شهرکرد- ایرنا- کمک به نیازمندان و فقرا همواره مورد تاکید دین اسلام بوده است و در این زمینه نیز واقفانی بوده‌اند که نیت اصلی آنها حتی در وقف یک موقوفه کوچک، کمک به نیازمندان بوده است چه اینکه در چهارمحال و بختیاری موقوفاتی هستند که نیت واقف آنها کمک به فقرا و نیازمندان است.

به گزارش ایرنا، در این بین برخی از وقف‌کنندگان نیز نیت کرده‌اند که وقف آنها کمک به ایتام، درمان و سلامت و کمک به جوانان و زوج‌های جوان باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر ۳۰۰ موقوفه منفعتی در استان به ثبت رسیده است که برخی از این موقوفات که در نوع خود شاخص و نمونه به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام حسن امیری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته وقف اظهار داشت: در چهارمحال و بختیاری یک‌هزار و ۷۵۰ موقوفه وجود دارد که از این تعداد ۳۰۰ موقوفه منفعتی است و یک‌هزار و ۴۵۰ موقوفه نیز مسجد و حسینیه است.

وی ادامه داد: موقوفات استان حدود چهار هزار رقبه دارند که رقبات بخش کشاورزی با ۷۰۰ مورد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در بخش تجاری نیز ۶۵۰ رقبه و در بخش مسکونی ۲۵۰ رقبه در استان وجود دارد و ۳۱ مورد مدرسه و ۲۵ اداره نیز در موقوفات استان مستقر هستند.

امیری با بیان اینکه ۳۳ درصد نیت واقفان استان در حوزه مذهبی است اظهار داشت: کمک به ایتام، درمان و سلامت و کمک به جوانان و زوج‌های جوان از دیگر نیاتی است که به دنبال آن وقف‌هایی ثبت شده است.

موقوفه بی‌بی ماه بیگم صمصمام بختیاری؛ بزرگترین موقوفه استان

وی یکی از شاخص‌ترین موقوفات استان را موقوفه "بی‌بی ماه بیگم صمصمام بختیاری" اعلام کرد و گفت: این موقوفه با ۵۰۰ رقبه هم به لحاظ رقبات و هم به لحاظ درآمدی بزرگترین موقوفه استان به شمار می‌رود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این موقوفه که در قالب مجتمع تجاری، خدماتی و کانون فرهنگی تربیتی امام صادق(ع) تعریف شده است در سال ۱۳۳۶ از سوی بی‌بی‌ ماه‌بیگم بختیاری با نیت نگهداری از کودکان فقیر با اولویت ایتام وقف شد و در سال ۱۳۷۴ مجتمع تجاری بزرگی مشتمل بر حدود ۲۰۰ مغازه با کاربری خدماتی و تجاری در قسمتی از این زمین ساخته شد.

بیشتر بخوانید:

وقفی به بزرگی حس مادرانه

امیری با بیان اینکه موقوفه بی‌بی ‌ماه‌بیگم حدود ۱۲ هزار مترمربع مساحت دارد که در حدود ۱۷۰ کودک پسر بی سرپرست در این مجتمع فرهنگی تربیتی این موقوفه به صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند اظهار داشت: تمام هزینه‌های آنها از محل درآمد مغازه‌های مجتمع امام صادق(ع) این موقوفه تامین می‌شود.

موقوفه عبدالله موسوی نافچی ؛ درآمدزایی برای ایتام

وی موقوفه مرحوم حاج عبدالله موسوی نافچی را از دیگر موقوفات شاخص استان برشمرد و گفت: این موقوفه که در قسمتی از موقوفه بی‌بی ماه بیگم ساخت شده یک باب ساختمان چهار طبقه است به مساحت ۲ هزار مترمربع است و به نیت کمک به ایتام وقف شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری افزود: در سال‌های اخیر در ساختار این موقوفه تغییراتی داده شد و با ایجاد کلینیک تصویربرداری درآمدزایی خوبی برای موقوفه ایجاد شده که تمامی درآمد آن صرف ایتام می‌شود.

نخستین موقوفه حوزه سلامت در استان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری موقوفه دکتر محمدرضا ریاحی را از نخستین موقوفات استان اعلام کرد و گفت: این موقوفه با نیت کمک به بیماران در حوزه سلامت وقف شده است.

امیری ادامه داد: موقوفه مرحوم دکتر ریاحی شامل مزرعه‌ای به وسعت ۶۰ هکتار در چالشتر شهرکرد است که در سال ۱۳۴۱ با نیت درمان بیماران نیازمند وقف شد و درآمد حاصل از آن به احداث یک درمانگاه منجر شد و از عواید آن بیماران بی‌بضاعت درمان می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به موقوفه حاج سلیمان بروجنی که وسیع‌ترین موقوفه شهرستان بروجن به شمار می‌رود، تصریح کرد: این موقوفه ۲۰۰ هکتار وسعت دارد که ۱۰۰ هکتار آن در داخل شهر بروجن قرار دارد و در آن مصلی، پارک، فرهنگسرا، مسجد و برخی ادارات شهرستان ایجاد شده است و درآمد حاصل از آن صرف هزینه‌های مسجد جامع بروجن، روضه‌خوانی امام حسین(ع) و حوزه علمیه شهر می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری افزود: ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی خارج از محدوده شهر قرار دارد که درآمد حاصل از آن متناسب با نیت واقف برای کمک به فقرا و نیازمندان اختصاص دارد.

امیری یادآور شد: وقف چندین باغ در شهرستان سامان و خانه مسکونی در شهرکرد و دیگر نقاط استان از دیگر مواردی است که برای کمک به زوج‌های جوان وقف شده و در نوع خود ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر در موقوفات استان با کمک سرمایه‌گذار بخش خصوصی فعالیت‌های اقتصادی رونق گرفته است افزود: به طور نمونه در موقوفه‌ای در فلارد ۲ مزرعه پرورش ماهی با تولید سالانه ۶۵ تن ماهی راه‌اندازی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه درآمد حاصل از موقوفات طبق نیت واقف هزینه می‌شود اظهار داشت: این اداره کل امین مردم است و هر وقفی متناسب با نیت واقف اداره و مدیریت می‌شود.

امیری با بیان اینکه طی سال‌های اخیر ۲۰۰ وقف جدید به مجموع وقف‌های استان اضافه شده است یادآور شد: وقف یک میراث جاودان است و واقف با انجام این عمل نیکو، نام خود را برای همیشه زنده نگه می‌دارد و باقیات صالحات برای خود ایجاد می‌کند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای 12 شهرستان با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر است.