تهران- ایرنا- هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اظهارنظرهای سران آمریکای لاتین در مورد جنگ در خاورمیانه کلید خورد و سران کلمبیا، برزیل و شیلی نسبت به بی‌توجهی جهان به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در این منطقه هشدار دادند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل که به دلیل سنت سازمان ملل، اولین سخنران مجمع عمومی بود، نخستین سخنان خود پشت تریبون سازمان ملل را به فلسطین اختصاص داد و به هیات فلسطینی به دلیل اولین حضور خود در مجمع عمومی درود و سلام فرستاد و مورد تشویق ایستاده حاضرین قرار گرفت.

داسیلوا سپس به شدت از «انتقام» رژیم صهیونیستی که باعث مرگ بیش از ۴۱ هزار نفر شده است، انتقاد کرد و گفت: در غزه و کرانه باختری ما شاهد یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشردوستانه در تاریخ اخیر هستیم که اکنون به طرز خطرناکی به لبنان نیز کشیده شده است.

رئیس‌جمهوری برزیل در ادامه گفت: حق دفاع اسرائیل به حق انتقام تبدیل شده است. این مجازات دسته‌جمعی کل مردم فلسطین است.

وی همزمان با انتقاد از واکنش رژیم اسرائیل به حملات اکتبر سال گذشته، تشدید و گسترش درگیری‌ها به لبنان و علیه حزب الله را مورد سرزنش قرار داد.

گابریل بوریچ رئیس‌جمهوری شیلی نیز در سخنرانی خود، اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی را زیر سوال برد و از موجودیت کشور مستقل فلسطین مطابق با حدود تعیین شده در سال ۱۹۶۷ دفاع کرد.

وی گفت: ما از شیلی خواستار آتش‌بس در غزه برای پایان دادن به رنج و کشتار مردم فلسطین هستیم که تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

در همین راستا، وی از مقام‌های رژیم صهیونیستی خواست که «به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند»، «به ایجاد شهرک‌های غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پایان دهند و به کشتار غزه و حملات بی‌رویه‌ای که علیه مردم غیرنظامی انجام شده است پایان دهند».

رئیس‌جمهوری شیلی در ابتدای سخنان خود با اشاره به تحولاتی که از سال ۱۹۴۵ تا کنون در جهان رخ داده است، خاطرنشان کرد: ما به دفاع از دموکراسی، صلح، چندجانبه گرایی و احترام کامل به حقوق بشر ادامه می‌دهیم.

همچنین گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را «جنایتکار» توصیف کرد.

پترو همچنین از نتانیاهو به عنوان نماینده یک «اقلیت جهانی» نام برد که بمباران مردم فلسطین را مجاز شمرده و تایید می‌کنند.

رئیس‌جمهوری کلمبیا هشدار داد، با نابودی غزه، تمام بشریت در خطر خواهد بود.

پترو همچنین دولت‌های حامی «نسل‌کشی» اسرائیل را محکوم کرد.

وی گفت: یک سال پیش من خواستم کنفرانس صلح برای فلسطین در همین مکان قبل از انفجار اولین بمب برگزار شود. امروز ۲۰ هزار کودک داریم که زیر بمب‌ها کشته شده‌اند و روسای کشورهایِ ویرانگرِ انسانی در این راهروها می خندند.

هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بعد از ظهر سه‌شنبه به طور رسمی در نیویورک آغاز بکار کرد و با حضور سران جهان در حال برگزاری است.

عملیات طوفان الاقصی در حالی در آستانه یکسالگی قرار دارد که خبرها از تشدید حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی، درمانی و مدارس غزه همچنان حکایت داشته و این منطقه از زمین، دریا و آسمان زیر بمباران سلاح‌های مرگبار رژیم آپارتاید تل‌آویو قرار دارد.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین از صبح دوشنبه گذشته حملات گسترده به مناطق مختلف جنوب لبنان را آغاز کرد و تا این لحظه نیز همچنان ادامه دارد.

در بحبوحه افزایش اعتراض‌های جهانی نسبت به جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و تلاش تل‌آویو برای گسترش جنگ در خاورمیانه با تجاوزهای رو به گسترش به لبنان، موضع‌گیری قاطعانه بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل، شیلی و کلمبیا نمایانگر شکل‌گیری جبهه ضدصهیونیستی قدرتمند در این منطقه، کیلومترها دورتر از خاورمیانه است.