شیراز - ایرنا - یک فعال سیاسی و رسانه‌ای با بیان اینکه سخنان رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جامع و سنجیده و از پشتوانه قوی دیپلماتیک برخوردار بود، گفت: برای تدوین این مواضع، از ظرفیت مشاوران کارآمد استفاده و ملاحظات «میدان» و «دیپلماسی» در آن دیده شده بود.

خلیل همایی‌راد روز چهارشنبه در شیراز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: اگر رئیس جمهور را همانند یک خلبان و همراهانش را تیم پروازی تصور کنیم، کار پزشکیان در رسیدن به هدف چشم انداز یعنی تعامل سازنده با جهان همانند کار خلبانانی که او و تیم همراهش را در فرودگاه نشاند، عالی و قابل تحسین بود.

وی ادامه داد: سخنرانی رئیس جمهور، دو مرکز ثقل داشت؛ نخست پرداختن به رابطه جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها از آمریکا و اروپا و قدرت‌های جهانی، منطقه‌ای و همسایگان و دیگری جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی و هر آن چه که گفته شد، یا مقدمه‌ای برای طرح این دو موضوع، یا تفسیر و تبیین این موارد بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: هر سخنرانی یا نوشته‌ای، یک مخاطب اصلی و تعدادی مخاطب جانبی و فرعی دارد؛ مخاطب اصلی سخنرانی روسای کشورها در مجمع عمومی سالیانه سازمان‌ملل متحد، افکار عمومی مردم جهان است نه دولت‌ها و یا افکار عمومی داخلی و از این جهت سخنرانی دکتر پزشکیان را بدون نقص دیدم.

همایی راد افزود: دکتر پزشکیان‌ با اشاره به روایتی از امام علی (ع)، مبانی فکری و عقیدتی جمهوری اسلامی و اینکه ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده بلکه قهرمانانه از خود دفاع کرده است، خواست به مردم آمریکا نیز بگوید که با وجود تلاش امپراتوری رسانه ای نظام سلطه، جمهوری اسلامی ایران‌ ماجراجو نیست و این آمریکا بوده که اطراف ما پایگاه نظامی ایجاد کرده، عزیزترین سردار ایران را به شهادت رسانده، ما را تحریم‌ و حتی دسترسی به داروهای حیاتی را محدود کرده و مانع دسترسی ایران به نظام‌ پولی و بانکی جهان شده است.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور در عین حال؛ بر اهداف مشترک به عنوان مبنای همکاری های چند جانبه در سطح منطقه و جهان تاکید کرد و دقیقاً بنا بر اهداف سند چشم انداز، گفت که خواهان صلح و تعامل سازنده از موضع برابر، مبتنی بر سه اصل مورد تاکید مقام‌معظم رهبری، یعنی "عزت، حکمت و مصلحت" هستیم.

مساله فلسطین، شاه بیت سخنرانی رئیس جمهور

همایی‌راد درباره مرکز ثقل دوم سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی سازمان‌ملل متحد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شاه بیت سخنرانی رئیس جمهور ایران درباره مساله فلسطین و جنایات رژیم اسرائیل، برگزاری همه‌پرسی در فلسطین بود؛ او ضمن بیان جنایات صهیونیست‌ها در غزه از جمله ظلم به زنان و کودکان ، تخریب مناطق مسکونی و نسل کشی، روی راه حلی انگشت گذاشت که پیشتر نیز از سوی مقام‌ معظم رهبری مطرح شده بود.

وی ادامه داد: این راهبردی است که به نابودی رژیم صهیونیستی اسرائیل ختم‌ می شود و هیچ کسی هم نمی تواند بر آن خرده بگیرد یا جمهوری اسلامی ایران را به خاطر طرح چنین ایده‌ای برای برون رفت از شرایط کنونی محکوم سازد.

این فعال رسانه‌ای یادآور شد: در مجمع عمومی سازمان‌ملل سخنان هیچ یک از روسای جمهور کشورهایی که سخنرانی می کنند، لزوماً برای همتایان آنها در این نشست نیست، حرف‌های سیاسی در اتاق‌های دربسته، یا در حضور کشورهای میانجی مطرح می‌شود و مخاطب اصلی سخنرانی‌ها افکار عمومی جهان است.

مزیت طرح مواضع هدفمند و سخنرانی‌ در مجمع عمومی سازمان مل، تنویر افکار مردم جهان است و هدف از بیان‌ مواضع سیاسی دولت ها، خنثی سازی تلاش دشمنان و رقبا استاهمیت سخنان دکتر پزشکیان نباید به دست فراموشی سپرده شود

همایی راد اظهار کرد: مزیت طرح مواضع هدفمند و سخنرانی‌ در مجمع عمومی سازمان مل، تنویر افکار مردم جهان است و هدف از بیان‌ مواضع سیاسی دولت ها، خنثی سازی تلاش دشمنان و رقبا است؛ کسانی که با ترویج سیاه نمایی، اسلام هراسی و ایران هراسی افکار عمومی کشورهای خود را نسبت به فشار و تحریم و ارسال سلاح و راه اندازی جنگ آماده می کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: سخنرانی دکتر پزشکیان و محورهایی که در مجمع عمومی سازمان ملل طرح شد، حاصل دانش، تخصص و تجربه ده‌ها دیپلمات ورزیده و کارشناس خبره بوده و حیف است در همان سطح محدود بماند و میان سایر مطالب و بارش بی وقفه اخبار روزانه فراموش شود بلکه باید با تولیدات رسانه‌ای دست مایه‌ای برای ده‌ها تحلیل و میزگرد باشد.

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور شب گذشته در هفتاد و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تاکید بر این که تحریم‌ها، سلاحی مخرب و غیرانسانی هستند که با هدف فلج کردن اقتصاد کشور اعمال می شوند اظهار داشت: محرومیت از دسترسی به داروهای حیاتی یکی از دردناکترین پیامدهای تحریم ها است که جان هزاران انسان بی گناه را به خطر می اندازد، این اقدام نه تنها نقض آشکار حقوق بشر بلکه جنایتی علیه بشریت است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ملت ما در طول سال‌های گذشته با تحمل سختی های فراوان ناشی از تحریم ها نشان داده است که در برابر ظلم و ستم ایستادگی می کند اگر چه زخم های ناشی از تحریم ها بر پیکره جامعه ما عمیق است، اما مواجهه با این تجربه تلخ ما را به ملتی قویتر با اراده ای پولادین و خودباور تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد.