تهران بزرگ - ایرنا - آیین بهره‌برداری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید ناوگان اتوبوسرانی تهران روز چهارشنبه با حضور محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری، مدیران شهری و اتوبوسرانی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، محسن هرمزی در این مراسم گفت: زمانی که مدیریت شهری و شورای ششم پایتخت را تحویل گرفتند تعداد اتوبوس‌های شاغل ۸۰۰ دستگاه بود که اکنون با تلاش انجام شده این میزان به ۲ هزار و ۳۲۳ دستگاه رسیده و می‌توان اعلام کرد میزان اتوبوس‌های شاغل در این دوره سه برابر دوره قبل شده است.

وی با اشاره به اجرایی شدن نهضت برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد: در این دوره از مدیریت شهری و با رهنمودهای شهید جمهور طرح نهضت برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران اجرایی و عملیاتی شد و تلاش داریم این طرح را با شیب ملایم اجرا کنیم.

هرمزی ادامه داد: قرار داد خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز از کشور چین اجرایی شده که تعداد ۵۰۰ دستگاه بزودی وارد بنادر کشور می‌شوند همچنین قرار داد خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بی آرتی برقی نیز با شرکت‌های داخلی بزودی بسته خواهد شد.

تحویل ۵۶۳ دستگاه اتوبوس تولید داخل

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در این مراسم گفت: قرارداد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی را سال گذشته منعقد کردیم که ۵۶۳ دستگاه تاکنون تحویل گرفته شده است.

مهدی علیزاده اظهار کرد: شرکت اتوبوسرانی از اوایل شهریور برای به کارگیری توان حداکثری پای کار است تا مردم نهایت بهره‌برداری از ظرفیت پایتخت را داشته باشند امروز برای رونمایی از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی جمع شدیم، قرارداد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی را سال گذشته منعقد کردیم.

وی افزود: از ابتدای دوره ششم یک هزار و ۱۱۶ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل شهری پایتخت نیز نوسازی شده که با فعالیت این اتوبوس‌ها شاهد تغییر چهره حوزه اتوبوسرانی هستیم ضمن اینکه با تلاش همکارانم در مجموعه اتوبوسرانی با آغاز بازگشایی مدارس ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه را در خطوط مختلف بکار گرفتیم.

اتوبوس کالای یک بار مصرف نیست باید تعمیر و نگهداری شود

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در این مراسم رونمایی با اشاره به اورهال یک هزار و ۱۱۶ دستگاه اتوبوس گفت: تاکید ما در شورای شهر این است که این سرمایه‌ها نباید دور ریخته شوند این اتوبوس‌ها کالاهای یک‌ بار مصرف نیستند و باید با نگهداری مناسب، تعمیرات پیشگیرانه و سپس بازسازی و اورهال شوند تا سال‌های طولانی از این سرمایه ملی استفاده کنیم.

سیدجعفر تشکری هاشمی افزود: شرکت عقاب افشان قرارداد تولید یک هزار دستگاه اتوبوس را امضا کرده و بطور منظم آنها را تحویل می‌دهد همچنین شرکت اسنا و دیگر شرکت‌های داخلی مانند ایران‌خودرو دیزل نیز قراردادهایی برای تولید اتوبوس‌های برقی دارند که آنها هم در حال فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: هدف ما در شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری این است که بتوانیم دغدغه‌های مردم را در حوزه حمل و نقل عمومی کاهش دهیم، اگر دانش‌آموز، کارگر، کاسب یا معلمی بخواهد صبح به محل کار برود، باید حمل و نقل عمومی مناسبی برای او فراهم کنیم تا شب نیز به راحتی به خانه باز گردد در این صورت، ما وظیفه بزرگ خود را انجام داده‌ایم.

تشکری هاشمی ادامه داد: در مورد بسیاری از موضوعات از ما سوال نمی‌شود، نه در دنیا و نه در آخرت، چرا که مسوولیتی در آنها نداریم اما درباره حمل و نقل عمومی بویژه اتوبوس‌ها، حتما از ما پرسیده خواهد شد که چه اقداماتی برای کاهش دغدغه‌های مردم انجام دادیم.

وی با تاکید بر توجه ویژه شورای اسلامی شهر تهران به موضوع حمل و نقل عمومی اضافه کرد: سال گذشته، حدود ۷۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس اختصاص دادیم، امسال نیز مبلغی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و تا زمانی که وضعیت حمل و نقل به شرایط مطلوب نرسد، ما این روند را ادامه می‌دهیم.

تشکری هاشمی یادآور شد: طبق قرارداد موجود، سازندگان داخلی باید به‌طور متوسط ماهیانه ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ما تحویل دهند امیدوارم با تلاش سازندگان داخلی و حمایت شهرداری، این امر محقق شود و خریدهای خارجی نیز به‌خوبی انجام و به‌درستی نگهداری شوند.