مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه گفت: کرملین سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران در مورد مناقشه اوکراین را موضع حاکمیتی و مستقل این کشور می داند اما در همین حال، در ارتباط با دوستان ایرانی به شفاف‌سازی موضع خود و هر چیزی که در رابطه با این درگیری است، ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایرنا از رسانه‌های روسیه، دیمیتری پسکوف این سخنان را روز سه‌شنبه در پاسخ به خبرنگاری مطرح کرد که با اشاره به سخنان مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نیویورک، پرسید: آیا درگیری اوکراین تعامل بین فدراسیون روسیه و ایران را پیچیده می کند؟
پسکوف در نشستی خبری ضمن تأکید بر اینکه موضع اعلامی از رئیس‌جمهور ایران، حق حاکمیتی این کشور است، گفت: همکاری ها بین مسکو و تهران در زمینه های مختلف بسیار مثبت است و ما انتظار داریم که این تعاملات همچنان گسترش یابد.

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان که به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، دوم مهرماه ۱۴۰۳ در نخستین بخش از برنامه‌های سفر خود، با مدیران ارشد بیش از ۴۰ رسانه‌ آمریکایی دیدار کرد و به صورت صریح و شفاف به سوالات آنان پاسخ گفت.
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه در جنگ اوکراین اظهار داشت: ما به هیچ وجه از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت نکرده و نخواهیم کرد. برای ما مرزها و حریم کشورها دارای احترام است، نباید نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه سکوت کرد و دیگران را به تجاوزگری متهم کرد. ما خواهان صلح و ثبات و آرامش و امنیت در جهانیم و رویکرد ما در این زمینه صادقانه و برآمده از باورها و اعتقادات ما است.

انحصارگرایی یک کشور علت حل نشدن مناقشه خاورمیانه
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری گفت: به خاطر آنکه حل و فصل مناقشه خاورمیانه در انحصار «یکی از کشورها» است، هیچ چشم‌اندازی برای کاهش تنش وجود ندارد.
وی تصریح کرد: تشدید تنش اسرائیل و لبنان، به صورت بالقوه احتمال بی‌ثباتی کامل خاورمیانه را در پی دارد و این موضوع موجب نگرانی روسیه می‌شود. 


دیگر هیچ جایگزینی برای عملیات ویژه روسیه در اوکراین نیست
پسکوف در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ عملیات ویژه (نظامی روسیه در اوکراین) به محض دستیابی مسکو به اهداف خود پایان می یابد.
وی ادامه داد: برای روسیه، دیگر هیچ جایگزینی برای دستیابی به اهداف تعیین شده ما وجود ندارد و عملیات نظامی ویژه تکمیل خواهد شد.


شکایت درباره پل کریمه
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی درباره گشودن پرونده علیه روسیه توسط دادگاه داوری لاهه در مورد ادعای ساخت و ساز غیرقانونی پل کریمه اظهار نظر نکرد و گفت: موضع روسیه در این باره مشخص و مبنای اقدامات این کشور است.

پیش از این، ۲۳ سپتامبر (دوم مهرماه ۱۴۰۳)  جلسات رسیدگی به شکایت اوکراین علیه روسیه در داوری بین المللی در لاهه آغاز شد.
کی‌یف با استناد به کنوانسیون ۱۹۸۲ سازمان ملل در مورد حقوق دریاها معتقد است: روسیه حقوق حاکمیت اوکراین برای استفاده از آب‌های دریا و فلات قاره در مناطق دریایی مجاور کریمه (یعنی در دریای سیاه و آزوف و همچنین تنگه کرچ) را نقض می‌کند. اوکراین خواستار آن است که روسیه خسارات وارده را جبران کند. طرف روسی این اتهامات را رد می کند.
اوکراین این شکایت را در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۶ (۲۶ شهریور ۱۳۹۵) ارائه کرده است.


لایحه مجازات کیفری توهین علنی به مقامات روسیه
پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره لایحه مجازات های کیفری برای توهین علنی به مقامات دولتی در اینترنت گفت: انتقاد سازنده ضروری و مهم است، اما باید آن را از توهین متمایز کرد. انتقاد و توهین مفاهیم متفاوتی هستند.


انتخابات آمریکا، مسأله شماره یک مسکو نیست
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به داغ شدن تنور انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا گفت:  با این وجود، انتخابات در آنجا مسأله شماره یک مسکو نیست، اولویت ما نیست؛ ما با مسائل و برنامه‌های خود زندگی می‌کنیم.