینه از خداوند متعال خواستاریم که به سفیر مجتبی امانی شفای عاجل عنایت فرماید و به زودی به کار خود بازگردد و به او قدرت ادامه راه بخشش و فداکاری عنایت فرماید.

به گزارش ایرنا، در فاجعه دلخراش دوم مهرماه ۱۳۹۴ در آیین رمی جمرات در روز عید قربان در خیابان ۲۰۴ در منطقه منا شهر مقدس مکه بیش از هفت هزار زن و مرد و کودک بی گناه از مسلمانان سراسر جهان جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۴۶۵ شهید و تعدادی مصدوم و مفقود آن متعلق به حجاج ایرانی بود.

براساس آمار موجود در این فاجعه دلخراش ایران با ۴۶۵ شهید بیشترین جانباخته را داشته و کشورهای مالی با ۳۱۲، نیجریه با ۲۷۴، مصر با ۱۹۰، بنگلادش با ۱۳۷ و اندونزی ۱۲۹ جانباخته پس از ایران بیشترین تلفات را داشته‌اند.

در این فاجعه غضنفر رکن آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان نیز به مقام رفیع شهادت نائل شد.

همچنین رسانه‌ها عصر سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ از منفجر شدن دستگاه‌های ارتباطی در چند منطقه لبنان خبر دادند که در پی آن هزاران نفر زخمی شدند.

این اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی منجر به مجروحیت سفیر کشورمان در بیروت شد.