تهران- ایرنا- همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گروهی از معترضان در شهرهای آمریکا با برگزاری اعتراضات ضدجنگ، خواهان توقف فوری حملات اسرائیل به لبنان شدند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، معترضان دیروز سه‌شنبه در برخی شهرهای آمریکا در مخالفت با حمایت نظامی این کشور از اسرائیل تظاهرات کردند. اعتراض به تداوم حمایت های همه جانبه واشنگتن از تل آویو در حالی است که خطر یک جنگ دیگر در خاورمیانه رو به افزایش است و فعالان ضد جنگ خواستار تحریم تسلیحاتی اسرائیل به عنوان متحد آمریکا هستند.

به گفته گروه ائتلاف ANSWER که مخفف «اکنون اقدام کن تا جنگ و نژادپرستی متوقف شود»، روز گذشته ده ها معترض در میدان هرالد شهر نیویورک تجمع کردند و با در دست داشتن پلاکارها و بنرهایی که بر روی آن نوشته شده بود، «همین حالا لبنان را رها کنید» و «نه به جنگ آمریکا و اسرائیل در لبنان» خواستار توقف حملات به لبنان شدند.

تظاهرکنندگان همچنین با اشاره به برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، شعار می‌دادند: «بایدن، هریس، ترامپ، بی بی (بنیامین نتانیاهو) به شهر ما خوش نیامدید، دست از سر خاورمیانه بردارید و فلسطین را آزاد کنید».

براساس گزارش ها یک تجمع دیگر اعتراضی نیز در نزدیکی کاخ سفید در واشنگتن صورت گرفت و معترضان با در دست داشتن بنر و پلاکارد خواستار توقف حملات در لبنان شدند.

گروه ائتلاف پاسخ ANSWER همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات اسرائیل در لبنان و محاصره و نسل‌کشی مداوم در غزه با انبوهی از بمب ها، موشک ها و هواپیماهای جنگی ساخت آمریکا ممکن شده است. براساس اعلام این سازمان، تظاهرات دیروز سه‌شنبه در شهرهای دیگری مانند سانفرانسیسکو، سیاتل، سن آنتونیو و فینیکس و غیره نیز برگزار شد.

رویترز در ادامه خاطرنشان کرده است: اسرائیل در توجیه حملات بی‌وقفه به لبنان می‌گوید که اقداماتش دفاع از خود در برابر گروه‌های شبه نظامی مانند حماس و حزب الله است. در این میان آمریکا نیز با وجود انتقادهای داخلی و خارجی همچنان از این متحد خود حمایت می کند.

جو بایدن حتی در مراسمی که برای پاسداشت یهودیان آمریکایی در کاخ سفید در ماه مه میلادی (اردیبهشت) برگزار شد، حمایت واشنگتن از اسرائیل را «آهنین» توصیف کرد و گفت: «آنچه در غزه اتفاق می افتد نسل کشی نیست. ما آن را رد می کنیم».

ایالات متحده از زمان آغاز جنگ در غزه بارها شاهد حضور معترضان در خیابان ها در مخالفت با جنگ بوده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت غزه از زمان آغاز جنگ در این باریکه تاکنون (مهر ۱۴۰۲) بیش از ۴۱ هزار نفر جان خود را از دست داده اند و تمامی ۲.۳ میلیون نفر جمعیت این منطقه آواره و با بحران شدید انسانی روبرو هستند.

حملات اسرائیل به لبنان نیز تاکنون جان بیش از ۵۶۰ نفر از جمله ۵۰ کودک را گرفته و یک هزار و ۸۰۰ نفر زخمی برجای گذاشته است.

این وضعیت نگرانی‌ها در مورد یک جنگ منطقه‌ای گسترده را افزایش داده که می تواند به بی ثباتی خاورمیانه منجر شود.