ورامین - ایرنا - رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از مهمترین چالش‌های حوزه کشاورزی، تامین آب است که برای عبور از این بحران می‌توان به کشاورزی دانش‌بنیان تکیه کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن مردی روز سه‌شنبه در جریان بیشت و هشتمین تور رسانه‌ای دانش بنیان که در ایستگاه تحقیقاتی روستای یوسف‌آباد شهرستان ورامین برگزار شد، اظهار داشت: کمبود آب، ابرچالش پیش روی کشاورزی کشور است و اگر بخواهیم به روش‌های موجود به این کار ادامه دهیم، نمی‌توانیم تا ۳۰ سال آینده، غذای مورد نیاز کشور را تولید کنیم.

وی افزود: در بخش کشاروزی و حوزه علوفه، ۲۲ میلیارد مترمکعب آب مصرف و سالانه ۳۳ میلیون تن خوراک اعم از دانه‌ای و علوفه‌ای تولید می‌شود و این در حالی است که نیاز کشور به علوفه ۵۰ میلیون تن است که بخشی از تفاوت تولید و نیاز از طریق واردات تأمین شده و بخش دیگر، مربوط به کمبود تغذیه در لایه‌های مختلف است.

این مسئول خاطرنشان کرد: توجه به کشاورزی دانش بنیان این امکان را برای کشور ایجاد می‌کند تا با استفاده از آب مساوی، میزان تولید علوفه را ۲ برابر کرد.

مشاور عالی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امروز کار و تلاش ۵۰ ساله در بخش تحقیقات، اجرا و بهره برداری موجب شده تا بتوانیم نسخه‌های عملیاتی قابل ارائه به وزارت جهاد کشاورزی تهیه ارائه نمائیم تا در بخش فنی، اجرا و سیاست‌گذاری مجموعه عملیاتی انجام شود که قادر است ۹۰ درصد از نیاز خوراک کشور در بخش علوفه را تأمین کند.

مردی تاکید کرد: با استفاده از این نسخه‌ها سالانه میلیاردها دلار صرفه‌جویی می‌شود و در صورتی که وزیر جهاد کشاورزی و معاونان این وزارتخانه فرصت مناسب را در اختیار محققان قرار دهند، این نسخه‌ها قابل ارائه است.

وی افزود: نکته مهم این است که برای اجرای این نسخه‌ها به اعتبار اولیه نیاز نیست و اگر اعتباری هم نیاز باشد، می‌توان آن را از محل صرفه‌جویی وارادات تأمین کرد.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: این نسخه‌ها امروز تهیه شده و در برخی از مزارع عملیاتی شده است، در کنار بسته‌های فنی قابل ارائه، بسته‌های سیاستی، آموزشی، ترویجی و اجرایی نیز پیش بینی شده که به صورت نسخه کامل در بخش کشاورزی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.