ساری- ایرنا- تیم آورتا ساری که در فصل گذشته همراه با کاله مازندران در لیگ برتر بسکتبال کشور حضور داشت و کل فصل را به دلیل نبود سالن استاندارد در مرکز استان با خانه‌به‌دوشی پشت‌سر گذاشت، آرام و بی‌صدا از حضور در لیگ برتر انصراف داد و بدون این‌که امتیازش فروخته شود منحل شد تا پرونده یک تیم لیگ برتری دیگر در ورزش مازندران با انحلال بسته شود.

به گزارش ایرنا، فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال کشور در حالی قرار است از ۱۲ مهر با حضور ۱۲ تیم آغاز شود که از ۲ تیم مازندرانی فصل گذشته این رقابت‌ها یکی در سکوت خبری منحل شده و دیگری هم به دلیل آماده نبودن ورزشگاه خانگی‌اش هنوز مشخص نیست در لیگ حضور می‌یابد یا به گفته مسئولان تیم کاله مازندران انصراف می‌دهد.

در مراسم قرعه‌کشی لیگ برتر بسکتبال که روز دوشنبه -۲ مهر- در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد، نام ۱۲ تیم به چشم می‌خورد. اما با این‌که تیم‌های مازندرانی فصل گذشته این رقابت‌ها هر ۲ مجوز حضورشان در لیگ برتر را حفظ کرده بودند، نام یکی از آن‌ها در فهرست تیم‌های فصل جدید رقابت‌ها دیده می‌شد.

کاله مازندران که از تیم‌های باسابقه بسکتبال کشور است در مراسم قرعه‌کشی حضور داشت که البته حضورش به دلیل اعلام احتمال انصراف این تیم از لیگ برتر خبرساز شد. تصمیمی که ریشه در آماده نبودن سالن ورزشی پیامبر اعظم(ص) آمل دارد و ممکن است به واقعیت هم بپیوندد. البته به گفته رئیس هیئت بسکتبال مازندران تلاش‌ها بر این است تا این تیم با حمایت اداره کل ورزش و جوانان، فدراسیون بسکتبال و سازمان لیگ در رقابت‌ها باقی بماند.

اما از نام تیم لیگ برتری آورتا ساری که فصل گذشته لیگ برتر را با ایستادن روی پله نهم جدول به پایان برد خبری نیست. غیبتی که نشان می‌دهد مسئولان این تیم لیگ برتری تصمیم نیمه‌تمام خود برای انحلال این باشگاه را که پس از هفته پانزدهم رقابت‌های فصل قبل یک بار اعلام کرده بودند را این بار عملی کردند. یکی از دلایل این تصمیم هم به گفته رئیس هیئت بسکتبال ساری نبود سالن استاندارد در مرکز استان و خانه‌به‌دوشی آورتا ساری در فصل گذشته رقابت‌ها بود.

اسکان در ساری، تمرین در بابل، میزبانی در آمل

محمودرضا امین‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره غیبت آورتا ساری در فصل جدید لیگ برتر بسکتبال گفت: آورتا یک فصل کامل را بدون ورزشگاه خانگی به پایان رساند و سرمایه‌گذار به همین دلیل نتوانست بهره‌ای از تیمداری در سطح اول بسکتبال کشور ببرد.

وی با بیان این‌که آورتا مشکل سالن ورزشی داشت، افزود: سالن سید رسول حسینی ساری کفپوش مناسب برای مسابقات بسکتبال ندارد و به همین دلیل اجازه برگزاری مسابقات لیگ برتر بسکتبال در این سالن داده نمی‌شود. آورتا به دلیل این ضعف زیرساختی کل بازی‌های خانگی فصل قبل را در آمل برگزار کرد. در واقع می‌شود گفت که در هیچ مسابقه‌ای میزبان نبود.

آورتا - مهرام

رئیس هیئت بسکتبال مازندران درباره خانه‌به‌دوشی آورتا یک نکته دیگر را هم بیان کرد و گفت: خانه‌به‌دوشی آورتا در رقابت‌های لیگ برتر محدود به بازی‌های خانگی نمی‌شد. این تیم به دلیل نبود یک سالن استاندارد بسکتبال در ساری تمریناتش را با هماهنگی و همراهی مدیریت باشگاه کاله، در پایگاه قهرمانی بسکتبال کاله که در بابل مستقر است برگزار می‌کرد.

امین‌اللهی تصریح کرد: این تیم لیگ برتری ورزش مازندران که در ساری مستقر بود، تمرینات را در بابل و بازی‌های خانگی‌اش را در آمل برگزار می‌کرد. در چنین وضعیتی تیمداری کار دشواری است و قابل پیش‌بینی است که سرمایه‌گذار از ادامه فعالیت دلسرد شود.

جدایی تیم از هواداران

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار برای این‌که در شهر خودش دیده شود وارد عرصه تیمداری می‌شود و هزینه می‌کند. اما نبود یک سالن مناسب باعث شد که سرمایه‌گذار این باشگاه از کمترین بهره‌ای که می‌توانست ببرد، یعنی دیده شدن در شهرش نیز بهره‌مند نشود.

هواداران آورتا در سالن سید رسول حسینی - لیگ دسته یک بسکتبال

رئیس هیئت بسکتبال مازندران افزود: آورتا زمانی که در لیگ دسته یک بسکتبال کشور حضور داشت و در سالن سید رسول حسینی میزبان حریفان می‌شد، حدود سه هزار هوادار به این سالن می‌رفتند تا تیم شهرشان را تشویق کنند. این حضور هواداران برای کادر مدیریتی و سرمایه‌گذار یک باشگاه که فعال بخش خصوصی است اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: تعداد هواداران آورتا در بازی‌های خانگی‌اش که در آمل برگزار می‌شد به ۵۰ نفر هم نمی‌رسید. در این شرایط طبیعی است که سرمایه‌گذار میلی به ادامه فعالیت نداشته باشد و به همین سادگی یک سرمایه‌گذاری ورزشی در استان را از دست دادیم.

انحلال بدون فروش امتیاز لیگ برتر

امین‌اللهی درباره سرنوشت این باشگاه نیز تصریح کرد: باشگاه آورتا با تصمیم سرمایه‌گذار منحل شد و حتی امتیاز این تیم نیز فروخته نشد. این در حالی است که تیم‌هایی بدون خرید امتیاز وارد لیگ برتر بسکتبال شدند.

وی افزود: برای مراسم قرعه‌کشی لیگ برتر بسکتبال ابتدا قرار بود هشت تیم حضور داشته باشند. بعد اعلام شد که تعداد تیم‌ها به ۱۰ تیم رسیده و در نهایت هم تعدادشان به ۱۲ تیم رسید. در ۲ سال گذشته مصوباتی داشتیم که قرار بود امتیاز تیم‌ها در لیگ حرفه‌ای و سوپرلیگ خرید و فروش شود.

رئیس هیئت بسکتبال مازندران خاطرنشان کرد: تیم‌هایی در این فصل وارد لیگ شدند که هنوز برای ما فرآیند ورودشان به لیگ برتر مشخص نیست. دست‌کم ما خرید و فروشی ندیدیم. در نهایت شرایط به گونه‌ای پیش رفت که آورتا نه در لیگ حضور یافت و نه امتیازش فروخته شد.

آورتا - فولاد هرمزگان

تکمیل یک تصمیم نیمه‌کاره

تیم بسکتبال آورتا ساری که در فصل گذشته نخستین تجربه لیگ برتری‌اش را ثبت کرده بود، ۳۰ دی پارسال و پس از هفته پانزدهم لیگ برتر نیز درخواست انحلال را به فدراسیون بسکتبال ارائه کرد. دلیل این درخواست هم در نامه‌ای که از سوی شرکت سرمایه‌گذار به رئیس فدراسیون ارائه شد، مشکلا مالی و عدم دستیابی به منابع پیش‌بینی شده به دلیل وضعیت اقتصادی کشور عنوان شده بود.

اما چند روز بعد با درخواست ورزش‌دوستان مرکز استان و دوستداران بسکتبال در ساری، این تصمیم لغو شد و آورتا در لیگ برتر ماند. آرمان رسول‌پور مدیر روابط عمومی و امور رسانه‌ای باشگاه آورتا ساری هفتم بهمن پارسال در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفته بود که «با وجود هزینه‌ها و چالش‌های زیاد تیمداری بخش خصوصی در شرایط کنونی اقتصادی کشور و همچنین فراهم نبودن امکان برگزاری بازی‌های خانگی آورتا در سالن سید رسول حسینی ساری و محروم ماندن از حضور پرشور هواداران باشگاه، تصمیم بر آن شد تا با در نظر گرفتن همه جوانب با قدرت بیش از پیش در لیگ برتر بسکتبال کشور حضور داشته باشیم. »

این تیم پیشینه حضور در لیگ دسته یک بسکتبال کشور را هم داشت و اردیبهشت پارسال پس از انصراف تیم بسکتبال گل‌گهر از حضور در مسابقه رده‌بندی لیگ دسته یک به لیگ برتر صعود کرد. اما بر خلاف حضورش در لیگ دسته یک که امکان میزبانی در ساری و حمایت شدن از سوی ورزش‌دوستان این شهر را داشت، در لیگ برتر به دلیل مناسب نبودن همان سالن بر اساس استانداردهای مسابقات لیگ برتر به جمع تیم‌های خانه‌به‌دوش ورزش مازندران پیوست و کل فصل را بین ساری، بابل، آمل و شهرهایی که مهمان حریفانش می‌شد گذراند.

البته حالا کاله مازندران هم تکلیف چندان روشنی ندارد و تصمیم مسئولان این باشگاه معتبر و قدیمی به انصراف از لیگ برتر در صورت کامل نشدن ورزشگاه خانگی تقریبا جدی است. به گفته رئیس هیئت بسکتبال مازندران، همان‌طور که تیم والیبال کاله مازندران پس از سال‌ها حضور و کسب عنوان قهرمانی ایران و آسیا به دلیل همین مشکلات از لیگ برتر کناره‌گیری کرد، احتمال کناره‌گیری تیم بسکتبال کاله نیز به دلیل ضعف‌های زیرساختی وجود دارد.

آورتا ساری پس از یک فصل حضور در لیگ برتر بسکتبال بدون این‌که حتی یک بازی را در خانه‌اش برگزار کند توانست امتیاز حضور در لیگ برتر را حفظ کند، اما با انحلال باشگاه از این لیگ کناره‌گیری کرد تا سریال خانه‌به‌دوشی تیم‌های ورزشی مازندران پس از فوتبال و فوتسال و والیبال، در بسکتبال هم چالش‌ساز شود.