کرمانشاه - ایرنا - مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه از چاپ سالانه حدود ۶۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در استان خبر داد و گفت: برای ارتقاء کیفیت انتشار کتاب در حوزه دفاع مقدس نیازمند اعتبار مالی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ « زهرا باقری» روز سه شنبه در نشست نقد و بررسی کتاب" تنها در قلاویز" مستند زندگینامه شهید « علی اشرف چاوشانی» نوشته "شمسی وفایی" که با حضور نویسندگان، کارشناسان، نویسنده و خانواده این شهید در سرسرای نهاد کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد؛ به بودجه ۱۰ میلیارد ریالی حوزه انتشارات کتاب دفاع مقدس این نهاد اشاره کرد و افزود: این مبلغ برای ۶۰ عنوان کتاب در سال بسیار کم است.

وی تاکید کرد: با وجودی که اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان هر سال سعی بر انعقاد قرار داد با انتشارات حرفه ای و با کیفیت تر دارد؛ گفت: اما باز به خاطر اعتبار کم و حجم بالای کار منجر به بی دقتی و کاهش کیفیت آثار و استمرار انتقاد به حق نویسندگان و کارشناسان این حوزه می شود.

گفتنی است در این نشست؛ دکتر« محمدآشنا عباس منش» شاعر و نویسنده کرمانشاهی با اشاره به ویژگی خاص نوع شجاعت و فداکاری شهید "علی اشرف چاوشانی" و همچنین قلم و توانایی نویسنده این اثر « شمسی وفایی» که از نویسندگان مطرح کشوری در حوزه دفاع مقدس است؛ خواستار ارتقا کیفیت چاپ کتاب از نظر طراحی روی جلد، ویراستاری و صحفه بندی شد.

وی در ادامه تکمیل خاطرات ذکر شده با جزئیات بیشتر را کمک به جذابیت و شناخت بهتر خوانندگان از شهید و از منطقه دانست.

عباس منش همچنین با ارج نهادن بر مستند بودن کتاب اما بیان کرد: اگر بین خاطرات پیوستگی بیشتری بود و منقطع نبود؛ کتاب گیرا و خواندانی تر می شد، خواننده در برخی جاهای کتاب دچار سرگمی در زمان و مکان خاطرات بیان شده؛ نمی شد.

وی در ادامه برخی از اسامی مناطق و مفاهیم ذکر شده در این کتاب را نیازمند معرفی بیشتر و یا توضیحات در پا ورقی برای شناخت بیشتر خوانندگان دانست و ابراز امیدواری کرد در چاپ دوم به آنها پرداخت شود.

فیلم زندگی پدر شهیدم را می سازم

فرزند ارشد شهید علی اشرف چاوشانی نیز در این نشست نقد و بررسی کتاب با اشاره به خاطرات بسیار زیادی از رشادت، شجاعت و فداکاری پدر شهیدش؛ گفت: حتی اگر ارگان ها برای تهیه فیلم از زندگی پدرم به ما کمک نکنند با هزینه شخصی فیلم زندگینامه پدر شهیدم را می سازم.

حمزه چاوشانی در ادامه به سختی اخذ مجوز برای بیان خاطرات وقایع عملیات «مرصاد» از ارتش و جمع آوری مصاحبه و اطلاعات در این کتاب اشاره کرد و گفت: همین سختگیری ها باعث شده از شجاعت و فداکار شهدایی مانند پدر من در ارتش کمتر گفته شود.

وی همچنین از عدم همکاری برخی از مسئولان و همرزمان شهید که اکنون در جایگاه و پست بالای نظامی و کشوری قرار دارند، انتقاد کرد و گفت: به خاطر موقعیت خودشان در این کتاب از آنها خواسته اند اسم شان را نبرند و یا برخی خاطرات در این کتاب آورده نشود.

چاوشانی در پایان به ذکر چند خاطره از روز شهادت پدرش علی اشرف چاوشانی از شاهدان عینی اشاره کرد که چگونه پدر شهیدش در آخرین لحظات زندگی اش تک و تنها در مقابل دشمن ایستاده و روی قول خودش ایستاده که به همه گفته بود «که نه عقب نشینی می کند و نه اسیر می شود»

جلد دوم کتاب "تنها در قراویز" چاپ می شود

شمسی وفایی نویسنده کتاب «تنها در قراویز» در نشست نقد و بررسی این کتاب؛ به سابقه خود در نوشتن ۱۳ عنوان کتاب که اکثر انها در حوزه دفاع مقدس است اشاره کرد و در پاسخ به نقد کارشناسان در خصوص عدم درج نام دقیق اسامی مبهم در معرفی مناطق و برخی مفاهیم ذکر شده در کتاب؛ به سختی جمع آوری اطلاعات دقیق از هم رزمان شهید و خانواده های آنها اشاره کرد و گفت: برخی ها نام دقیق منطقه مورد نظر، اسم کوچک دوستان، زمان دقیق وقایع را فراموش کرده اند و چون کتاب براساس مستندات باید نوشته می شد به همین دلیل خاطرات در کتاب در جاهایی منطقع، اسامی با نام خانوادگی و زمان ها دقیق نوشته نشده است.

وی با بیان اینکه بزودی جلد دوم کتاب " تنها در قراویز" با کیفیت بهتری در طراحی و صفحه آرایی منتشر خواهد شد، گفت: در چاپ دوم از تمام نقدها در این نشست برای بهتر شدن کتاب استفاده خواهد شد.

گفتنی است کتاب" زنبورهای کافر" در قالب ۱۱ داستان کوتاه از این نویسنده کرمانشاهی در آستانه هفته دفاع مقدس با حضور رسانه ها و مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس رونمایی شد.

شمسی وفایی نویسنده کرمانشاهی با تالیف ۱۴ عنوان کتاب تاکنون جوایز متعددی در عرصه ملی و بین المللی برای استان در حوزه ادبی کسب کرده است.

شهید علی اشرف چاوشانی در سال ۱۳۴۰ در روستای دره دراز ( دره دریژ) شهر کرمانشاه به دنیا آمد، بعد از انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی به استخدام ارتش درآمد.

شهید علی اشرف چاوشانی در عملیات مرصاد در مرداد ماه سال ۶۷ به درجه رفیع شهادت رسید.