تهران-ایرنا- کارشناسان هشدار دادند که شکست آمریکا در پایان دادن به جنگ غزه و جلوگیری از تشدید تنش‌ها در لبنان، منطقه را به سمت جنگی تمام عیار سوق می‌دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شبکه خبری الجزیره قطر نوشت: یک هفته قبل از حملات رژیم اسرائیل به لبنان که باعث شهادت حدود ۵۰۰ نفر در یک روز شد، آمریکا دیپلمات خود را با هدف ادعایی ترویج کاهش تنش به اراضی اشغالی اعزام کرد.

آموس هوخشتاین، فرستاده جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) با هدف جلوگیری از تبادل آتش روزانه در مرز اسرائیل و لبنان بین حزب‌الله لبنان و نیروهای صهیونیستی وارد منطقه شد.

اما یک روز پس از ورود هوخشتاین، دستگاه‌های ارتباطی بمب‌گذاری شده مرتبط با حزب‌الله در سراسر لبنان منفجر شدند و هزاران نفر را در حمله‌ای گسترده که گمان می‌رود توسط رژیم اسرائیل انجام شد، به شهادت رسانده و زخمی کردند.

خالد الگیندی کارشناس ارشد اندیشکده موسسه خاورمیانه، گفت: زمان سفر هوخشتاین و حملات بعدی تل آویو به لبنان، الگوی رهبران (رژیم) اسرائیل را نشان می‌دهد که از آنچه دولت بایدن از متحد اصلی خود می‌خواهد، سرپیچی می‌کنند.

وی به الجزیره گفت: این دقیقاً همان چیزی است که در ۱۲ ماه گذشته رخ داده است: آنها [اسرائیلی‌ها] می‌دانند که همه هشدارهای دولت آمریکا صریحا، قاطعانه و به طور مکرر نادیده گرفته اند و هیچ‌وقت تبعاتی نداشته است.

الگیندی و دیگر کارشناسان در مصاحبه با الجزیره گفتند که حمایت بی قید و شرط آمریکا از رژیم اسرائیل، همراه با شکست واشنگتن در اجرای آتش بس در غزه، این رژیم را برای اعلام یک جنگ همه جانبه آشکار در لبنان جسورتر کرده است و منطقه را به لبه پرتگاه سوق داده است.

الگیندی، شکست آمریکا در فشار بر رژیم صهیونیستی و اجرای آتش بس را فاجعه بار توصیف کرد و گفت: همه جنبه‌های سیاست دولت آمریکا شکست خورده است - از جنبه‌های انسانی، دیپلماتیک، اخلاقی، حقوقی و سیاسی و به هر شکل ممکن.

دولت بایدن در ابتدای جنگ غزه، مدعی شد که جلوگیری از بروز جنگی منطقه ای اولویت وی را تشکیل می دهد اما واشنگتن همچنان به حمایت نظامی و دیپلماتیک از رژیم صهیونیستی، به رغم اعمال خشونت توسط این رژیم در غزه که به سایر مناطق خاورمیانه گسترش یافته است، ادامه می دهد.

کارشناسان در این زمینه اشاره می کنند که درگیری ها در لبنان، ادامه جنگ غزه است که به شهادت بیش از ۴۱ هزار و ۴۰۰ نفر منجر شده و نشانه ای دال بر فروکش کردن آن وجود ندارد.

بایدن تایید کرده که نتانیاهو به اندازه کافی برای نهایی کردن توافق صلح اقدام نمی کند اما همچنان دولت او اقدام اندکی برای فشار بر رژیم اسرائیل بکار بسته است و به تامین این رژیم با سلاح هایی به ارزش میلیاردها دلار ادامه می دهد.

جیمی زوگبی کارشناس موسسه آمریکایی عربی در واشنگتن در این زمینه گفت: دولت بایدن منفعلانه به نتانیاهو که به دنبال جلوگیری از آتش بس برای خشنود کردن ائتلاف راست افراطی در کابینه اش و تضمین دوام سیاسی خود است، کمک کرده است.

وی به الجزیره گفت: دولت بایدن این را می داند یا باید بداند. اگر نمی دانند شرم بر آنها باد و اگر می دانند و اجازه می دهند این اتفاق در هر حال صورت گیرد، دوبار بر آنها شرم باد.

اسامه خلیل استاد تاریخ در دانشگاه سیراکیوز آمریکا نیز صداقت تلاش های دیپلماتیک ادعایی دولت دموکرات آمریکا را زیر سوال برد و گفت: این تلاش ها برای مصرف سیاسی داخلی در آستانه انتخابات آمریکا بوده است.

خلیل به الجزیره گفت: همه اینها مذاکراتی به خاطر مذاکرات بود، به ویژه در شرایطی که جنگ روز به روز به موضوعی منفور تبدیل می شود.

کاخ سفید مدعیست رژیم اسرائیل در هدف قرار دادن رهبران حماس «حق دارد و مسئولیت دارد». حملات بیشتر رژیم صهیونیستی نیز با چنین واکنشی از سوی واشنگتن مواجه شده است. دولت بایدن در خصوص انفجار وسایل ارتباطی در سراسر لبنان که به شهادت و مجروح شدن هزاران کودک، زن و کادر پزشکی منجر شد، سکوت کرده است.

دولت آمریکا در مواضع رسمی خود همچنان مدعیست که خواهان تشدید تنش ها نیست و برای جلوگیری از درگیری گسترده تر تلاش می کند.

روز دوشنبه، در حالی که رژیم صهیونیستی کمپین بمباران گسترده خود را در لبنان آغاز کرد و حزب الله را واداشت تا صدها موشک به اهدافی در عمق اسرائیل شلیک کند، وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) مدعی شد معتقد نیست افزایش خشونت ها را می توان یک جنگ منطقه ای نامید.

الگیندی، کارشناس مؤسسه خاورمیانه، گفت: ایالات متحده از تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای دستیابی به اهداف سیاست خود واشنگتن امتناع می ورزد، بنابراین سعی می کند روایت را تغییر دهد.

وی خودداری واشنگتن از به رسمیت شناختن بمباران تل آویو در لبنان به عنوان جنگی منطقه ای را با مواضع دولت بایدن در حمله رژیم صهیونیستی به رفح مقایسه کرد که با وجودی که دولت بایدن آن را خط قرمز خود خوانده بود اعلام کرد که این حمله چندان بزرگ نبوده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد که آمریکا از فشار بر اسرائیل با وجود نقض قوانین انسان دوستانه و به شهادت رساندن غیرنظامیان و اجرای آتش بس خودداری می کند. بنابراین آنها نقشی در جلوگیری از بروز جنگی منطقه ای ندارند.

الگیندی گفت: اگر مانند افرادی که تنها در یک روز در لبنان به شهادت رسیدند، ۵۰۰ اسرائیلی کشته می شدند، دولت آمریکا چنین حمله ای را یک اقدام جنگی غیرقابل انکار توصیف می کرد.

زوگبی کارشناس موسسه آمریکایی عربی نیز گفت، تفاوت رویکرد دولت بایدن در واکنش به این امرنتیجه یک حقیقت ساده است: آمریکا جان اعراب و صهیونیست ها را برابر نمی داند و جان ما اهمیتی چندانی برای این دولت ندارد.