قم- ایرنا- معاون فرهنگی حرم‌ مطهر حضرت معصومه(س) گفت: برگزاری بیش از ۸۰ عنوان برنامه در حوزه فرهنگی به مناسبت ایام معصومیه که از سالروز ورود کریمه اهل بیت به شهر قم آغاز می‌شود، در این استان برنامه‌ریزی شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد مشرف روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: برنامه‌ریزی‌های متعددی با مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان شکل گرفته است تا شاهد برگزاری برنامه‌های فاخر باشیم و در همین راستا خدمات شایسته‌ای نیز به زائران ارایه شود.

وی با بیان اینکه امسال شعار «قم جهانشهر تمدنی اهل‌بیت(ع)» برای ایام معصومیه انتخاب شده، اضافه کرد: به واسطه حضور حضرت معصومه(س)، قم ظرفیت جهانشهر شدن را پیدا کرده و فرهنگ، تمدن و علم از این شهر به سایر سرزمین‌های اسلامی منتشر می‌شود.

وی گفت: سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم ۲۳ ربیع‌الاول مصادف با ۶ مهرماه است و سالروز شهادت آن حضرت در روزهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ ربیع‌الثانی مصادف با ۲۳، ۲۴ و ۲۵ مهرماه برگزار می‌شود که در این ۱۷ روز دستگاه‌های اجرایی استان برنامه‌های متنوع و خوبی برگزار خواهند کرد.

رییس ستاد آیین‌های فاطمی حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به برگزاری بیش از ۸۰ عنوان برنامه فرهنگی در ایام معصومیه، بیان کرد: تبلیغات و فضاسازی شایسته در حرم کریمه اهل‌بیت(س) توسط خادمان و در سطح شهر نیز توسط کارکنان شهرداری انجام می‌شود.

مشرف افزود: برنامه‌ها صبح پنجشنبه پنجم مهرماه با برگزاری آیین خطبه‌خوانی خادمان حرم حضرت معصومه(س) و سخنرانی تولیت در شبستان امام خمینی(ره) آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: برگزاری برنامه جشن خانوادگی در میدان آستانه، برگزاری دسته شادی از چهارراه معصومیه تا حرم مطهر، اجتماع چهارهزارنفری دانش‌آموزی با عنوان «سلام همسایه» روز یکشنبه ۹ صبح در شبستان حرم، تجلیل از قهرمانان و نخبگان علمی و ورزشی، نشست علمی با موضوع بررسی نقش حضرت و برکات حضور ایشان در شهر قم و آیین معرفی و رونمایی از کتاب‌هایی با موضوع حضرت معصومه(س) و خاندان موسی بن جعفر(ع) از جمله برنامه‌هایی است که برای این ایام تدارک دیده شده‌است.

وی، برگزاری کارگاه‌های شخصیت شناسی حضرت معصومه(س)، دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برای کارکنان دستگاه‌ها و ادارات استان با موضوع شخصیت شناسی آن حضرت، اعزام کاروان سفیران حضرت و خادمان که به شهرهای دیگر برای ارتباط معنوی مردم و معرفی حضرت، فعالیت بیش از ۸۵۰ مبلغ در مدارس، خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها با محوریت جایگاه حضرت و نقش وی در حرکت تمدنی و هدایت شیعه، برگزاری مراسم‌ها و محافل به مناسبت درگذشت حضرت از دیگر برنامه‌های این ایام برشمرد.

مشرف خاطرنشان کرد: نذر حجاب فاطمی و اهدای چادر به نیازمندان، استقبال از مسافران و زائران حضرت در مبادی ورودی شهر، برپایی موکب دختران دانشجو و دبیرستانی در صحن حرم مطهر، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی ویژه در سطح ملی با عنوان معصومه، ویژه‌برنامه‌های هنری و رسانه‌ای، تولیدات فرهنگی و هنری برای مخاطبان دیگر زبان‌ها و برپایی نمایشگاهی از آثار هنری و تابلوخط های فاخر یا موضوع حضرت معصومه(س) از دیگر برنامه‌ها می‌باشد.

به گفته وی، بازدید از موزه حرم کریمه اهل‌بیت(س) در روز جمعه ۶ مهرماه مصادف با سالروز ورود حضرت به قم برای عموم زائران و علاقه‌مندان رایگان و در سایر روزهای ایام معصومیه نیم‌بهاست.

وی بیان کرد: آیین تعویض و اهتزاز پرچم عزا به مناسبت شهادت آن حضرت روز یکشنبه ۲۲ مهر ساعت ۱۷ در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر برگزار می‌شود و به همین مناسبت نیز ویژه‌برنامه تعزیه «خواهر خورشید» به مدت سه شب در میدان آستانه برگزار خواهد شد.

مشرف افزود: آیین سنتی شمعدان گردانی در شام شهادت ساعت ۲۰ در صحن امام رضا(ع) با حضور خادمان آستان، برگزاری برنامه روضه در روز شهادت در شبستان امام خمینی(ره) با حضور خواهران و دانشجویان خواهر و برگزاری سخنرانی و مداحی از جمله برنامه‌های ویژه شهادت حضرت معصومه(س) است.

مدیر عالی حرم مطهر نیز در این نشست به آثار حضور حضرت معصومه(س) در شهر قم اشاره کرد و گفت: ایجاد وحدت بین مسلمانان و پشتیبانی از ارزش‌های اسلامی از جمله این آثار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی با بیان این‌که حضرت معصومه(س) در همه عرصه‌ها الگوست، افزود: نقش پررنگ حضرت در قم به‌عنوان شهری ملی و مذهبی انکارناپذیر است.

وی اضافه کرد: فراخوان خادمان برای ۲ مناسبت پیش رو سالروز ورود و رحلت حضرت معصومه(س) اعلام شده و خادمان در همه بخش‌ها در خدمت زائران خواهند بود.

وی با اشاره به حضور بیش از ۱۵ موکب از ایران و کشور عراق در ایام معصومیه در قم، ادامه داد: فضای شهر قم به‌عنوان شهر کریمه اهل‌بیت(س) آماده خدمت‌رسانی است و زائران در حوزه درمانی، رفاهی و اسکان پشتیبانی می‌شوند.

۲۳ ربیع‌الاول مصادف با ۶ مهرماه سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم و ۱۰ ربیع‌الثانی مصادف با ۲۳ مهر سالروز رحلت آن حضرت است که فاصله این ۲ مناسبت ایام معصومیه نام‌گذاری شده‌است.