تهران - ایرنا- رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل پیمان مشترک جهت حمایت حقوقی از مردم غزه میان کشورهای عضو بریکس خبر داد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، حسن عبدلیان‌پور روز سه‌شنبه در نشست خبری با اشاره به اقدامات عملی مرکز وکلای قوه قضاییه در حمایت از مردم مظلوم غزه اظهار داشت: از سال گذشته اقدامات بزرگی در این خصوص انجام دادیم. از ژیل دوور وکیل فرانسوی و صاحب‌نام پیگیر مسئله فلسطین دعوت کردیم که به ایران آمد تا همراه با ۲۰۰ هزار وکیل گروه وکلای بین‌المللی بدون مرز و جبهه حقوقی متعهد، اقدامات حقوقی علیه رژیم اشغالگر و کودک کش انجام دهیم و در همین راستا، ریاست قوه قضاییه به عنوان وکیل مدافع مردم فلسطین در کنفرانس حقوق بشر اسلامی از این وکیل فرانسوی تجلیل کرد.

وی ادامه داد: ۳۰۰۰ سند در یک مقطع و هزار سند دیگر نیز در مقطع دیگر در اختیار وکلای مرکز قوه قضاییه قرار گرفت تا با دیدگاه‌های وکلای بین‌المللی برای طرح دعاوی علیه رژیم اشغالگر قدس در لاهه همراه شوند.

عبدلیان اضافه کرد: با وکلای آفریقای جنوبی به عنوان سردمداران اقدام عملی علیه رژیم اشغالگر قدس نیز نشست‌های مشترکی برگزار کردیم تا با آنها همراه شویم همچنین به دادستان دادگاه بین المللی چند هزار وکیل مرکز نامه زدند و علیه رژیم صهیونیستی شکایت کردند.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه تصریح کرد: این مرکز در این مقطع حساس سکوت نکرده و رسالت خود را در تاریخ به ثبت رسانده است و که نتیجه مجموع اقدامات حقوقی در مجامع بین‌المللی صدور حکم جلب برای بنیامین نتانیاهو بوده است.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره به برگزاری نشست حقوقدانان کشورهای عضو بریکس در مسکو از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای توسعه دیپلماسی حقوقی قضایی فعال میان اعضای بریکس خبر داد و افزود: در این نشست‌ها جمهوری اسلامی ایران ۳۶ پیشنهاد مشخص حقوقی قضایی برای توسعه و تعامل کشورهای عضو بریکس به‌ویژه کشورهای همسایه مطرح کرد.

عبدلیان پور گفت: تشکیل مرکز وکلای مشترک بین کشورها، ایجاد مدرسه حقوقی واحد بین کشورهای عضو بریکس، ایجاد مرکز مطالعات حقوقی مشترک، ایجاد مجله علمی پژوهشی با عنوان حقوق بریکس، ایجاد برگزاری همایش‌های بین‌المللی به منظور جذب سرمایه‌گذاری‌های مختلف دنیا، برگزاری‌ نمایشـگاه های‌ مختلف‌ حوزه صـنایع‌ نرم و خلاق و فرهنگی، تأسـیس‌ مرکز تبدیل‌ دانش‌ به‌ فناوری‌ در قالب‌ مراکز رشـد و نوآوری‌ مشـترک، ایجاد مرکز تبادل فرصـت‌های‌ مطالعاتی‌ برای‌ اسـاتید دانشـگاه، همکاری‌ در زمینه‌ حقوق بشر و توسعه‌ اجتماعی‌ و مدیریت‌ و حل‌ و فصل‌ اختلافات بین‌المللی‌ از جمله پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها میان اعضای بریکس بود.

وی به حضور وزیر دادگستری روسیه در ایران در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته وزیر دادگستری روسیه به دعوت وزیر دادگستری به ایران آمد و نشستی با رئیس اتحادیه وکلای دادگستری روسیه برگزار شد و توافقی میان هیات وکلا روس و مرکز وکلای قوه قضاییه داشتیم.

عبدلیان‌پور ادامه داد: در این دوره از اجلاسیه بریکس چند هدف عمده را دنبال می‌کردیم؛ نفس حضور ما به‌عنوان تنها نهاد ملی ارائه‌دهنده خدمات حقوقی در ایران و عضو قوه قضاییه این بود که تعامل و تفاهم مناسبی با کشورهای مسلمان و همسایه در خصوص مباحث مورد علاقه داشته باشیم. در این باره با هیات اماراتی جلسه خوبی داشتیم و پیش‌نویس توافق و تفاهمی را آماده کردیم که مقرر شد تا یک ماه و نیم آینده و با سفر هیات اماراتی به ایران، نهایی و عملیاتی شود که نفع و سود آن به ایرانیان مقیم امارات خواهد رسید همچنین دیدار خوبی با گروه هندوستان داشتیم که در آن کشور هم هموطنان زیادی داریم.

وی افزود: همچنین دیدارهای دوجانبه مفیدی با هیات‌ها روسیه، چین، برزیل برگزار شد که در تمامی آن‌ها سه اصل عزت، حجت و مصلحت که مورد تأکید همیشگی رهبر معظم انقلاب است، رعایت شد.

وی با بیان اینکه اجلاس حقوقدانان کشورهای عضو بریکس موجب یک گفتمان‌سازی جدید جهانی شده است، افزود: اقدامات مرکز وکلا در ارتقای دیپلماسی حقوقی و قضایی کشور تأثیرگذار است، حضور در نشست بریکس به عنوان نماینده قوه قضاییه و بخشی از حاکمیت قطعاً تاثیرگذار بوده چرا که رایزنی‌ها پذیرفته شد و مرکز وکلا برای اولین بار در این نشست شرکت کرد و توانست با برگزاری جلسات دوجانبه و چندجانبه به نقطه نظرات مشترک برسد که در آینده عظمت این کار مشخص خواهد شد.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری آزمون کارشناسان رسمی دادگستری در سال جاری و اینکه آزمون سال ۱۴۰۱ در آبان سال قبل برگزار شده بود و قرار بود آزمون سال ۱۴۰۲ در اسفند ماه برگزار شود آیا بر این اساس در سال جاری دو آزمون کارشناسی رسمی برگزار خواهد شد گفت: در این باره با سازمان سنجش آموزش کشور مکاتبه کرده‌ایم و ممکن است که این آزمون برگزار شود.

عبدلیان پور در پاسخ به سوالی درباره برگزاری آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه گفت: این آزمون در موعد مقرر برگزار می‌شود و ثبت نام آن هم از فردا چهارشنبه چهارم مهر آغاز خواهد شد.