اصفهان- ایرنا- مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: آتش‌نشانان این شهرستان در ۶ ماه نخست امسال با انجام هشت هزار و ۶۹۰ عملیات امداد و نجات و اطفای حریق، جان حدود چهار هزار شهروند را نجات دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی مقدس‌زاده روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: نجات این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۷۶ درصدی نشان می‌دهد و بیشترین فراوانی نجات یافتگان مربوط به رده‌های سنی ۲۵ تا ۴۰ ساله است.

وی اضافه کرد: آتش نشانان در این مدت هشت هزارو ۶۹۰ عملیات امداد و نجات و اطفای حریق انجام دادند که شامل سه هزار و۹۵۲ حادثه، سه هزار و ۹۹ حریق و یک هزار و ۶۳۹ خدمات ایمنی بود که به تفکیک شامل ۴۵ درصد حادثه، ۳۶ درصد حریق و ۱۹ درصد خدمات ایمنی است.

وی ادامه داد: بطور متوسط روزانه ۴۷ عملیات اطفای حریق و امدادرسانی توسط نیروهای این سازمان در اصفهان انجام می‌شود و بطور میانگین ۲۲ نفر نیز نجات پیدا می‌کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار داشت: بیشترین موارد نجات شهروندان در ۶ ماه نخست امسال مربوط به حوادث آسانسور ناشی از قطع برق بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۴۹۱ حادثه حبس در آسانسور در مدت یاد شده رخ داد که بیشتر آنها بدلیل قطع برق بود.

مقدس‌زاده بیان کرد: ۴۱۶ سانحه رانندگی، ۵۰ حادثه کوه، ۸۹۸ نجات حیوانات، ۶۱۲ حبس در اماکن، ۲۹۶ مورد رفع خطر مار و پنج غرق شدگی در کانال‌های آب و استخرها در شش ماه نخست سال جاری در اصفهان ثبت شد.

وی گفت: ۶۱ هزار و ۴۱۰ نفر ساعت آموزشی برای آتش‌نشانان در راستای ارتقای توان عملیاتی و علمی آنها برگزار شده است که افزایش ۱۸ درصدی نسبت به گذشته دارد، همچنین ۱۱۰ هزار نفر ساعت آموزش شهروندی در شش ماه نخست سال انجام شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار داشت: حدود ۴۰ درصد تماس‌های روزانه، مزاحمت‌های تلفنی است که البته این آمار با توجه به تعامل با دستگاه قضایی و صدور چندین حکم قضایی مبنی بر دستگیری مزاحمان تلفنی، نسبت به سال‌های گذشته، بسیار کمتر شده است.

به گفته وی، ۴۳۰ ساختمان‌ آسیب پذیر و ناایمن در شهر اصفهان توسط کارگروهی متشکل از استانداری، شهرداری، آتش نشانی و راه و شهرسازی شناسایی و دستورالعمل برای ایمن سازی آنها ابلاغ شده است.

وی افزود: سیستم اعلام حریق ۲۷ ساختمان مهم و حساس شهر اصفهان با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان به مرکز فرماندهی سازمان آتش‌نشانی متصل خواهد شد.

مقدس‌زاده ادامه داد: ۱۳۶ مورد فروریزش در ۶ ماه امسال بدلیل فرسودگی سیستم‌های آب و فاضلاب رخ داده است که نمی‌توان به آن عنوان فرونشست اطلاق کرد.

هفتم مهر بعنوان «روز آتش نشانی و ایمنی» نامگذاری شده است.

به گزارش ایرنا، کلانشهر اصفهان با ۲ میلیون نفر جمعیت؛ ۴۰ ایستگاه آتش نشانی دارد.