اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل گفت: بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی با ابنیه مختلف به عنوان مجموعه تاریخی و جهانی مشهور است و برای احیا و معرفی بیشتر آن باید تحقیقات جامعی صورت گیرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، سید حامد عاملی روز سه‌شنبه در بازدید از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی اظهار کرد: تعیین اولویت‌های پژوهشی و حفاظتی این مجموعه ضرورت دارد و هیات راهبردی آن باید فعالیت خود را افزایش دهد و جلسات مستمر برگزار کند.

وی تاکید کرد: با تعیین اولویت‌های این مجموعه تاریخی از سوی هیات راهبردی می‌توان در شورای برنامه‌ریزی استان اعتبارات لازم را از منابع استانی اختصاص داد تا مشکلی در پیشبرد برنامه‌ها وجود نداشته باشد.

عاملی ادامه داد: طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی در این مجموعه صورت گرفته اما با توجه به جایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و نیاز چنین مجموعه‌ای به فعالیت‌های پژوهشی و حفاظتی مستمر، باید این روند را به بهترین نحو ادامه داد.

استاندار اردبیل همچنین از نمایشگاه «بقعه شیخ صفی، رویای شاه عباس» در تالار چینی خانه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی که به نمایش ۱۰ اثر کمتر دیده شده اختصاص دارد، بازدید کرد و خواستار معرفی بهتر آن شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، صفی‌الدین ابوالفتح اسحاق اردبیلی، صوفی و عابد شهیر در سال ۶۵۰ هجری قمری در روستای کلخوران اردبیل چشم به جهان گشوده و از عنفوان جوانی پای در راه روشن پارسایی نهاده و از برکات و ثمرات پاکیزگی جسمانی و ریاضت روحانی بهره‌ها جسته است.

استقرار سلسله صفویان در اردبیل زمینه ترویج مذهب تشیع و حاکمیت یکپارچه بر ایران را فراهم کرده بود و اهمیت آن سلسله، بیشتر به این موضوع برمی‌گردد.