تهران- ایرنا- در دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با رئیس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا، بر تسهیل تامین مالی ایران از طریق این بانک تاکید شد.

به گزارش ایرنا از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «عبدالناصر همتی» وزیر اقتصاد کشورمان در حاشیه اجلاس شورای وزرای بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا در سمرقند ازبکستان با «جین لی کوئین» رئیس این بانک دیدار کرد که در این دیدار بر راهکارهای همکاری موثر دو طرف تا دستیابی به نتیجه تاکید شد.

رئیس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا با اذعان به اینکه ایران از اعضای موثر این موسسه مالی است، افزود: در تلاش هستیم که شرایط دریافت تامین مالی را برای ایران فراهم کنیم.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ با خرید سهام سرمایه به عضویت این بانک در آمد.

برپایه این گزارش، وزیر اقتصاد به‌منظور شرکت در نهمین اجلاس سالیانه ۲۰۲۴ بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا به ازبکستان سفرکرده است.

شرکت در نشست سالیانه وزرای اقتصاد بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا، شرکت در جلسه رسمی اعضای هیات عامل و دیدارهای دوجانبه با مقامات کشورهای مختلف از اهداف این سفر است.

همچنین در حاشیه نشست سالیانه بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا در ازبکستان، وزیران اقتصاد ایران و مصر با یکدیگر دیدار کردند.

در این نشست دوستانه ضمن تاکید بر ارتباط دوجانبه دو کشور، همتی اعلام کرد: دو کشور بزرگ ایران و مصر زمینه‌های زیادی برای توسعه روابط اقتصادی دارند.

بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا (Asian Infrastructure Investment Bank) یک موسسه مالی بین‌المللی است که به پیشنهاد دولت جمهوری خلق چین بنیانگذاری شده است. هدف این نهاد توسعه چندجانبه و تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی در منطقه آسیا است.

ایران یکی از سهام‌داران و اعضای هیات موسس این بانک است که در فروردین‌ماه ۱۳۹۴ به این بانک پیوست.

این اجلاس از روز چهارشنبه (چهارم مهرماه) مصادف با ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۴ آغاز شده است و به مدت سه روز ادامه دارد.