کرمان- ایرنا- فرماندار راور که به‌عنوان شهر ملی فرش ایران شناخته می‌شود تاکید کرد به منظور توسعه اشتغال، کمیته‌های هم‌اندیشی تشویق سرمایه گذاری تشکیل می شود تا بتوان بهتر از گذشته ظرفیت های این شهرستان در شمال کرمان را در بخش قالی و سایر ابعاد استفاده کرد.

به گزارش ایرنا رضا عباسی روز چهارشنبه در نشست شورای اداری شهرستان راور با تشریح برخی موان پیش روی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گفت: کمیته‌های هم اندیشی بیشتر، باهدف ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران برای ایجاد و توسعه حوزه‌های مختلف اشتغال، کسب و کار، کارآفرینی، همچنین اهتمام و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در بالفعل کردن ظرفیت‌های بالقوه شهرستان، در رسته های شغلی گوناگون دنبال می شود.

عباسی فرماندار راور

وی ادامه داد: برای داشتن یک وضعیت اشتغال پایدار و با ثبات به‌ویژه در رونق‌بخشی صنعت فرش، آن هم در شهر ملی فرش به حوزه گردشگری، بومگردی و زیربخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات باید بیشتر توجه شود.

به گزارش ایرنا راور در مسیر ارتباطی استان کرمان به استان های خراسان است که از قطب های مهم گردشگری و کشاورزی نیز به شمار می رود.

راور شهری در حاشیه کویر لوت است که از مراکز مهم قالیبافی استان کرمان و شهر ملی قالی ایران به شمار می رود.

به استناد برخی منابع، در سال ۲۰۱۳ یک قالی راور مربوط به دوره صفوی در یک حراج نیویورک به عنوان گران‌ترین فرش جهان به قیمت ۳۳ میلیون و ۷۶۵ هزار دلار به فروش رفت. رکورد قبلی گران‌ترین فرش جهان نیز متعلق به فرش دیگری از راور بود که در سال ۲۰۱۰ به قیمت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در حراج کریستی لندن به فروش رفته بود.

همچنین ذکر شده که بزرگ‌ترین قالی جهان (تا پیش از دوران معاصر) یک قالی با ابعاد ۳۷۵ متر مربع بود که با مواد اولیه نفیس و هنر انگشتان مردان و زنان کرمانی نقش گرفته بود و در سال ۱۲۸۳ به بندر بوشهر منتقل شد تا سازمان ملل را زینت دهد. پیش از انتقال این قالی منحصر به فرد در صحن مسجد جامع کرمان برای دید عموم پهن شد. این قالی پس از انتقال به آمریکا به مجلس سنای ابالات متحده منتقل شد. هم اکنون به دلیل اهمیت این قالی موزه نیویورک سعی در انتقال این فرش نفیس به موزه این شهر دارد.

راور رتبه هشتم اشتغال در استان را دارد

اما در ادامه نشست شورای اداری شهرستان راور، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز با ارائه گزارشی از وضعیت اشتغال استان در سطح کشور و همچنین وضعیت اشتغال راور افزود: تاکنون راور رتبه هشتم در بین شهرستان‌های استان را دارد که وضعیت به‌نسبت خوبی است اما تا رسیدن به نتیجه مطلوب باید تلاش کرد.

مجتبی مصباح ایجاد اشتغال پایدار را از مهمترین سیاست‌های راهبردی اعلام کرد و با اشاره به خدمات اشتغالزایی بنیاد علوی و بنیاد برکت در طرح‌های اشتغالزایی، به ویژه در مناطق روستایی پیرامون توانمندسازی، محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال گفت: بخشداری‌ها با مشارکت دهیاران می‌توانند با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با این ۲ بنیاد، براساس ظرفیت‌های روستاها، طرح‌های هدفمند، قابل اجرا و دارای توجیه اقتصادی را برای جویندگان کار فعال این مناطق تعریف و با معرفی به این ۲ نهاد حمایتی، در اخذ تسهیلات اشتغالزایی و ایجاد اشتغال پایدار اقدام کنند.

مرکز شهرستان راور در ۱۴۰ کیلومتری شمال شهر کرمان واقع شده است.