کرمانشاه- ایرنا- فرمانده سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه با اشاره به فرهنگ ایثار و مقاومت ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس در برابر ابرقدرت های شرق و غرب عالم، گفت: امروز این فرهنگ در دانشگاه های جهان بویژه غرب مستولی و فریاد زده می‌شود و ملت‌های آزادیخواه با تاسی از آن در مقابل ظلم و ستم ابرقدرت‌ها مقاومت و ایستادگی می‌‎کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سردار بهمن ریحانی روز چهارشنبه در آیین تجلیل از ۶۰ هزار پیشکسوت دفاع مقدس استان کرمانشاه که همزمان با مراسم تجلیل از یک میلیون ایثارگر کشور با حضور مقام معظم رهبری در حسینه ثارالله سپاه نبی اکرم (ص) کرمانشاه برگزار شد، مقاومت ملت های منطقه را متاثر از فرهنگ ایثار و مقاومت مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس دانست و افزود: با این فرهنگ مردم یمن آمریکا را مجبور کردند برای جلوگیری از پرتاپ موشکها نامه بدهند که اگر به کشتی های ما نزنید کشور شما را به رسمیت می شناسیم و دیگر کاری با شما نداریم.

وی در ادامه از مهمترین دستاوردهای دفاع مقدس را خودباوری، عزتمندی، اعتماد به نفس و خودکفایی عنوان کرد و گفت: تا قبل از جنگ همه کالاهای اساسی و نظامی ما از بیرون تامین می شد که با شروع جنگ برای شکست ما کشورمان را تحریم کردند اما امت ما با مقاومت و قناعت پیشگی، شروع به خودکفایی در تولید و تامین کالاهای اساسی کرد؛ آنچنان خودکفا شدیم و اکنون با ۵۰ سال تحریم و تهدید همچنان روی پای خود با سربلندی و پیشرفت در همه زمینه های ایستاده ایم.

سردار ریحانی رشد و پیشرفت در بخش های مختلف صنایع و تولیدات، علمی و فناوری امروز کشور را حاصل کسب اعتماد به نفس و خودباروی در دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس با اعتماد به خودمان و تلاش و جهاد با دست خالی در مقابل ابرقدرت های شرق و غرب ایستادیم و پیروز شدیم.

فرمانده سپاه نبی اکرم (ص) کرمانشاه مردم را بزرگترین مولفه بازدارندگی در مقابل دشمنان دانست و تصریح کرد: امام خمینی (ره) با مردمی کردن جنگ و دفاع مقدس این را به ما یاد دادند.

سردار ریحانی در بخش دیگری از سخنان خود، به ایثار و فداکاری خانواده های ایرانی نیز در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: همسران خانواده ها در دفاع مقدس با وجود تمام سختی های اقتصادی و معیشتی ناشی از جنگ و تحریم اما همواره پشتیبان رزمندگان بودند و برای آنها ایجاد انگیزه و دلگرمی می کردند و نباید این موضوع را فراموش کنیم که اگر مردم نبودند ما پیروز نمی شدیم.

گفتنی در این مراسم از ایثارگران، پیشکسوتان و خانواده شهدای دوران دفاع مقدس با حضور مسوولان تجلیل شد.

به گزارش ایرنا، جنگ تحمیلی با اشغال شهر قصرشیرین در ۳۱ شهریور سال ۵۹ از استان کرمانشاه آغاز و با عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه سال ۶۷ در این استان به پایان رسید.

این استان با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۰۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است