تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، یکی از ارکان اصلی اتصال اجزای زیست بوم نوآوری و فناوری به یکدیگر و البته توسعه نانو در کشور را ابزار رسانه دانست.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، عماد احمدوند امروز (سه شنبه) در آئین اختتامییه دهمین دوره جشنواره «نانو و رسانه» نقش رسانه ها در توسعه نوآوری در کشور را همچون هوا دانست و تاکیدکرد: نبود رسانه توسعه و اتصال بیشتر اجزای زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به رویکرد دو دهه گذشته ستاد نانو در همکاری موثر با رسانه ها گفت: نگاه ستاد نانو به رسانه ها یک نگاه پروژه ای نبوده؛ بلکه با رویکرد نقش یک مکمل و بهره مندی از نقاط قوت و ضعف حوزه های مختلف با این بخش همکاری موثر داشته ایم.

دبیر ستاد توسعه نانو و میکرو معاونت علمی توجه شرکت های دانش بنیان و فناور به حوزه رسانه را مهم خواند و تاکیدکرد: فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری کشور برای موفقیت بیشتر باید علاوه بر توجه به ابعاد مختلف توسعه فناوری، مسائل فنی، تامین مالی و همچنین توسعه بازار بر تعامل صحیح با رسانه ها نیز ارتباط داشته باشند.

وی توجه به حوزه میکروالکترونیک را بسیار مهم خواند و گفت: فناوری‌های میکروالکترونیک جدا از موضوعات اقتصادی، از ابعاد امنیتی و راهبردی برخوردار است. در حال حاضر نیز آثار و پدیده‌های امنیتی آن مشاهده می کنیم طوری که جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان نشان داد که آنها از توانمندی های حوزه میکروالکترونیک و تبدیل ابزار ارتباطی به ابزاری کشنده استفاده می کنند.

دبیر ستاد نانو و میکرو نگاه این مجموعه به توسعه نانو را به شکل یک زنجیره دانست و تاکیدکرد: مشارکت ما در حوزه میکروالکترونیک همانند توسعه نانو نیست و ایجاد زیر ساخت‌های این فناوری در گام نخست در دستور کار ستاد نانو و میکرو قرار گرفته است.

دبیر ستاد توسعه‌های فناوری نانو و میکرو معاونت علمی بیان کرد: بازار حوزه میکروالکترونیک مناسب است؛ اما هنوز وابستگی هایی به خارج وجود دارد، این ستاد به منظور توسعه بیشتر زیرسیستم های این حوزه تلاش می‌کند.

نخستین گام در مسیر توسعه میکروالکترونیک در کشور توسعه برداشت انرژی، حسگرها و اینترنت اشیاء است. از سالیان گذشته در حوزه برداشت انرژی به جهت کاربرد فناوری نانو گام‌هایی برداشته شده است و توسعه فناوری در این حوزه اتفاق افتاده و در سال جاری نیز در حوزه حسگرها برنامه‌های حمایتی برای دستیابی به توانمندی های فنی در دستور کار ستاد نانو قرار گرفته است.

احمدوند با اشاره به توسعه فناوری باتری و همه زیر سیستم‌ها شامل آند و کاند گفت: با توانمندی‌هایی که ایجاد شده خواهیم کرد تا در این حوزه با وابستگی حداقلی پیش برویم و در سال آینده بخشی از نیازهای کشور در حوزه باتری را مرتفع کنیم.

وی در خصوص توسعه کاربردهای حسگرها در صنابع نفت و گاز نیز، ایجاد تعاملات لازم با سایرکشورها برای تبادل فناوری های مرتبط را از دیگر برنامه های ستاد نانو و میکرو عنوان کرد و افزود: در این حوزه ما در ششمین نشست کشورهای بریکس برای نخستین بار شرکت کردیم، حضور پررنگی داشتیم و پیشنهادات ما با استقبال مواجه شد.

دبیر ستاد نانو و میکرو معاونت علمی همچنین داد و ستد با کشورهای عضو بریکس در حوزه توانمندی‌های مکمل میکروالکترونیک را از دیگر برنامه‌های این ستاد نام برد و افزود: با توجه به وجود ظرفیت‌های علمی مناسب در کشور، نشست هایی با برخی از کشورها از جمله چین و روسیه به منظور شناسایی نوع همکاری ها آغاز کرده ایم.

به گزارش ایرنا، در آئین اختتامییه دهمین دوره جشنواره «نانو و رسانه» رسانه‌های برتر و افراد با عملکرد برتر، براساس عملکرد سال ۱۴۰۲ معرفی و تقدیر شدند. آثاری در جشنواره پذیرفته ‌شدند که در فاصله زمانی اول تیرماه سال ۱۴۰۲ تا ۲۰ مردادماه سال ۱۴۰۳ از طریق رسانه‌های رسمی، صنعتی، دانشجویی و یا شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بودند.

در این دوره بیش از ۳۱۰ اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، به طوری که استقبال فعالان رسانه‌ای از دوره‌های پیشین بیشتر بود. اختتامیه این دوره با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.