بیرجند - ایرنا - رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد وقوع حادثه معدن طبس خطاهای جدی وجود دارد که جمع نمایندگان استان به طور جدی پیگیر آن بوده و این موضوع دغدغه اصلی آنان است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دفتر نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، سید حسن هاشمی روز چهارشنبه درباره آخرین جمع‌بندی و پیگیری‌های انجام شده در مورد حادثه معدن شرکت معدنجو طبس اظهار کرد: موضوع حادثه طبس قابل پیگیری قضایی است و سازمان‌های مربوطه هم نباید کوتاه بیایند.

وی افزود: کوچک‌ترین کوتاهی در ‌این ‌خصوص نخواهد شد و نمایندگان مجلس بیشتر از توان این موضوع را پیگیری خواهند کرد تا اول یک حمایت پایداری نسبت به خانواده جانباختگان انجام شود و دوم دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخ و ناگواری برای محروم‌ترین مردمی که با مشقت در معادن کار می‌کنند، نباشیم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بحث حادثه تلخ و ناگوار درگذشتگان معدن معدنجو در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شد و بعد از آن جلسه دیگری با حضور رئیس مجلس، نایب رئیس مجلس، وزرای صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون اصل ٩٠ و سایر مسئولان مرتبط برگزار و مباحث و گزارشی مطرح و هم‌اندیشی‌هایی شد.

وی گفت: در این جلسه که در اتاق رئیس مجلس برگزار شد، قالیباف تاکید کرد که موضوع این حادثه به ‌صورت جدی دنبال و اقدامات لازم انجام شود و گزارش جامع و دقیق مجلس طی ۲ هفته آینده توسط قسمت‌های مربوطه تهیه و ارائه شود.

هاشمی بیان کرد: دغدغه مهم و مورد تاکید نمایندگان استان این است که باید حمایت پایدار و کامل‌تری از خانواده جانباختگان این حادثه انجام شود همچنین مخاطرات دیگری برای سایر کارگران معدن وجود دارد که نمایندگان استان مطالب را با دغدغه کامل بیان کردند.

وی افزود: درخصوص مخاطرات باید استانداردسازی لازم انجام شود و بدون شک نواقص کار بررسی و مطالبات معادن از شرکت‌های طرف قرارداد وصول شود تا بتوانند تجهیزات بهتری را برای معادن تامین کنند که در ‌این ‌زمینه نیز دغدغه‌های مختلف مطرح شد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در پاسخ به اینکه اگر خبط و خطایی باعث وقوع این حادثه شده باشد، آیا امکان پیگیری برای خانواده‌های جانباختگان وجود دارد؟ گفت: تردیدی وجود ندارد که سهل‌انگاری و خطاهای نابخشودنی در این موضوع اتفاق افتاده است که نمی‌خواهیم همه این خطاها را متوجه پیمانکاران و شرکت‌ها کنیم.

وی بیان کرد: هرچند سازمان‌های مربوطه در جلسه گزارش دادند که ما کار خودمان را انجام داده‌ایم اما آنچه بر آن تاکید داریم این است که مدیران ما تکالیف خود را نه به ‌صورت ماهیتی بلکه به ‌صورت شکلی انجام می‌دهند و ظاهرسازی و شکل قضیه را طوری مطرح می‌کنند که اتفاقی نیفتاده است.

هاشمی گفت: این در حالی است که از حیث ماهیتی واقعا اتفاقات نابخشودنی رخ داده و اگر نتوانیم الان درست برخورد کنیم و مثل ماجرای هفت یا هشت سال گذشته که منجر به ‌جانباختن هشت کارگر معادن شمالی شد، باز به فراموشی سپره خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید بررسی‌های دقیقی انجام شود، هرچند پیش داوری نمی‌کنم اما بر اساس تجربه‌ای که دارم معتقدم خطاهای نابخشودنی انجام شده و از حیث قضایی مشکل قابل پیگیری است که ان شاءالله به نتایج مثبتی خواهد رسید.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: این قول را به خانواده جانباختگان می‌دهم که به سادگی از کنار این موضوع عبور نمی‌کنیم و تا احقاق حقوقشان تلاش کامل خواهیم کرد و اکنون دغدغه بیشتر ما این است که از اتفاقات آتی که ممکن است رخ دهد، جلوگیری کنیم.

وی گفت: در اردویی که توسط دانشگاه به معدن پروده طبس انجام شد و به عمق ۶۰۰ متری زمین رفتیم، قسمت‌های مربوط به این شرکت را مقایسه می‌کردم، این معدن کاملا پیشرفته و مکانیزه بود و کمتر از نیروی انسانی استفاده می‌شود اما در معادن اقماری که کار توسط پیمانکاران انجام می‌شود، چندین برابر معدن پروده، نیروی انسانی به‌کار گرفته شدند که خطر بزرگی است با اضافه کردن نیروی انسانی می‌خواهیم مشکلات ماشین‌آلات را جبران کنیم.

هاشمی افزود: طبیعی است که در معادن زغال سنگ گاز متان وجود دارد اما قانون و آیین‌نامه معادن که بسیار جامع است تاکید دارد در نقاطی که به موجب آیین‌نامه امکان نشت گاز متان وجود دارد بخصوص در معادن زغال سنگ طبس که مقدار گاز بیشتر است، باید چاه‌هایی حفر و این گاز تخلیه شود که متاسفانه این اقدامات در آنجا انجام نشده است.

وی همچنین گفت: در جلسه‌ای که با وزیر علوم داشتیم، مشکل شهرک فرهیختگان نیز مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت که قول مساعد داده شد این مشکل در هیئت دولت مطرح و پیگیری شود تا مشکل اسناد آن حل شود و همچنان پیگیر حل این مشکل هستم.

به گزارش ایرنا، حادثه انفجار معدن حوالی ساعت ۲۱ شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ به دلیل تصاعد آنی گاز متان در ۲ بلوک B و C معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو طبس روی داد و عملیات امداد و نجات برای خارج کردن معدنکاران گرفتار در معدن تا امروز ادامه یافت.

با توجه به غلظت گاز متان در تونل‌ها عملیات تخلیه گاز، آواربرداری، خارج کردن مصدومان و جان‌باختگان مرحله به مرحله توسط هشت گروه پنج نفره HSE از امدادگران تخصصی معادن زغال‌سنگ به طور شبانه روزی انجام شد و پس از گذشت حدود ۸۰ ساعت عملیات امداد و نجات در معدنجو به پایان رسید.

شمار فوتی‌های این حادثه ۴۹ نفر و مصدومان ۱۶ نفر اعلام شد.

حوضه زغال‌دار طبس با وسعت بییش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۷۵.۲ میلیارد تن زغال‌سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود.