بجنورد-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: ۶۴ میلیون متر مکعب آب سدهای استان در سال آبی گذشته(مهرماه ۱۴۰۲ تا مهرماه ۱۴۰۳) برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت استان تامین شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی آب منطقه ای خراسان شمالی، سید عقیل مرتضوی در این خصوص اظهار کرد: بخش عمده این آب که برای مصارف کشاورزان رها شده از سد "شیرین دره" در شهرستان مانه، "سد بارزو" در شهرستان شیروان، سد "بیدواز" در شهرستان اسفراین و سایر سدهای استان تامین شده است.

وی گفت: بخشی از آب سدها نیز برای تامین آب شرب شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین تامین و تحویل شرکت آب و فاضلاب استان شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به کم بارشی مداوم در سال‌های اخیر و محدودیت رواناب برای جبران مصارف آب سدهای استان، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، ۲۰ درصد مجموع گنجایش مخازن سدهای استان آب دارد و ۸۰ درصد آن خالی است.

وی مجموع گنجایش مخازن سدهای استان را حدود ۲۲۳ میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: در شرایط کنونی حدود ۴۴ میلیون متر مکعب آب در سدهای استان به صورت ذخیره وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با توجه به پیش بینی پاییز کم بارش در این استان تاکید کرد: کشاورزان و بهره برداران برای کشت در سال زراعی پیش رو می بایست با توجه به محدودیت بارش و منابع آب ذخیره در استان برنامه ریزی نمایند.

در استان خراسان شمالی تاکنون هشت سد ساخته شده و در دست بهره برداری است و سه سد دیگر نیز در دست ساخت است.