مشهد - ایرنا - هواشناسی خراسان رضوی با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به وزش باد شدید همراه با گرد و خاک برای روزهای پایانی هفته جاری هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی خراسان رضوی روز سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: بر اساس تحلیل نقشه‌ و مدل‌های هواشناسی افزایش سرعت وزش باد در نواحی بادخیز به خصوص شرق و جنوب استان، وزش باد شدید همراه با گردوخاک با احتمال بروز خسارت و همچنین انتقال ذرات گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا در اغلب نقاط بویژه نواحی مرکزی و مشهد رخ خواهد داد.

در این اطلاعیه آمده است: علاوه بر وزش باد، کیفیت هوا نیز کاهش خواهد یافت و شاخص کیفیت هوا در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری در شرایط ناسالم قرار خواهد گرفت.

هواشناسی خراسان رضوی در این هشدار نسبت به استحکام سازه‌های موقت، تابلو و بنرهای تبلیغاتی، خودداری از فعالیت های طولانی مدت خارج از منزل به ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری خاص و خودداری از صعود به ارتفاعات و عملیات کوهنوردی توصیه کرده است.

هشدار نارنجی شدت بیشتری از هشدار زرد رنگ دارد. در این نوع هشدار پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود، از این رو برای آماده باش دستگاه های مسوول هشداری با چنین رنگی برای مقابله با این پدیده خسارت زا صادر می شود.

هشدارهای هواشناسی، زرد، نارنجی و قرمز رنگ هستند که شدت پدیده‌های جوی را به ترتیب از ضعیف تا قوی اعلام می کند.